4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Ulkona alkaa olla vesikeli, virittelin mukavuusvarusteen eli etulokarin.

Nyt on saatu se pakollinen NARU tähänkin kulkupeliin :-). Voi tosin olla ettei hoida kunnialla tuota aisan virkaa. No näkee kun liikenteeseen selviää.
Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Etulokaria varten ei löytynyt riittävän pitkää makuualustan palasta, joten päätin kokeilla solumuovin liittämistä kuumailmapuhaltimella. Liitettävät pinnat kuumiksi ja puristus vastakkain. Hyvin tarttui -> tarvii jatkossakin hyödyntää tätä menetelmää.

20240224_134438_800.jpg
20240224_134438_800.jpg (197.48 KiB) Katsottu 853 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Ohjausakselin tuki syntyi protoiluhengessä pikavauhtia alumiiniprofiilista...

20240224_145711_800.jpg
20240224_145711_800.jpg (260.05 KiB) Katsottu 851 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 24 Helmi 2024, 18:20

Etulokaria varten ei löytynyt riittävän pitkää makuualustan palasta, joten päätin kokeilla solumuovin liittämistä kuumailmapuhaltimella. Liitettävät pinnat kuumiksi ja puristus vastakkain. Hyvin tarttui -> tarvii jatkossakin hyödyntää tätä menetelmää.

No niin, nyt vain korin teko retkipatjasta!

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Retkipatja onkin ykkösenä listalla, tällä hetkellä.
Ja minimalistinen toteutus, ei mitään 1CV-tasoa. Sitten näette... :wink: .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

3Fatin ensimmäinen koeajo sähköavusteisena suoritettu tänään.

Ensin plussat:

  • 11 kilometrin ajelu eikä mikään kohta porsinut :-)
  • penkkijousitus toimi isommissakin möykyissä, välillä jopa mukavammin kuin 1CV:n perinteinen pyöräjousitus
  • vaikka pyörätiet olivat pääosin jäässä (paikoin vähän pehmeämmät), niin vetopito riitti yllättävän hyvin
  • ohjausakselin tuen ansiosta ohjaustanko pysyi itsekseen ylhäällä, ei painunut alas syliin -> mukavampi
  • ohjauksen kanssa ei ollut ongelmaa, vaikka etupyörällä ei kauheasti painoa: luisteli toki muttei holtittomasti
  • pitkä akseliväli rauhoittaa ajokäytöstä
  • ensimmäisellä koeajolla vaivannut ohjauksen klappi ei nyt häirinnyt (vaikka sitä olikin): ohjauksen jättö oli nyt eri
  • sähkönkulutus kohtuullinen (n. 13 Wh/km laskettuna BMS:n ilmoittamista akun varaus-prosenteista).

Sitten miinukset:

  • penkki heilahtelee välillä sivusuunnassa epämiellyttävästi: osaksi syynä penkin alaosan heilahtelu, osaksi takapyörien erillisjousituksen puute (vertailukohtana 1CV)
  • pyörä rullaa heikosti, mikä ei sinänsä ihme, kun alla läskirenkaat pienillä paineilla:
    vaihdoin polkimet toisiin reikiin kammissa (120 -> 140 mm kammenpituus) kesken lenkin saadakseni vähän lisää vääntöä
  • sähköapu tuntui vähän vaisulta, vasta isoimmalla avustustasolla (4) alkoi tapahtua.
  • rataspakan kahden isoimman ketjupyörän välillä iso kokoero -> tulee iso nopeuden/rytminvaihto
  • kuormaliinojen väli penkin yläosassa voisi olla vähän isompi, nyt hieman tyköistuva fiilis
  • ohjaustanko ei liiku ylös-alas penkin joustoliikkeen mukana.

Keliolosuhteista johtuen sopivaa lumipätkää etenemiskykytestiin ei osunut reitille.
Yhtä nuoskalumista mönkkärinuraa kokeilin, mutta meno hyytyi heti alkuunsa, lyhyemmillä välityksillä olisi päässyt pitemmälle.
Valokuvista jälkeenpäin arvioiden eri ajolinjan valinta olisi myös auttanut.

Plussat isompia kuin miinukset -> projekti jatkuu.

1_siihen_jäi.jpg
1_siihen_jäi.jpg (205.37 KiB) Katsottu 812 kertaa
2_kiinni_on.jpg
2_kiinni_on.jpg (195.01 KiB) Katsottu 812 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

tm kirjoitti:

...

  • ohjaustanko ei liiku ylös-alas penkin joustoliikkeen mukana...

Luonnollinen vaihtoehto tässä, että ohjausakselin tuen laittaisi kiinni penkkiin, runkoputken sijaan... Ei kuitenkaan saisi haitata kyytiin nousemista, eli tulla liiaksi jalkojen tielle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

Koeajokeli oli ainakin riittävän haastava. :D
Suurensit jättöä. Onko tietoa, mitä se nyt on. Viimeksi se oli kuvasta katsoen hiukan negatiivinen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Oliko tässä varsinainen tasauspyörästö vai kaksi vapaaratasta? Samagagalla on kai ollut molempia. Penkin alaosan heilahtelua voisi estää samanlaisella linkustolla kuin penkin yläosan, jos sellaisen mahtuisi rakentamaan penkin alle.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 24 Helmi 2024, 22:20

Ensin plussat:
- sähkönkulutus kohtuullinen (n. 13 Wh/km laskettuna BMS:n ilmoittamista akun varaus-prosenteista).

Sitten miinukset:
- sähköapu tuntui vähän vaisulta, vasta isoimmalla avustustasolla (4) alkoi tapahtua.

Ajoitko siis avustus täysillä koko koeajon?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 25 Helmi 2024, 10:24

...Suurensit jättöä. Onko tietoa, mitä se nyt on. Viimeksi se oli kuvasta katsoen hiukan negatiivinen.

Viimeksi jättö oli teoriassa eli suunnitteluvaiheessa nolla, en ole mitannut kuinka lähelle käytännössä toteutui.
Saattoi mennä hieman negatiivisen puolelle.
Eiliseen koeajoon siirsin akselia kaksi reikäväliä eli yhteensä 50 mm taaksepäin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti: 25 Helmi 2024, 10:46

Oliko tässä varsinainen tasauspyörästö vai kaksi vapaaratasta? Samagagalla on kai ollut molempia.

Tässä on tasauspyörästö. Plussana se että pystyy tekemään polkemalla tiukkoja käännöksiä (molempiin suuntiin), eli etupyörä poikittain jolloin sisäkaarteen puoleinen takapyörä pysyy paikallaan, ja vain ulkokaarteen puoleinen pyörii. Ei onnistu vapaarattaiden kanssa. Toki eri asia onko tälle oikeasti edes tarvetta... :roll: . Vähempikin etupyörän kääntäminen tuottaa normaaliajossa jo riittävän pienen kääntöympyrän.

Ainakaan eilisellä jääkelillä tasauspyörästö ei aiheuttanut vetopito-ongelmia. Eli ei tullut tilannetta, että vain toinen pyörä olisi jäänyt sutimaan ylämäessä. Etukäteen olin itse(kin) skeptinen tämän suhteen, tasauspyörästöä kun on moitittu monesti tästä ominaisuudesta. Ehkä 3Fatissa on riittävästi pyöräkuormaa vetävillä pyörillä, jolloin tuo yhden pyörän sutimisongelma ei tule niin herkästi vastaan.

Viimeksi muokannut tm, 25 Helmi 2024, 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti: 25 Helmi 2024, 11:13

Ajoitko siis avustus täysillä koko koeajon?

Käytin sekä 3- että 4-tason avustusta. Ylämäkiin herkästi tuota nelosta.
Kertoo ehkä jotain läskirenkaisen triken ajovastuksista eilen (ja huonokuntoisesta kuskista :lol: ).
Vertailun vuoksi samanlaisella moottorilla tavallinen maastopystäri liikkuu jo ihan hyvin 2-tason avustuksella (rengastus 50-559).

Luomukäyttöön varustaisin tällaisen delta-triken joillain hyvin rullaavilla 50-60 mm leveillä 622-vannekoon renkailla taka-akselille, ja eteen vaikka 50-406. Lisäksi modernia maastopyörää vastaavat välityssuhteet: 30- tai 32-hampainen eturatas, ja rataspakassa isoin ratas n. 50-hampainen. Saisi riittävän pieniä välityksiä. 3Fatissa on edessä 32-hampainen ratas, ja takapakka 14-34.
Ja rungon kun tekisi hiilikuidusta, niin voisi saada aikaiseksi kevyenkin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti: 25 Helmi 2024, 10:46

...Penkin alaosan heilahtelua voisi estää samanlaisella linkustolla kuin penkin yläosan, jos sellaisen mahtuisi rakentamaan penkin alle.

Kyllä, tämä on yksi vaihtoehto. Ja pitäisi hyvin sivuliikkeen kurissa. Tosin tuollainen tiukasti sivusuunnassa tuettu penkki voisi "kurittaa" kuskia aina kun vain toinen takapyörä osuu kuoppaan -> heilahdusliike kulkeutuu penkkiin asti, penkki kallistuu samaa tahtia pyörän kanssa.
Jos penkin alatuennan jättäisi sivusuunnassa hieman joustavaksi, voisi sen kuvitella olevan mukavampi?

En ole vielä mittaillut, voisiko tuon vivuston korvata tuolla penkin alaosassa esim. naruilla. Joustoliikkeen takia naruviritykseen jäisi enemmän sivusuuntaista välystä, mutta jäisikö liikaa?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Saa nähdä kuinka nuo isot takakiekot kestää kesäkurvailut. Mulla on huonoja kokemuksia 559 takakiekoista takapainoisessa deltatrikessä ja takapainoisessa lwb tadpolessa. Pinnat venyivät melkoisen lahjakkaasti. Toki ne olivat käytettyjä ja perusmarkettilaatuisia.

Vastaa Viestiin