Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta
Vaihteeksi tämän aiheen parissa. Jarrukorvakkeet odottelemassa kiinnitystä runkoon:
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Vaihteeksi tämän aiheen parissa. Jarrukorvakkeet odottelemassa kiinnitystä runkoon:
Jarrukorvakkeet räkäisin kiinni eilen päivän päätteeksi. Toinen tuntui pysyneen linjassa, eli jarrulevy pyöri vapaasti kihnaamatta jarrupaloihin. Toiseen taasen oli tullut hitsaillessa vähän suuntavirhettä: kuului vieno hinkaus, jota ei saanut jarrusatulaa kääntelemällä täysin pois. Välttää kuitenkin.
Yksi teräksinen takavaihtajan korvake löytyi nurkista, taidan uhrata sen tähän.
Takavaihtajan korvake paikoillaan. Sopivasti paloi vanhat maalitkin samalla pois.
Syväri teki taannoin takavuosina pienen sarjan alumiinisia ketjun taittopyöriä, joista 2 kpl kulkeutui itselleni Mastodonttiin. Lainaan ne nyt 3Fatin kokeiluun, kun ei muitakaan ole valmiina.
Taittopyörät tuli laitettua paikalleen vähän hätäisesti, vaatii myöhemmin vielä fiksaamista.
Oli kiirus koeajolle... .
Illan päätteeksi koitti viimein se odotettu suuri hetki, eli ensimmäinen koeajo.
Pikainen sellainen tosin vain, kortteli ympäri.
Ihan luonnikkaalta tuo delta tuntui ajossa. Penkin jousitus toimi, sen mitä nyt tuossa kerkesi huomaamaan.
Penkin alapää heilahteli välillä sivuttain ehkä turhankin paljon. Tarvii ajaa lisää, että osaa arvioida tarkemmin.
Ohjaus oli kevyt, ja siinä tuntui välystä, ohjausnivel varmaankin otti itseensä hitsailun yhteydessä. Pitää tutkia tarkemmin.
Tuntui ikävältä, kun etupyörä käännähteli puolelta toiselle suoraan ajettaessa.
Mutta ketterästi tuo kääntyy, pienessä tilassa.
Välitykset ja 120 mm kammet eivät suosineet luomuajoa. Sähköjen asennusta odotellessa.
Tästä on hyvä jatkaa .
Ihan hiton hieno! Luisteleeko etupyörä miten helposti kun on noin takapainoinen? Hienoja yksityiskohtia täynnä, etuhaarukassakin useita kiinnityskohtia pyörälle joilla voi hakea parasta jättöä.
Etupyörän luistelun selvittäminen vaatii enempi ajoa. Eilisessä lyhyessä ja hidasvauhtisessa kokeilussa ei luistellut, muuta kuin vasta käännettäessä reilusti poikittain, pienen kääntöympyrän kokeilussa, ja piha oli osin jäinen.
Sylissä makaavasta ohjaustangosta en tykännyt, liekö tuo ohjausakselin loiva kulma vaikuttanut asiaan. Joko kyynärnojat tai tuki ohjausakselille olisi paikallaan. Penkin yläosaan tulevat kuormaliinat ovat vähän turhan korkealla kyynärtuiksi.
Hienolta näyttää. Mikäs oli syynä, ett etuhaarukan putket on noin, lähes vaaterissa?
PW kirjoitti:Hienolta näyttää. Mikäs oli syynä, ett etuhaarukan putket on noin, lähes vaaterissa?
Piti saada jättö sopivaksi (lähelle nollaa). Noin 45 asteen ohjauskulma vaati ison etuhaarukan taivutuksen.
Tuommoinen siitä sitten tällä kertaa tuli .
Niin, olisihan ne putket voinut laittaa toiseen kulmaankin, mutta tuolla lailla etuhaarukasta sai mahdollisimman lyhyen.
Jo varhain havaittiin, että ohjain ei ole hyvä sylissä vapaana.
Entä jos ei pyrkiskään eroon itse nivelen välyksestä, vaan lisäisi (hydrauli)letkunpätkän nivelen päälle ja laippoihin klemmareilla kiinni?
Vilijami kirjoitti:Entä jos ei pyrkiskään eroon itse nivelen välyksestä, vaan lisäisi (hydrauli)letkunpätkän nivelen päälle ja laippoihin klemmareilla kiinni?
Halkaisijaltaan noin iso letku ei varmaankaan taivu noin tiukalle mutkalle noin lyhyellä matkalla?