Sivu 1/2
Etuveto + jousitus
Lähetetty: 09 Huhti 2022, 13:01
Kirjoittaja Polkumies
Onko mitään muuta tapaa toteuttaa etujousitusta etuvetoiseen pyörään kuin tämä Flevobiken tyyli?
Aina kun veto tulee ketjulla, ketjuvoima tekee työtä jousitusta vastaan, jos jousitusnivel ei ole samalla linjalla etupyörän akselin ja kampikeskiön kanssa. Kuvankin tapauksessa jokainen polkaisu nostaa jousitusta hieman.
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 09 Huhti 2022, 13:59
Kirjoittaja jooseha
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 09 Huhti 2022, 14:41
Kirjoittaja Polkumies
jooseha kirjoitti: ↑09 Huhti 2022, 13:59
Tapojahan on niin monta kuin jaksaa keksiä
Äärimmäisen pikaisesti kaivoin foorumilta pari kuvaa malliksi.
Jännä tuo ylempi... Periaatteessa kuin Flevossa, mutta jousitusnivel on etupyörän takana ja ketjukin kiertää sieltä? Lisäksi monimutkaisempi linkusto.
Lueskelin tuolta, että Flevossakin polkutehoa menisi hukkaan jousitukseen... mutta jos jousitusnivel on täysin samalla linjalla etupyörän akselin ja kampikeskiön kanssa, miten se tapahtuu? Ketjuvoimalla ei ole lainkaan momenttivartta.
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 09 Huhti 2022, 14:45
Kirjoittaja trike76
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 09 Huhti 2022, 15:30
Kirjoittaja jooseha
Polkumies kirjoitti: ↑09 Huhti 2022, 14:41
Lueskelin tuolta, että Flevossakin polkutehoa menisi hukkaan jousitukseen... mutta jos jousitusnivel on täysin samalla linjalla etupyörän akselin ja kampikeskiön kanssa, miten se tapahtuu? Ketjuvoimalla ei ole lainkaan momenttivartta.
Ketjun veto kohdistuu luonnollisesti ketjun kohdalle ja flevossa ei voi etuhaarukan rakenteen takia ketju olla haarukan nivellinjalla. Tai voi olla, jos pyörää ei ole tehty piirustusten mukaan.
Lisäksi on myös muita voimia. Flevossa, jossa etuhaarukka on liki pystyssä, on äärimmäisen helppo kuvitella mitä tapahtuu, kun eturengas vetää.
Fillarissa menee aina enemmän tai vähemmän voimaa pompottamiseen, jos siinä on jousitus, vaikka edes eri päässä kuin veto
Tämä johtuu polkemisen epätasaisesta voimantuotosta. Runttaajilla enemmän ja hyvin tasaisesti pyörittävillä vähemmän.
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 09 Huhti 2022, 15:47
Kirjoittaja Polkumies
Tätä en kai vieläkään ole tajunnut... pitääkö jousitusnivelen olla ketjulinjalla vai akselien linjalla? Jos miettii kovaa polkaisua, rattaat eivät juuri ehdi pyörimään ja tilanne on sama kuin jos pyörää ja kampia ei olisi akseloitu ollenkaan. Eli nivelen pitäisi olla ketjulinjalla?
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 09 Huhti 2022, 15:58
Kirjoittaja Vilijami
Flevossa polkemisen vaikutus joustoon ei ole yksinkertainen.

Kuvassa ketjun vetopuoli on nivelen yläpuolella, eli polkuvoima puristaa jousta kasaan, mutta samalla pystyhkön haarukan vuoksi renkaan vetokitka tiehen venyttää jousta ulospäin. Kokemusta on Flevon jousituksesta ja ketjulinjasta. Enempi vähempi pompottavaa on meno. Toimii kyllä, mikäli polkee pienellä teholla ja ylittelee kymmeniä katukivetyksiä päivässä. Itse jäykistin jousta koko ajan, siihen asti ettei se enää joustanut. Etujousitus on tuon tyyppisessä nojapyörässä aivan turha. Takajousitusta taas kaipaa kyllä. Flevo Raceri onkin tällainen: jousto takana, mutta jäykkä keula.
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 10 Huhti 2022, 12:15
Kirjoittaja jooseha
Polkumies kirjoitti: ↑09 Huhti 2022, 15:47
Tätä en kai vieläkään ole tajunnut... pitääkö jousitusnivelen olla ketjulinjalla vai akselien linjalla?
Ei pidä
Renkaan vedosta johtuvaa jousituksen muutosta on järkevää kompensoida sallimalla ketjun vaikuttaa jousitukseen, mutta vastakkaiseen suuntaan. Veto ja ketjun jännityshän esiintyvät samaan aikaan.
Pelkän ketjun vaikutusta jousitukseen on helpoin pohtia siten, että ajattelee takarenkaan lukkoon. Tällöin on helppo huomata mitä ketju aiheuttaa joustoliikkeelle.
-
Lisäys: Tiedän että vastaustapani saattaa olla ärsyttävä. Suora kysymys, mutta vastaus ei ole suora. Tarkoitukseni on kuitenkin auttaa ymmärtämään asia, jolloin voit itse todeta miten se on. Suora vastaus vaatisi vain luottamaan sanaani.
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 10 Huhti 2022, 16:01
Kirjoittaja Polkumies
jooseha kirjoitti: ↑10 Huhti 2022, 12:15
Renkaan vedosta johtuvaa jousituksen muutosta on järkevää kompensoida sallimalla ketjun vaikuttaa jousitukseen, mutta vastakkaiseen suuntaan. Veto ja ketjun jännityshän esiintyvät samaan aikaan.
Tätä en ajatellutkaan. Optimitilanteessa ketjun jännitysvoima puristaa jousitusta kasaan yhtä paljon kuin veto nostaa jousitusta.
Ideoin tässä etujousitettua etuvetoa, jossa olisi vielä napakka polkutuntuma eikä tehoa menisi hukkaan jousitukseen (tai menisi aivan minimaalisesti). Onkohan mahdoton yhtälö...
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 10 Huhti 2022, 18:18
Kirjoittaja Vilijami
Polkumies kirjoitti: ↑10 Huhti 2022, 16:01
Ideoin tässä etujousitettua etuvetoa, jossa olisi vielä napakka polkutuntuma eikä tehoa menisi hukkaan jousitukseen
Jousitus renkaassa?

Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 10 Huhti 2022, 18:29
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti: ↑10 Huhti 2022, 18:18
Polkumies kirjoitti: ↑10 Huhti 2022, 16:01
Ideoin tässä etujousitettua etuvetoa, jossa olisi vielä napakka polkutuntuma eikä tehoa menisi hukkaan jousitukseen
Jousitus renkaassa?

Ainakin omassa läskimbb:ssä pompottaa renkaanjoustokin hieman häiritsevästi kun renkaassa on vähän painetta, alle 1,5bar.
Ei oo jäykän voittanutta - yli käynyttä Imatran
Vai miten se män? 
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 10 Huhti 2022, 18:30
Kirjoittaja Vilijami
Plunger tyyppisessä jousituksessa kejuvoima ja kitkavoima on onnistuttu neutraloimaan hyvin. Tältä pohjalta voit lähteä suunittelemaan etujousitusta, jos sen ehdottomasti haluat.
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 11 Huhti 2022, 08:27
Kirjoittaja jooseha
Paitsi ettei ketjuvoima tuossakaan voi olla eliminoitu kuin ainoastaan yhdessä jousituksen asennossa aivan kuin fillarissa tavallisessa heilurihaarukassa. Kulman muutos on toki pieni eli vaikutus ei ole iso.
Itseasiassa normaalin haarukan saa ketjuvoimien suhteen tunteettomammaksi kuin tuon. Laittaa vaan nivelen siihen kohtaan missä ketju irtoaa eturattaalta. Ei tämäkään tosin täydellinen eliminointi ole, koska rattaat ovat kulmikkaita.
Tai saisihan saman tehtyä tuolla Viljamin esittämällä tavalla, jos liukupinnasta tekee suoran sijaan kaarevan. Silloin taas veto vaikuttaisi jousitukseen.
Kokonaan toinen asia on sitten kannattaako vedon vaikutusta edes pyrkiä kokonaan eliminoimaan
Ajoneuvon liikkumisen johdosta epätasaisuudet tulevat hieman etuviistosta eivätkä suoraan altapäin.
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 11 Huhti 2022, 09:38
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti: ↑11 Huhti 2022, 08:27
Ajoneuvon liikkumisen johdosta epätasaisuudet tulevat hieman etuviistosta eivätkä suoraan altapäin.
Flevossa keulan joustoliike on just oikeassa asennossa liikkeessä tulevia epätasaisuuksia ajatellen. Jousitus on erittäin herkkä ja kanttare ylittyy (periaatteessa) todella huomaamattomasti. Tämä toimii, mikäli asiaa tarkastellaan suoraan sivusta kaksiulotteisena. Jos taas asiaa tarkkaillaan 3D tosielämän näkökulmasta, kanttare ylitetään vähän viistoon, vauhti hiljenee ja mukana on ohjausliike, niin silloin akselivälin lyhentyminen ja painopisteen sekä jätön muuttuminen tuo yllättäviä säikäytyksiä tunnelmaan. Extremekokemuksia hakevalle tämä voi olla hyväkin juttu? 
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 11 Huhti 2022, 09:52
Kirjoittaja jooseha
Flevo on aika ääriesimerkki jousitusliikkeen suunnalle
Ainakin oman näkemyksen ja kokemuksen perusteella kaikkea äärimmäisyyttä kannattaa välttää. Ne pilaavat kokonaisuuden vaikka yksi ominaisuus voi ollakin erinomainen.