Sivu 1/1
Jarrujen ilmauslaitteen alipaine
Lähetetty: 11 Huhti 2022, 13:04
Kirjoittaja jooseha
Minkäköhän suuruisen alipaineen tälläinen halpa jarrujen ilmauslaite kykenee tekemään? Toisin sanoen imukorkeus on hakusessa.

Pitäis ottaa vesinäyte pienen putken kautta ja siihen pohdin eri vaihtoehtoja.
Pelkällä letkulla se kyllä onnistuisi yksinkertaisimmin.
Re: Jarrujen ilmauslaitteen alipaine
Lähetetty: 11 Huhti 2022, 17:13
Kirjoittaja Vilijami
Alipaineen puolella pelataan varsin pienillä paineilla. Max -100kPa. Tähänhän ei päästä, mutta joku -80kPa vois olla mahdollinen.
Yhtäkkiä stetsonista heitettynä teoreettinen max nostokorkeus alipaineella on luokkaa 10 metriä. Eli käytännössä 8m. Ja arvioidaan halpis ejektori vähän vielä huonommaksi, niin 5m vois olla realismia? Jos pilkku ei sattunut kohdalleen, niin korjatkaa.
Re: Jarrujen ilmauslaitteen alipaine
Lähetetty: 11 Huhti 2022, 17:33
Kirjoittaja Vilijami
Piti vielä alkaa pohtia suuruusluokkaa.
Eli:
1 Pascal = 1 Newton/m2.
100kPa = 100 000N/m2
100 000N kannattelee 10 000kg kuormaa
1mm x m2 vettä on 1 litra eli 1 kilo
10 000mm x m2 on 10 000 litraa eli 10 000kg
10 000mm = 10m
Eikö vaan?
Re: Jarrujen ilmauslaitteen alipaine
Lähetetty: 11 Huhti 2022, 23:35
Kirjoittaja Härski
Etraassa myynnissä oleville varsinaisille ejektoreille ilmoitetaan maksimi alipaineeksi —88kpa.
Varmaan jos puolet tuosta imee tommonen massaruiskutekele, niin arvaus lienee tontilla.
Re: Jarrujen ilmauslaitteen alipaine
Lähetetty: 12 Huhti 2022, 20:06
Kirjoittaja jooseha
Kyllä alipaineella imee korkeammalle kuin tuollaisella teorialla. Niksi on hypyyttää imuletkua sopivasti ilmassa, niin nostettavana on vesipatsaan sijaan vesi-ilmapatsas, joka on oleellisesti kevyempi. Ettekö imuvaunua ole käyttäneet 
Re: Jarrujen ilmauslaitteen alipaine
Lähetetty: 13 Huhti 2022, 08:59
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti: ↑12 Huhti 2022, 20:06
Kyllä alipaineella imee korkeammalle kuin tuollaisella teorialla. Niksi on hypyyttää imuletkua sopivasti ilmassa, niin nostettavana on vesipatsaan sijaan vesi-ilmapatsas, joka on oleellisesti kevyempi. Ettekö imuvaunua ole käyttäneet 
No, ei olla. Piti oikein internetistä katsoa, mikä on imuvaunu. Sehän olikin loka-auto ilman autoa.


- Imuvaunu.jpg (117.51 KiB) Katsottu 2066 kertaa
Re: Jarrujen ilmauslaitteen alipaine
Lähetetty: 13 Huhti 2022, 11:29
Kirjoittaja Härski
Pannahisen vesi, kun se muuttuu höyryksi, kun oikein imee ja imee. Tietysti.. Onhan sekin veden nostamista jos sitä höyrynä imee/pumppaa.. 
Tommosessa imuvaunussa taitaa letkussa mennä jotain.. Khöm.. Kiinteitä kappaleita mukana. Ehkä sellaiset saattaakin massan hitausvoiman ansioista noustakkin paremmin hytkyttelemällä. 
Re: Jarrujen ilmauslaitteen alipaine
Lähetetty: 13 Huhti 2022, 12:09
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti: ↑13 Huhti 2022, 11:29
Pannahisen vesi, kun se muuttuu höyryksi, kun oikein imee ja imee. Tietysti.. Onhan sekin veden nostamista jos sitä höyrynä imee/pumppaa.. 
Tommosessa imuvaunussa taitaa letkussa mennä jotain.. Khöm.. Kiinteitä kappaleita mukana. Ehkä sellaiset saattaakin massan hitausvoiman ansioista noustakkin paremmin hytkyttelemällä. 
Ilma, ja tietenkin höyry myös, siellä veden seassa pienentää seoksen tiheyttä ja siten tarvittavaa imupainetta tiettyä korkeutta varten. Paineen yksikkö muuttuu vesipatsasmetreistä vaahtopatsasmetreiksi. 
P= roogeehoo. Kun tiheys roo pienenee, pienenee myös hydrostaattinen paine. Hytkytys on tarpeen, jotta neste ja ilma eivät ehdi erottua putkessa veden valuessa kuplien ohi takaisin alas. Havaintona tuo on "kuplat nousevat pintaan", vaikka oikeasti siinä on kyse veden valumisesta alas. 
Re: Jarrujen ilmauslaitteen alipaine
Lähetetty: 13 Huhti 2022, 12:35
Kirjoittaja jooseha
En olis Härskin käytännön läheisenä immeisenä pyrkivän kumoamaan toimivaa käytäntöä teoriaa soveltamalla 
Pistä vaikka ilmaten auton jarrut oppimismielessä. Siinä ilmat tulee alakautta ulos vaikka se on jarrunesteitä kevyempää 
Re: Jarrujen ilmauslaitteen alipaine
Lähetetty: 13 Huhti 2022, 20:17
Kirjoittaja ukram2
Tein pneumatiikkasylinteristä ja parista palloventtiilistä imupumpun... Sillä pääsee mataliin paineisiin, mutta paineen laskiessa pumpatun ilman määrä pienenee per pumppaus. Noissa kaupallisissa pumpuissa on ongelmana että suuntaventtiili ei toimi jos paine laskee liian matalaksi. Toisaalta jos laskee letkun/pumpun täyteen vettä niin toimii paremmin, kun vesi ei laajene niin kauan kun se ei höyrysty.