optimistx kirjoitti:
Olen ihmetellyt, miten istuin alhaalla olisi vaikeampi pitää tasapainoa kuin istuin korkealla.
Ajattelisin, että tasapainon pitoon vaikuttavat pyörän "rakenteelliset suhteet", painopisteen korkeus ja ajajan asento sekä liikkuvuus.
Normaali pystäri on mielestäni hyvä esimerkki rakenteesta, joka edetessään pyrkii pysymään pystyssä; etupyörä pyrkii aina kääntymään kallistuksen suuntaan ja "alle".
Epäonnistuneella ohjausgeometrialla tilanne voisi olla täysin päinvastainen ja pyörää pitäisi ohjata sarvista koko ajan. Muutkin tekijät, kuten akseliväli, jne. tuovat tasapainoilukuvioon omat lisänsä.
Satulan korkeus vaikuttaa yleensä pyörä-ajaja-yhdistelmän painopisteen korkeuteen.
Jos pystärillä painopiste olisi vaikka 110cm ja matalalla nojakilla jotain 40cm, niin 10cm:n sivuttaisliike kallistaisi pystäriä n. 5 astetta, mutta nojakkia jo noin 14 astetta. Voisiko tuosta päätellä, että matalassa painopisteessä ajajan on reagoitava horjahduksiin suhteessa nopeammin ja että samoilla viiveillä matalan korjausliikkeet ovat huomattavasti rajumpia, mikä taas helposti johtaa vastakorjaukseen, jne.; huterampaan ajoon?
Ajajan asennollakin saattaa olla merkityksensä.
Jos ajaja makaa lähes selällään penkillä, hänellä olettaisi olevan vähemmän mahdollisuuksia asetella kehollaan tasapainoa, kuin pystymmässä istuvalla, saati pystärin pukilla sarviin nojaavalla. Koska korjausmahdollisuudet ovat rajoitetummat, pitää matalalta "seläällään" ajoa ja tasapainoa kontrolloida ennakoivasti tarkemmin.
Ihmisen luontainen tasapainoaisti lienee omimmillaan pystyasennossa. Jos ajaja on penkillä selällään, vaikka pää vähän yrittäisikin kurkkia, joutunee tasapainottelu kuitenkin laskemaan liikkeitä hiukan eri lähtökohdista kuin normaalisti. Alussa tämäkin saattaa tuottaa vaikeuksia, mutta harjoitus varmasti auttaa tässäkin.
Näin ajateltuani olettaisin, että matalalla selällään ajo on oikeasti vaikeampaa, kuin korkeammalta ja pystymmässä poljeskelu. Ainakin se vaatinee oman opettelunsa - mikä tietysti on vaatinut se korkeammallakin ajelu ...
Millä tavoin vaikeutta voisi ilmoittaa numeroin... esim. kuinka hitaasti voi ajaa tasaisella, lievässä ylämäessä?.
Mitenkä se mitattaisiin? Ellei ole koskaan ajanut metriäkään, tulos jäänee melko huonoksi. Jos taas on uutterasti harjoitellut, voi tasapainoaan menettämättä vaikka pysähtyä paikoilleen. Ehkä joku tilastollinen otos. Etsitään jostain viidakosta joukko ihmisiä, jotka eivät ole koskaan olleet tekemisissä minkäänlaisen polkupyörän kanssa. Annetaan pyörät alle ja katsotaan millä hitaammin pystyy ajamaan.