Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja samuel »

Ymmärsin että ruostuminen hybrideissä johtuisi ilmeisesti siitä että moottori käy niin vähän aikaa eikä lämpiä kunnolla.
Esim. Kaupunkiajossa tää pasuuna (maltillisella kaasupolkmen käytöllä) lähtee sähköllä ~ 0-25, moottori käynnissä 25-50, sitte taas sähköllä tasanopeutta. Moottorijarrutukset sammutettuna. Tätä toistaen käyntiajat on siis joitain sekunteja.

Kovemmissakin nopeuksissa pieni alamäki sammuttaa moottorin, on se aika humppaamista. :D

Tosta lahtarista nyt tiiä sitte :lol:

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Heti välittömästi kun polttomoottori käynnistyy, moottorin sisällä on sellainen öljyroiske että tuntuu. Epäilijän kannattaa kokeilla käynnistää moottori ilman venttiilikoppaa. 30 sekunnin päästä koko konehuone, epäilevän tarkkailijan paita ja naama ovat yltä päältä öljyssä. Öljy metallipinnalla ehkäisee ruostetta hyvin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja jori »

samuel kirjoitti: 29 Heinä 2023, 10:24

Ymmärsin että ruostuminen hybrideissä johtuisi ilmeisesti siitä että moottori käy niin vähän aikaa eikä lämpiä kunnolla.
Esim. Kaupunkiajossa tää pasuuna (maltillisella kaasupolkmen käytöllä) lähtee sähköllä ~ 0-25, moottori käynnissä 25-50, sitte taas sähköllä tasanopeutta. Moottorijarrutukset sammutettuna. Tätä toistaen käyntiajat on siis joitain sekunteja.

Kovemmissakin nopeuksissa pieni alamäki sammuttaa moottorin, on se aika humppaamista. :D

Tosta lahtarista nyt tiiä sitte :lol:

Tuleehan tuossa tietysti moottorille ylimääräisiä käynnistyksiä, mutta toisaalta aina kun moottori käy, se käy vähän kovemmalla kuormituksella, paremmalla hyötysuhteella, eikä aivan pienillä kierroksilla. Sanoisin, että kaasupolkimella vatkaaminen ajossa on vähintään yhtä haitallista, eikä tämä hybridin tapa käyttää polttomoottoria ole nykyvoiteluaineilla sen haitallisempaa.
Itse tekisin hybridin pienemmällä polttomoottorilla ja suuremmalla akulla ja sähkömoottorilla niin, että polttomoottori kävisi pidempiä jaksoja, kun se pitäisi käynnistää. Mutta pitäähän ne moottorit myydä, joita varten on tuotantolinjat tehty. Varsinaisia hybrideihin tarkoitettuja, täydellä teholla käymään suunniteltuja, pikku polttomoottoreita ei ole autokäyttöön vielä tehty. :roll:

Tuo lahtari viittaa vanhaan Taistolaisvasemmistolaisuuteen ja 70-lukuun, jolloin lahtarit ajoivat mersuilla ja toverit enintään Ladoilla. Tässä asiaa valaiseva haastattelu. https://www.youtube.com/watch?v=WI7PKWc0EEc

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja samuel »

Juu roiskuu kyllä mutta öljyn sekaan emulgoitunut vesi ottaa aikansa että haihtuu ja huohotuksen kautta poistuu koneesta.
Sitten höyry tiivistyy viileämpään pintaan eli venttiilikoppaan.

Vilijami kirjoitti: 29 Heinä 2023, 10:40

Heti välittömästi kun polttomoottori käynnistyy, moottorin sisällä on sellainen öljyroiske että tuntuu. Epäilijän kannattaa kokeilla käynnistää moottori ilman venttiilikoppaa. 30 sekunnin päästä koko konehuone, epäilevän tarkkailijan paita ja naama ovat yltä päältä öljyssä. Öljy metallipinnalla ehkäisee ruostetta hyvin.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 29 Heinä 2023, 13:38

Varsinaisia hybrideihin tarkoitettuja, täydellä teholla käymään suunniteltuja, pikku polttomoottoreita ei ole autokäyttöön vielä tehty. :roll:

Bmw i3 sähköautoon saa valinnaisvarusteena 647cc 25kw moottorin lataamaan akkuja. Tuo 25kw on aika lailla mitoitettu täyden tehon käyttöön.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/BMW_i3

Saattaisin joskus ostaakin tuollaisen i3:sen. Mielestäni kiinnostavin sähköauto tällä hetkellä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 29 Heinä 2023, 17:02
jori kirjoitti: 29 Heinä 2023, 13:38

Varsinaisia hybrideihin tarkoitettuja, täydellä teholla käymään suunniteltuja, pikku polttomoottoreita ei ole autokäyttöön vielä tehty. :roll:

Bmw i3 sähköautoon saa valinnaisvarusteena 647cc 25kw moottorin lataamaan akkuja. Tuo 25kw on aika lailla mitoitettu täyden tehon käyttöön.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/BMW_i3

Saattaisin joskus ostaakin tuollaisen i3:sen. Mielestäni kiinnostavin sähköauto tällä hetkellä.

Juu, monta hyvää ideaa, jotka itsekin olisin valinnut. Autossa on mm. nykymittapuun mukaan kapeat renkaat, jotka pienentävät kulutusta talvella ja märällä kelillä ja pienentävät rengasmelua. Eivät ole ihan niin hyvät nopeassa kaarreajossa kuin leveämmät, mutta minusta hyvä valinta.

Tuo Range Extenderi (REx) on kotoisin maksiskootterista, joten varsinaisesti tuohon käyttöön sitä ei ole suunniteltu. Kylmäkontin kompuran moottori olisi parempi tähän käyttöön, mutta ymmärtäähän tuon, kun Bemarilla oli moottoripyöräosaston hyllyssä näitä kiinalaisten tekemiä skootterin moottoreita.

Range extender option

i3 Range extender version (REx) gasoline fuel door is at the right front side
An optional petrol/gasoline range extender engine is marketed as REx[27] and is powered by the same Kymco-built 647 cc inline two-cylinder engine used in the BMW C650 GT maxi-scooter.

Apumoottori on muuten tosi kätevä käynnistää manuaalisesti: (osui silmiin video)

  1. Avataan takaluukku
  2. Painetaan kaasupoljin pohjaan
  3. Painetaan jarrupoljin pohjaan kolme kertaa ja jätetään pohjaan.
  4. Päästetään kaasupoljin ylös
  5. Painetaan start painiketta, jolloin moottori käynnistyy
  6. Suljetaan takaluukku

Helppoa, eikö? :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Mulla oli i3 vajaa 2v ja edelleen hyvät kokemukset autosta vaikka autoliike lunastikin sen takaisin REXin hajoamisen johdosta.

Kapeat renkaat ovat haitaksi lähinnä maaantieajossa, joskin porukka on laittaneet spacereita ja leveämpiä renkaita, joilla tuokin haitta saadaan paljon parempaan kuntoon.

Autohan on, varsinkin nykyiseen käytettyjen hintatasoon verrattuna sisätiloiltaan ihan eri maailmasta verrattuna muuhun saman hintatason tarjontaan.

Kulutus kaupunkiajossa on naurettavan pientä, jopa alle 10kwh/100km. Joskin korkean korin takia se nousee sitten nopeasti vauhdin kasvaessa. Tämä taisi tosin olla ihan tarkoituskin. Auton alkuperäinen konseptinimi oli "Mega city vehicle"

Rexin saa toimimaan pikanäppäimestä hold-tilaan, joka pitää varauksen samassa ja Bemarissa on nuo numerot juuri näitä pikatoimintoja varten.

2016 malliin on moottorinkiinnikkeitä ja luistoneston toimintaa paranneltu, joten ostomielessä katsoisin tuosta alkaen ja tuoreampia. Huoltoväli on 2v ilman kilometrirajaa, joten ainakin rexin öljyt vaihtaisin useammin.

Optima Baron | 1kw Velogatti

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja jori »

Entäs talvella. Miten lämmitys toimii ja pelaako reksi myös kovalla pakkasella ja lämmittää kabiinia. Onko tuo reksi vesijäähdytteinen ja kytketty kabiinin lämmityskiertoon ja lämmittääkö akun.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

jori kirjoitti: 30 Heinä 2023, 11:42

Entäs talvella. Miten lämmitys toimii ja pelaako reksi myös kovalla pakkasella ja lämmittää kabiinia. Onko tuo reksi vesijäähdytteinen ja kytketty kabiinin lämmityskiertoon ja lämmittääkö akun.

Hytille on 6kw lämmitin ja auto lämpeää todella nopeasti. Myös akulle on lämmitin ja muistan lukeneeni että rex saattaisi olla samassa nestekierrossa akun kanssa. Tästä ei kuitenkaan ole 100% varmuutta. Rexissä on ainakin ilmajäähdytys.Rex toimii moitteita pakkasessa ja jaksaa pitää varauksen.

2014-2016 malleissa on hiukan epätarkempi luistonesto joka toimii enemmän polttismaisesti. Ajovakaudenhallinta on kaikissa malleissa erityisen hyvä ja autolla voi kääntyä liukkaaseenkin mutkaan vain kääntämällä rattia. Samoin liukkaan liikenneympyrän ajaminen on aika hauskaa kun vain kääntää rattia riittävästi.Monen auton esp päästää auton luisuun ja korjaa sitten viiveellä. Tossa voi tavallaan määrittää sen luisun asteen itse reaaliaikaisesti ratin avulla.

Kaikenkaikkiaan tuo aivan loistava talviauto.

Optima Baron | 1kw Velogatti

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja jori »

Ralii kirjoitti: 30 Heinä 2023, 15:16

Rexissä on ainakin ilmajäähdytys.

Ilmajäähdytteisen moottorin lämpöä on erittäin vaikea jakaa minnekään, kuten vanhalla kuplavolkkarilla kovassa pakkasessa ajaneet tietävät.

Varmaankin tästä syystä tuossa bemarissa kabiini lämmitetään aina sähköllä ja akut hupenevat talvella nopeasti. Kuten sanottu, REx-käyttöön ei ole vielä tehty polttomoottoria.

Talvikäyttö on niin harvinaista, ettei siitä ole autokauppiaat kiinnostuneet. Jos akussa olisi kunnollinen nestejäähdytyskierto, myös tuollaisen ilmajäähdytteisen polttomoottorin jäähdytysilmaa voisi käyttää akun lämmittämiseen, mutta se on tavallaan liian myöhäistä, koska siinä vaiheessa kun polttomoottorista on tarjolla lämpöä, on jo ajettu se osuus ajosta, jossa sitä sähkömoottoria kipeimmin tarvitaan. Toimii siis leudoissa pakkasolosuhteissa, mutta kuormittaa kylmää akkua ja käynnistää polttomoottorin täysin kylmänä.

Jos olisi nestejäähdytteinen, voisi lataustöpselistä lämmittää ja ladata akun ja sama nestekierto lämmittäisi myös polttomoottorin, ajossa kabiini lämpiäisi polttomoottorin lämmöllä ja akku pysyisi lämpimänä ja isokapasiteettisena myös kovassa pakkasessa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

jori kirjoitti: 30 Heinä 2023, 15:45
Ralii kirjoitti: 30 Heinä 2023, 15:16

Rexissä on ainakin ilmajäähdytys.

Ilmajäähdytteisen moottorin lämpöä on erittäin vaikea jakaa minnekään, kuten vanhalla kuplavolkkarilla kovassa pakkasessa ajaneet tietävät.

Varmaankin tästä syystä tuossa bemarissa kabiini lämmitetään aina sähköllä ja akut hupenevat talvella nopeasti. Kuten sanottu, REx-käyttöön ei ole vielä tehty polttomoottoria.

Talvikäyttö on niin harvinaista, ettei siitä ole autokauppiaat kiinnostuneet. Jos akussa olisi kunnollinen nestejäähdytyskierto, myös tuollaisen ilmajäähdytteisen polttomoottorin jäähdytysilmaa voisi käyttää akun lämmittämiseen, mutta se on tavallaan liian myöhäistä, koska siinä vaiheessa kun polttomoottorista on tarjolla lämpöä, on jo ajettu se osuus ajosta, jossa sitä sähkömoottoria kipeimmin tarvitaan. Toimii siis leudoissa pakkasolosuhteissa, mutta kuormittaa kylmää akkua ja käynnistää polttomoottorin täysin kylmänä.

Jos olisi nestejäähdytteinen, voisi lataustöpselistä lämmittää ja ladata akun ja sama nestekierto lämmittäisi myös polttomoottorin, ajossa kabiini lämpiäisi polttomoottorin lämmöllä ja akku pysyisi lämpimänä ja isokapasiteettisena myös kovassa pakkasessa.

Akku on nestejäähdytteinen mutta i3 on ensisijaisesti sähköauto ja REX oli tähän aikanaan vain lisävaruste, johtuen varmaan senhetkisten akkujen kokorajoitteista. REX poistui euroopassa varustelistalta kun isoin, noin 40kwh akkumalli tuli. Amerikassa jatkettiin myös tässä mallissa REXin myymistä lisävarusteena.

Nopealla googletuksella löytyi hieman lisätietoa, joskin varmentamatonta.

Resistive heat coil heating coolant which is pumped in to a heater core, just like a regular car.

BEV cars with heat pump will still have the resistive heater in addition to an "ac/heat pump refrigerant" to climate control coolant heat exchanger. The heatpump can source heat from the battery.

The REX has it's own coolant but there is a coolant-coolant heat exchanger connecting it to the rest of the motor and drive electronics cooling circuit which ends up at a radiator in front of the car.

The fan that you hear after using the REX is just blowing on the exhaust and the side of the engine.

So there are 4 different coolant circuits:

-ac/heatpump refrigerant circuit (This is a little more complicated, but I'm just counting it as one)

-Cabin heating circuit

-Drive circuit (Electric motor, charge and drive electronics)

-REX circuit

https://www.reddit.com/r/BMWi3/comments ... at_source/

Optima Baron | 1kw Velogatti

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 29 Heinä 2023, 17:02
jori kirjoitti: 29 Heinä 2023, 13:38

Varsinaisia hybrideihin tarkoitettuja, täydellä teholla käymään suunniteltuja, pikku polttomoottoreita ei ole autokäyttöön vielä tehty. :roll:

Bmw i3 sähköautoon saa valinnaisvarusteena 647cc 25kw moottorin lataamaan akkuja. Tuo 25kw on aika lailla mitoitettu täyden tehon käyttöön.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/BMW_i3

Saattaisin joskus ostaakin tuollaisen i3:sen. Mielestäni kiinnostavin sähköauto tällä hetkellä.

Teho ja tieto RExin ilmajäähdytteisyydestä muuttui hovissa. Mietinkin, miksi 650 kuutioisesta ei oteta enempää kuin 25 kW tehoa. Ainakin moottoripyöräkäytössä se on vesijäähdytteinen ja siitä otetaan 60 hv, eli 45 kW, mikä ei hyötysuhteen kannalta ole enää "riittävän" pieni moottori.

The heart of the C 650 GT is a smooth 647cc liquid-cooled, 4-stroke parallel-twin engine. Though it’s not the most powerful engine from BMW Motorrad, it packs a modest punch. Power is rated at 60 horsepower and 46 lb-ft of torque

Polttomoottori, varsinkin bensakone antaa parhaan hyötysuhteensa täydellä kaasulla. Range extenderin ei siis kannattaisi olla yhtään suurempitehoinen kuin vaaditaan keskimäärin matkavauhdin ylläpitämiseen. Teslan s-malli, joka painaa paljon enemmän kuin tämä bemu, kuluttaa ajossa 17 kW, talvella vähän enemmän. Miksi siis asentaa paljon pienempään bemuun 45 kW moottori. Puolet tuosta olisi riittänyt. Hyötysuhde olisi ollut parempi, lämmennyt nopeammin, ollut keveämpi kuljetella mukana jne.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 30 Heinä 2023, 22:23

Mietinkin, miksi 650 kuutioisesta ei oteta enempää kuin 25 kW tehoa. Ainakin moottoripyöräkäytössä se on vesijäähdytteinen ja siitä otetaan 60 hv, eli 45 kW, mikä ei hyötysuhteen kannalta ole enää "riittävän" pieni moottori.

Oisko siksi, että tuo 60hv tulee vasta 7500rpm kierroksilla.
Mikäli moottorista tehtäisiin mahdollisimman pieni, niin ei sitä korkeilla kierroksilla naukumista jaksa kukaan kuunnella.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 31 Heinä 2023, 00:19
jori kirjoitti: 30 Heinä 2023, 22:23

Mietinkin, miksi 650 kuutioisesta ei oteta enempää kuin 25 kW tehoa. Ainakin moottoripyöräkäytössä se on vesijäähdytteinen ja siitä otetaan 60 hv, eli 45 kW, mikä ei hyötysuhteen kannalta ole enää "riittävän" pieni moottori.

Oisko siksi, että tuo 60hv tulee vasta 7500rpm kierroksilla.
Mikäli moottorista tehtäisiin mahdollisimman pieni, niin ei sitä korkeilla kierroksilla naukumista jaksa kukaan kuunnella.

Hyvin voi olla juuri tuo syy. EIkä se korkean hyötysuhteen saavuttaminen vaadi moottorin maksimitehon käyttöä, vaan maksimikuormitusta (täydellä kaasulla ajoa ) moottorin parhaan vääntömomentin kierrosluvulla. Autonmoottoreissa tämä maksimimomentti on säädetty venttiiliajoituksilla ja hengitysputkilla niin, että se saavutetaan 1500-2000 kierroksen paikkeilla. Moottoripyörissä, niiden korkeamman tehontarpeen ja lyhyempien hengistysputkien takia tuo on huomattavastikin korkeammalla. Tässä tapauksessa, kun kyse on pappamallin moottoripyörästä, saattaa tuo maksimivääntö ollakin tuon 25 kW antavalla kohdalla, eli noin puolessa välissä maksimitehon kierroksista. Kaksisylinterinen 650-kuutioinen tarkoittaa reilun kolmen desin mukeja, joka taas ainakin autokäytössä tarkoittaa noin 5500 kierroksen maksimikierroksia. TUolla päättelyllä tämä 25 kW saataisiin tuosta moottorista 25/45*5500=3055 rpm.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

jori kirjoitti: 31 Heinä 2023, 09:54
Vilijami kirjoitti: 31 Heinä 2023, 00:19
jori kirjoitti: 30 Heinä 2023, 22:23

Mietinkin, miksi 650 kuutioisesta ei oteta enempää kuin 25 kW tehoa. Ainakin moottoripyöräkäytössä se on vesijäähdytteinen ja siitä otetaan 60 hv, eli 45 kW, mikä ei hyötysuhteen kannalta ole enää "riittävän" pieni moottori.

Oisko siksi, että tuo 60hv tulee vasta 7500rpm kierroksilla.
Mikäli moottorista tehtäisiin mahdollisimman pieni, niin ei sitä korkeilla kierroksilla naukumista jaksa kukaan kuunnella.

Hyvin voi olla juuri tuo syy. EIkä se korkean hyötysuhteen saavuttaminen vaadi moottorin maksimitehon käyttöä, vaan maksimikuormitusta (täydellä kaasulla ajoa ) moottorin parhaan vääntömomentin kierrosluvulla. Autonmoottoreissa tämä maksimimomentti on säädetty venttiiliajoituksilla ja hengitysputkilla niin, että se saavutetaan 1500-2000 kierroksen paikkeilla. Moottoripyörissä, niiden korkeamman tehontarpeen ja lyhyempien hengistysputkien takia tuo on huomattavastikin korkeammalla. Tässä tapauksessa, kun kyse on pappamallin moottoripyörästä, saattaa tuo maksimivääntö ollakin tuon 25 kW antavalla kohdalla, eli noin puolessa välissä maksimitehon kierroksista. Kaksisylinterinen 650-kuutioinen tarkoittaa reilun kolmen desin mukeja, joka taas ainakin autokäytössä tarkoittaa noin 5500 kierroksen maksimikierroksia. TUolla päättelyllä tämä 25 kW saataisiin tuosta moottorista 25/45*5500=3055 rpm.

i3s versiossa tuo REX on myös hieman tehokkaampi. Yritin nopeasti etsiä lähdettä mutta se ei jostain syystä ollut enää niin helppo löytää. Julkaisuaikaan tästä oli juttua useissa paikoissa.

Tuossa ylempänä lainaamassani pätkässä sanotaan että REX olisi ilma ja vesijäähdytteinen:

The REX has it's own coolant but there is a coolant-coolant heat exchanger connecting it to the rest of the motor and drive electronics cooling circuit which ends up at a radiator in front of the car.

The fan that you hear after using the REX is just blowing on the exhaust and the side of the engine.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Vastaa Viestiin