Sivu 1/1

Talvinojapyörä

Lähetetty: 18 Tammi 2009, 08:11
Kirjoittaja jviirret

Aloitetaampa tälle uusi topickki, ennen kuin kovin paljon rönsyilee:

Jarcco kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Tuleeko mieleen muita vaatimuksia, vai olisiko kenties joku muu parempi lähtökohta?

Jousitus?
Tuommosen piirrustuksetkin johonkin piirtelin kesällä, vieläköhän ne löytyis jostain...

Jukka

Jousitus, joo on tärkeä. Tekaisin luonnoksen joka mielestäni täyttäisi kriteerit:
Kuva
Takahaarukan nivel on ajateltu mahdollisimman lähelle keskiötä, jotta napavaihteella ei tarvitse kiristintä (kuten sinun pyörässäkin).


Re: Talvinojapyörä

Lähetetty: 18 Tammi 2009, 08:36
Kirjoittaja jviirret

Näyttää hyvältä, mutta näyttää enempi CF:ltä kuin nojakilta.

Kuva

Siinä ei tosin ole mitään pahaa :) Painojakauma liki 50/50, eikä akselivälikään tunnu pahalta. Mun cf-prototyypissä 130-135. Penkki vain olisi hyvä saada alemmas tai joutuu istuinosana käyttämään pystypyörän satulaa jotta jalat saa tukevasti maahan. Tuossa lisäksi näyttäisi mun mittaiselle olevan penkki liian lähellä kampia :(
Toisaalta jos tekee matalemman, venyy akseliväli heti. Mutta se sun idea 24" renkaista tuohon ideaan yhdistettynä tuntuisi hyvältä. Kaksipyöräisessä kun ei tuo 20" rengaskaan tunnu talvikelille ihan kelvottomalta, niin 24" varmasti toimisi jo hyvin, varsinkin kun sitä käyttämällä akseliväli ja korkeus ovat 10cm pienempiä kuin 26".

Jukka


Re: Talvinojapyörä

Lähetetty: 18 Tammi 2009, 16:21
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:

Näyttää hyvältä, mutta näyttää enempi CF:ltä kuin nojakilta.
Siinä ei tosin ole mitään pahaa :) Painojakauma liki 50/50, eikä akselivälikään tunnu pahalta. Mun cf-prototyypissä 130-135. Penkki vain olisi hyvä saada alemmas tai joutuu istuinosana käyttämään pystypyörän satulaa jotta jalat saa tukevasti maahan. Tuossa lisäksi näyttäisi mun mittaiselle olevan penkki liian lähellä kampia :(
Toisaalta jos tekee matalemman, venyy akseliväli heti. Mutta se sun idea 24" renkaista tuohon ideaan yhdistettynä tuntuisi hyvältä. Kaksipyöräisessä kun ei tuo 20" rengaskaan tunnu talvikelille ihan kelvottomalta, niin 24" varmasti toimisi jo hyvin, varsinkin kun sitä käyttämällä akseliväli ja korkeus ovat 10cm pienempiä kuin 26".

Jukka

24" versio näyttää tältä:
Kuva
Minun pituinen (190) saa jalat tuolla istuinkorkeudella hyvin maahan, tämän voi todentaa istumalla ruokapöydän kulmalle joka on samalla korkeudella. Penkin muoto pitää tietysti olla kolmion, tai paremminkin alushousun mallinen.
Täytyyhän talvipyörässä olla lokarit ja tarakka, ne on hyvä pitää mukana jo suunnitteluvaiheessa. Takalokarin korvaa enduro tyyliset läpät. Lokarit yleensä näyttää joustopyörissä jälkiasennukselta, koska ovat sellaisia.


Re: Talvinojapyörä

Lähetetty: 18 Tammi 2009, 18:54
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Oletteko rakentaneet/testanneet tuollaista jousitusta koskaan? Kuinkakohan paljon tuo pomppii polkiessa? Ketjuhan vetää jousitusta kasaan, kun nivelpiste on noin.


Re: Talvinojapyörä

Lähetetty: 18 Tammi 2009, 19:38
Kirjoittaja Jarcco
Teemu Kalvas kirjoitti:

Oletteko rakentaneet/testanneet tuollaista jousitusta koskaan? Kuinkakohan paljon tuo pomppii polkiessa? Ketjuhan vetää jousitusta kasaan, kun nivelpiste on noin.

Ei nyt ihan noin pitkää, mutta muutenhan tuollaisia on ollut maailman sivu. Jviirretin CLWB:ssä on vielä pitempi haarukka. Nivelpisteen paikan optimointia ei ole tässä luonnoksessa tehty, Optimaalinen paikka olisi ketjulinjalla, mutta se vaihtelee rataskokojen ja joustoliikkeen mukana. Haarukan putkien on toisaalta oltava riittävän kaukana ketjusta.


Re: Talvinojapyörä

Lähetetty: 18 Tammi 2009, 20:02
Kirjoittaja jviirret
Teemu Kalvas kirjoitti:

Oletteko rakentaneet/testanneet tuollaista jousitusta koskaan? Kuinkakohan paljon tuo pomppii polkiessa? Ketjuhan vetää jousitusta kasaan, kun nivelpiste on noin.

No mun clwb:ssä on noin. Jousitus keskiasennossa nivel suunnilleen ketjulinjan keskikohdalla. Kyllä se hieman joustaa kun täydet polkaisee, mutta iskunvaimentimen(skootterista) ansiosta ei tule pomppimisen tunnetta. Mun "täydet" kun ei ole kovin kummoiset ja täysiä ei polkaista kuin pakon edessä.
Syy tuohon ketjulinjan valintaan on se, että piti rumpuvaihteen vuoksi yrittää löytää nivelpisteelle paikka jossa joustoliike muuttaisi ketjun kireyttä mahdollisimman vähän. Mun clwb:ssä tavastin laskurin mukaan pääsin alle millin lyhenemään, ainakin toimii hyvin.

Jukka