Radius C4

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Sivistin itseäni ja selvisi pyörässäni olevan ZWS = kanttiaalto kontrolleri. Nykyisin Kunteng tekee SVP = siniaalto kontrollereita.
Olen alusta asti märissyt tämän setin toiminnan kulmikkuutta ja sähkönkulutusta. Vertailukohtana aikaisempi Mxus 500w suoravetomoottori. Paranisko ominaisuudet siniaalto kontrollerilla? Pitäs olla plug and play (pray?) asennus. Oisko noin?

Liitteet
IMG_1407.jpeg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja jori »

Mitenkähän tuossa valitaan toimintomoodi erilaisille akkujännitteille. Yllättävän halpa hinta. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Näytön advanced settingeissä pystyy valitsemaan 24/36/48v jännitteet, rajoittamaan max ampeereita, jne.

Liitteet
IMG_1408.png
IMG_1408.png (147.62 KiB) Katsottu 888 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tarpeeksi kun asiaan perehdyin, niin entistä epäselvemmäksi kävi. Joillain on siniaaltokontrolleri ollut merkittävästi parempi, joillain selkeästi huonompi tai epäluotettavampi ja lopulta oli epäselvyyttä tarkoittaako tuo ZWS edes kanttiaaltoa…. :roll:

Huonosti löytyy jämerää tietoa. Endless sphere foorumi on keskittynyt lähinnä hirmupelien tuhansien wattien mörköihin. Niistä kyllä juttua riittää.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No hei! Olen periaatteessa tämän jo tiennyt, mutta nythän minä vasta pohjimmiltaan ymmärsin, että kontrollerilla ne maksimitehot säädetään, eikä varsinaisesti moottorilla. Moottorista vaan tulee toimintasavu lopulta ulos, jos siitä otetaan kohtuuttomasti tehoa ilmoitettuun nimellistehoon nähden.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 23 Tammi 2024, 12:33

No hei! Olen periaatteessa tämän jo tiennyt, mutta nythän minä vasta pohjimmiltaan ymmärsin, että kontrollerilla ne maksimitehot säädetään, eikä varsinaisesti moottorilla. Moottorista vaan tulee toimintasavu lopulta ulos, jos siitä otetaan kohtuuttomasti tehoa ilmoitettuun nimellistehoon nähden.

Näinhän tuo on. Moottorista voi ottaa piikkitehona irti paljon enemmän kuin pitkään ajaen. Tästä syystä olisi erittäin tärkeää, että sähkömoottoreissa olisi lämpötilan mittaus moottorin sisällä, jota voisi lukea ulkopuolelta. Lisäksi, jos itse tekisin moottorinohjaimen, laittaisin siihen samanlaisen turboboostitoiminnon, kuin cartingautoissa on. Se antaa reilusti tehoa lisää, mutta rajoittaa isolla teholla ajon aikaa niin, ettei sisälämpötila nouse liian korkeaksi.

Onko missään polkupyörän apumoottorissa käämilämpötilan mittausta. Tuonhan voisi ainakin periaatteessa tehdä suoraan käämilangan vastusta mittaamalla. Tämä ainakin antaisi oikean tuloksen juuri sieltä, missä lämpötilasta muodostuva haittakin ilmenee.

Kysyn tätä siksi, että olen huomannut etäohjattavien, tehoa mittaavien, pistorasioiden tehonäyttämistä voi päätellä, mikä sen ohjaaman patterin lämpötila oli kun virta kytkettiin. Toisaalta tietenkin myös sen, mikä on patterin vastuksen lämpötila lämmittämisen aikana. Koska minulla tuo pistorasia ohjaa varaavaa patteria, minua kiinnostaa enemmän sen vastuksen lämmityksen aloituksessa haukkaama teho, jota voi käyttää patterin lämpötilan arvioimiseen etänä verkon yli.

Kuparilangan vastuksen lämpökerroin on kyllä pienempi kuin vastuslangan, mutta varmaan silti riittävän tarkka tieto tästäkin olisi saatavissa. -Ehkä. :roll:
ED. Esimerkkilaskelmassa lämpötilan nostaminen 20 asteesta 80 asteeseen nosti jännitehäviön 2,7 Voltista 2,2 Volttiin. Onhan tuo helpostikin mitattavissa käämistä, jossa ei juuri sillä hetkellä kulje virtaa, mutta onko tämä mahdollista tehdä käyvässä koneessa virtakatkon aikaan. Virran kulkiessa käämin läpi ja jännitehäviön ollessa esim. 36 Volttia tuo ei varmaankaan anna riittävän tarkkaa tulosta. Toisaalta moottorinohjaimella tuollaisen virtakatkon luominen mittauksen ajaksi on erittäin helppoa. Vai aiheuttaako induktanssi käyvän koneen mittauksessa ylipääsemättömän ongelman. :?

Kuparin vastuksen lämpötilakerroin.png

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 23 Tammi 2024, 14:49

Lisäksi, jos itse tekisin moottorinohjaimen, laittaisin siihen samanlaisen turboboostitoiminnon, kuin cartingautoissa on. Se antaa reilusti tehoa lisää, mutta rajoittaa isolla teholla ajon aikaa niin, ettei sisälämpötila nouse liian korkeaksi.
……….
Onko missään polkupyörän apumoottorissa käämilämpötilan mittausta.

Hauska sattuma kun luin juuri äsken pyörän kontrollerien ”shunt mod” aiheesta. Sillä vois lisätä joka kontrolleriin turboboostin napilla. Yleisesti ei laiteta nappia, vaan lisätään kiinteästi tinaa shuntin päälle, jolloin vastusarvo muuttuu.

Ainakin mulla on tällainen moottorin lämpötilavalikko. Pitää kokeilla toimiiko se?

Liitteet
IMG_1410.jpeg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kyllä se moottorin lämpötilan näyttää ja vielä ihan järkevän lukeman. Ajossa selviää sitten nouseeko järkevästi.

Liitteet
IMG_20240123_161700.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja jori »

Hyvä, ettei tarvinnut tuota enää itse ruveta rakentamaan. :mrgreen:
Aiemmin en ole moista nähnyt. Hyvä, että nyt on. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No mitäpä sanotte tästä range extender suunnitelmasta?

Peräkärryyn auton 12v lyijyakku ja kytketään tällainen jännitteen nostaja siihen kiinni. Ulostulo säädetään 42v ja xlr latausliitin johdon päähän. Ajon aikana voi ladata pyörän omaa akkua.

Tai

Akun vaihtokatkaisin, jolloin vois vaihtoehtoisesti suoraan käyttää peräkärryn akkua moottorin pyöritykseen.

Liitteet
IMG_1413.jpeg
Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 471
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Mun CycPro moottorissa on lämpötilan seuranta, ja tehon rajoitus sen perusteella, mutta en ole varmaankaan ajanut ikinä moottoria lähellekään lämpömaksimia (moottori ei kuumene). Akun sulake on palanut joskus harvoin, siinä on muoviin valettu 30 tai 40 A autoon tarkoitettu lattasulake. Ehkä "diesel" sulake olisi parempi?

Kuva

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 471
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Tuossa hakkurissa on 15 A maksimi input virta, joten maksimi teho = 12V * 15A = 180W.

Lisäksi sanotaan että jos input virta on yli 8 A, tarvii paremman jäähdytyslevyn. (https://www.aliexpress.com/item/33015854258.html)

Tuo on TL494 pohjainen, eli piiri ohjaa kahta transistoria. Transistoreille ei kai ole mitään suojausta, pitää siis olla varovainen, että ne eivät kuumene liikaa, muuten nousee savu. Virtarajoitusta säätämällä voi säätää maksimitehoa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja tm »

Mitäs jos valitsisi vähän puhdikkaamman version? Jotain tällaista: https://www.aliexpress.com/item/32960759998.html
Minimi syöttöjännite 10 V, eli saattaa olla vähän rajoilla, jos ei satu toimimaan tehokkaasti ihan rajoille asti...

Painava settihän tuosta lyijyakulla tulisi kapasiteettiin ja tehoon nähden, mutta toki edullinen kokeilu varsinkin jos akku jo olemassa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joo, yks 12v 100ah AGM akku ja yks 12v 75ah vapaa-ajan akku oisivat joutilaana hyllyssä. Kumpikin ovat vähän käytettyjä ja ainakin jännitteen puolesta aivan kunnossa.
Niin ja hyllyssä ois vävypojan 1500w invertteri ja mun vanha 150w invertteri. Niillä vois käyttää pyörän omaa 230v laturia. Jos laturi lataa 42v ja 2a niin watteja ois 84? Eikö tuohon se pieni 150w invertterikin riittäs?
Peräkärrykin on valmiina, joten testi ei vaadi rahallista panostusta yhtään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tämmösellä vois ladata sähköpyörän akkua suoraan aurinkopaneelista. Ulostulojännite on säädettävissä.
https://www.ebay.com/itm/364014063110?h ... R9ry2P-pYw

Liitteet
IMG_1415.jpeg
Vastaa Viestiin