1CV:n jatkoajatuksia

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Pastori »

tm kirjoitti: 25 Joulu 2022, 16:13

Modasin sen takapään äsken täysin uusiksi, eli 2CV Fourgonnetten tapaiseksi umpipakuksi. Esikuva ei ole millään muotoa kauniin linjakas, eikä sellaista tullut tästäkään:

Ei ehkä "linjakas" mutta ihan VITUN hieno auto. Eritoten tykkään aaltopellistä. Se jotenkin keventää fiilistä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Kuinkahan tuollaisen esikuvan mallisen aaltopeltikuvion saisi helpoimmin aikaiseksi...? Jotain levytavaraa nuo tavaratilan kyljet voisi olla.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

tm kirjoitti: 27 Joulu 2022, 14:19

Kuinkahan tuollaisen esikuvan mallisen aaltopeltikuvion saisi helpoimmin aikaiseksi...? Jotain levytavaraa nuo tavaratilan kyljet voisi olla.

Aaltomuovista, sellaisesta valokatteeksi tarkoitetusta

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Hmm, tarviipa tutkailla minkäkokoisella urituksella noita valokatteita löytyy. Kiitos vinkistä! Ihan samalle estetiikan tasolle tuolla ei pääse kuin esikuva, mutta jos edes riittävän lähelle...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuohan ei siis oikeasti ole aaltopeltiä, vaan peltiin on painettu paltteita vieriviereen lämpöpatterin tapaan. Reunat ovat aivan tasaista peltiä. Vain keskellä on tuo aaltokuvio.
TUollaisen saa kyllä aikaan särmäyspuristimella, mutta kenelläpä sellaista olisi autotallissaan... -vielä. :D

Muovilevyyn tuon voisi tehdä tyhjiömuovaamalla; alipaineella imemällä palte kerrallaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

tm kirjoitti: 27 Joulu 2022, 15:27

Hmm, tarviipa tutkailla minkäkokoisella urituksella noita valokatteita löytyy. Kiitos vinkistä! Ihan samalle estetiikan tasolle tuolla ei pääse kuin esikuva, mutta jos edes riittävän lähelle...

Valokatteita on PVC ja PC-muovisia, joista jälkimmäinen on vähän kalliimpi mutta paljon parempi materiaali. Meillä kestänyt tuossa terassin kattona tuulet ja tuiskut yli 10 v. ajan.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 27 Joulu 2022, 18:11

Tuohan ei siis oikeasti ole aaltopeltiä, vaan peltiin on painettu paltteita vieriviereen lämpöpatterin tapaan. Reunat ovat aivan tasaista peltiä. Vain keskellä on tuo aaltokuvio...

Näinpä, siinä se haaste onkin: jos oikaisee ja väkästelee valmiista aaltolevystä, niin näyttääkö tarpeeksi hyvältä?

jori kirjoitti:

...Muovilevyyn tuon voisi tehdä tyhjiömuovaamalla; alipaineella imemällä palte kerrallaan.

Metallilevyt taitaa olla poissa laskuista painonsa takia, eli ratkaisu olisi muovien puolella. Joko valmiina aaltolevynä, tai sitten itse kötöstellen, tavalla tai toisella. Yksi vaihtoehto tietysti 3D-tulostella muovista muotti, ja laminoida kappale lasi/hiilikuidusta alipaineella.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Härski »

Äkkiäkös sä värkkäät sikkikoneen ja väännät jostai 0.7 mm alumiinipellistä nuo posket. Ei se levy kokomittainen kuitenkaan voi olla, niin teet puolennmetrin soiroista, sillon riittää noin 20cm syvä kita koneeseen.

Sitten sitä suraavaan projektiin mä ehdotan konevasaraa ja englanninpyörää, enkä sen jälkeen malta enää olla tulematta vakoilee sun puuhia! 😁

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.nettimarkkina.com/kaytettya ... tia/812908 Varmaan lähempääkin sulle löytys . Vaikka Rauta Soinilta.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Härski »

.. Ja tommosta valmista profiililevyähän voi käyttää muottina komposiitilevylle. Ohut kevlarlevy taipuilee kivasti, vaikka sen laminoisi aluksi ihan tasoksi..

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Näyttää tulleen ns. mittakaavatekijä vastaan tuossa kyljen urituksessa. Kattopelleissä ja valokatteissa uritus on liian iso ja harva, ei näytä hyvältä.

2CV Fourgonnetten valokuvia tuijottelin netistä, ja mallintelin tavaratilan kylkeen alla näkyvän urituksen. Omaan silmään tuo alkaisi olla lähellä sopivaa kokoluokkaa. Urat toistuu nyt 32 millin välein.

Esikuvan vuosimallista/versiosta riippuen uritus on joko tuolla alakyljessä (tuoreemmat mallit), tai myös katossa (vanhemmat autot).
Kattokaistaleesta ajattelin tehdä avattavan/irrotettavan, materiaalina vaikka solumuovi. Sitä kun ajatuksena käyttää muuallakin korissa.

Eiköhän tämä riitä korin "koristelusta" tällä erää, konstilla tai kolmannella sellaisen sitten aikanaan varmasti saa tehtyä.
Hyviä ehdotuksia tuli, kiitokset niistä!
Ennen koria listalla vielä monta asiaa pohdittavana, eli mitä kaikkea tuonne korin sisälle piilottaisi...

1CV_Fourgonnette_2.jpg
1CV_Fourgonnette_2.jpg (52.17 KiB) Katsottu 1601 kertaa
MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja MM »

Kerran kiellon päälle. Ruukin julkisivutuotteissa on 0,7 mm alumiinipomulevyä myös 18 tai 10 mm "paksuisena" . 70-luvulla tehtiin kerrostaloihin kellariin kylmiöitä kirkkaasta ohkasesta poimualumiinilevystä, mutta sitä ei nykyään löydä kuin purkutyömaan roskalavalta.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Vastaa Viestiin