Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Poimutuksen tiheys tuossa jo kohdillaan.
Muoto toki eri kuin esikuvassa, mutta voisi ehkä toimia. Ei tuosta 1CV-pakusta nyt mikään tarkka näköiskappale ole muutenkaan tulossa.
Jatkoa edellisiin ruutukaappauksiin:
10 mm profiili saattaisi nöyrtyä tarvittaessa myös pituussuuntaiselle kaarelle. Mutta siis liian painavaa ja saatavuusongelmat pieneen tarpeeseen.
Yhtenä kehityssuuntana on tehdä jäykkä taka-akseli, johon Quattrovelo-tyylinen vapaaratashässäkkä keskelle.
Vapaarattaat ja vetoakselit jos haluaa helposti toisistaan irrotettaviksi, niin jonkin sortin muotosulkeinen liitos näiden välille tarvittaisiin. Quattrovelossa vetoakselien pään muoto on ihan tavallinen 6-kulmio. Eli ikäänkuin kuusiokoloavaimen pätkät, jotka menevät vapaarattaan vastaavanmuotoiseen reikään.
Mites olisi Torx-kanta sen sijaan? Muoto olisi kuusikulmiota kestävämpi vääntömomenttia vastaan. T70-koossa momentinsiirtokyvyksi mainostetaan jopa 700 Nm. Vastakappaleeksi tuolle sitten E18. Tuon kokoiset mahtuisi koon puolesta aiottuun paikkaan, saatavuus hyvä ja hinta edullinen.
Kuinkahan nuo menestyisivät kinnerin voimansiirrossa?
Tässä kuvakaappaukset Motonetin sivuilta:
Miksi tehdä noin monimutkainen jos kaipaat liitosta niin miksi ei vain hylsyn toinen pää. Nelikantti olisi varmaan helppotyöstää itse ja sopivia nelikanttisia hylsyn löytyy vielä enemmän. Kestävyys voi toki olla kysymys, mutta jos hylsylle luvataan joku kestävyys niin nelikantin luulisi ylittävän sen ettei työkalu mene rikki
Niin siis tässä ei ole tarkoitus työstää muotoja itse, vaan pyöräyttää em. kuvien mukaisia kikkareita sorvissa sen verran, että ne saa hitsattua toisesta päästä kiinni vetoakseleihin ja vapaaratashäkkyrään.
Jos noita muotoja alkaa itse työstää, niin sitten pitäisi käyttää tavallista rakenneterästä parempaa materiaalia ja osat pitäisi karkaista jne... Ei maksa vaivaa. Noiden valmiiden hylsyosien hinta on 4-6 €/kpl...
Ei kai se mihinkään ainakaan kulu, kun on työkaluterästä eikä siihen tule kuin samaan suuntaan vääntävä momentti koko ajan, ei mitään liikettä. Jos ymmärsin oikein...
Onko vapaaratashäkkyrä omatekoinen?
Miten muuten meinaat toteuttaa jousituksen? Quattrovelossa on kai suunnilleen tällainen tuenta:
Paitsi jouset ovat noissa tukivarsissa ja iskarit erikseen takana.
Olen itse miettinyt tuollaista maastopyörän ilmajousilla. Mihin ilmajouset kiinnittäisi, kun ne tykkäisivät liikkua vain kolmasosan pyörien joustoliikkeestä... ilmajousien päihin tarvittaisiin kai pallonivelet.
Pieni välys noiden torx-avainten "hampaiden" välissä toki on, mutta vääntävä momentti aina samaan suuntaan.
Jarruvoimia en ajatellut vetoakselien kautta kuljettaa.
Vapaaratashäkkyrässä on vielä vähän avoimia muuttujia...
Ajatuksena olisi laittaa siihen kaksi BMX-vapaaratasta, mutta palikoiden toteutus vielä auki.
Jostain tarvisi keksiä aihiot vapaarattaan ja torx-hylsyn väliin. Materiaali teräs (hitsattavissa) ja valmiina oikeakätinen 1.37"x24 TPI -kierre.
Takajousitukseen kaavailin vääntöjäykkää takahaarukkaa, eli takapyörät joustavat samaan tahtiin. Ettei tule mutkissa kallisteluongelmia taka-akselin takia. Läskirenkaat joustaa jo itsessään tavallisen kokoisia fillarinrenkaita enemmän, voi olla huojakkaa menoa luvassa...
Lisäksi etupäähän tulossa traktorityylinen jäykkä akseli, joka nivelöity keskeltä -> etupyörät pääsevät keinumaan omaan tahtiin ylös-alas jokusen sentin. Tuollaisen etupään kanssa takapäähän ei kaipaa ylimääräistä kallistelua. Kuskikin tulee istumaan aika korkealla...
Mitä jousiksi laitan on vielä auki. PU-foam -kokeilut odottaa vielä. Jos se ei tuota tulosta, niin vaihtoehtoina ainakin vielä kumi, kierrejousi ja hiilikuitulatta.
Ilman nestevaimentimia ajattelin selvitä, vaikka se mukavuutta heikentääkin.
1CV:ssäkään ei ole, ja siihenkin tottunut.
Kiitos tuosta vinkistä, tarvii googlailla illemmalla...
Nuohan syntyy sorvilla. Teetin tuollaista kierretankoa deltatriken väliakselin ratasadapteria varten. Jäljellä on n. 40 mm pätkä. Materiaali on kromattua sylinterin männänvartta, en tiedä onko hitsattavaa.
Kaivinkoneissa on männänvarsissa tapin silmät hitsattu kiinni ja kromattuja nekin on. Männät kierteellä tai lukkorenkailla.