No niin, päästiin jo napamoottorin sisäisestä alennusvaihteesta erillisiin napavaihteisiin.
En kylläkään laittaisi tuollaista 8-vaihteista Nexusta voimansiirron viimeiseksi "lenkiksi", jos sähkömoottori on nimellisteholtaan yli 250 wattinen. Parempi paikka olisi ennen sähkömoottoria, eli että vain kuskin voimat kulkisi vaihteiston läpi. Moottori toki jäisi tällöin ilman vaihteiden apua, eli tarvittaisiin vääntävä ja tehokas mosa.
1CV:n seuraajan "speksaus" meni itsellä nyt uusiin puihin rengaskoon ("pikkuläski") valinnan jälkeen.
Ennen sitä kaavailin kulkupelistä tulevan kevyt ja liikkuvan nykyistä enemmän pelkällä lihasvoimalla.
No sitten ynnäilin 1CV:n hyviä puolia ja sekä asioita, joihin voisi panostaa sekalaisen huolettoman arkikäytön parantamiseksi. Talviset ajokelitkin alkoivat sopivasti, jolloin lumisilla pyöräteillä ajelu vei ajatukset sähköavusteisesta 250 wattisesta takaisin nykyisen kaltaisiin teholukemiin ja ylikin. Painava nelipyöräinen ei kulje lumihangessa kevyesti.
Tällä viikolla pakkaset on olleet 10 asteen tuntumassa, ja 1CV:n ikkunat tahtovat vetää jäähän/kuuraan, jos kuski puhkuu ja hengittelee ohjaamossa yhtään raskaammin. Onneksi työmatka on lyhyt ja sähkömoottori pitää kuskin rasituksen ylämäissä vähäisenä, muuten tarvisi alkaa viritellä jotain lämppäriä puhaltamaan tuulilasiin tai jotain muuta vastaavaa. Osansa vaikuttaa varmasti myös lika laseissa (sormenjäljet, pöly jne). Vain suht tuore ja vielä puhdas pyörityskiekko tuulilasin keskellä pysyy paremmin auki. Ikkunoiden paksuuskin voi vaikuttaa: pyörityskiekon paksuus 1 mm, sivulasit 2 mm ja tuulilasin kiinteä osa 3 mm.
Selkeä umpinaisen kabiinin huono puoli tuo. Mutta eipä käy kylmä viima naamaan, mikä on luksusta pakkaskelillä. Ei kyllä yhtään houkuta palata suhaamaan talvista työmatkaa pystärillä. Tuli sitäkin vuosikaudet harrastettua, kun ei paremmasta tiennyt.