Jousitettu katettu nelipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kokonaisuuden hahmottamiseksi kaipaisin periaatepiirrosta laakerikohtineen. Pystys paremmin ottamaan kantaa.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Selviääkö tästä: (vähän korjasin kuvaa, siksi viesti poistui äsken)

väliakseli1.jpg

punaisella laakerit, niiden sisällä pyörisi väliakseli (hylsyjatkovarsi), jonka molempiin päihin hylsyt tms. Ulompaan hylsyyn hitsattaisiin vapaaratasadapteri (josta ketju takapyörälle) ja sisempään jokin palikka, johon tulee ratas josta ketju etuakselille. Sen viereen palikka johon pakka, ja sen viereen toinen puoli väliakselista. Ketjut vihreät.

Tässä vielä aiempi kuva voimansiirron ideasta:
Kuva

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Ongelma siis mahdollisesti se, että jatkopalasta sorvaa pinnasta pois vahvimman materiaalin, joka olisi myös tärkeintä momentin kestävyyden kannalta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Onko siis tarkoitus laakeroida jatkopala ja välittää ketjuvoimat noille laakereille neliöjatkosten kautta? :shock:
Ei tule kauaa kestämän sellaista kulutusta neliöjatko. Siinä on taivutusmomentti päällä ketjuvoimien takia. Taivutusmomentti joka tapauksessa taivuttaa jatkoskohtaa hieman. KUn se taipuneena pyörii, hankaa liitos itsensä väljäksi muutaman kilometrin matkalla. Kun liitos väljistyy, kuluminen vaan lisääntyy. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jori kirjoitti: 03 Marras 2023, 11:55

Onko siis tarkoitus laakeroida jatkopala ja välittää ketjuvoimat noille laakereille neliöjatkosten kautta? :shock:

Ei, vaikka niin piirsin kuvaan... Rattaat pitäisi sijoittaa hylsyjen neliökiinnityksen päälle. Klappi voi tosiaan tulla ongelmaksi ketjuvoimien kanssa, koska ne vääntelevät pyörivää akselia jatkuvasti eri suuntiin.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Eikö tuo oo helpompi ja selvempi kun hakee 20mm vedettyä akselia, jonka päälle vapaarattaille holkit?
Hitsaamalla vaan kasaan. Vaikka ei oo purettava, niin melko kauan kestää.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 03 Marras 2023, 12:31

Eikö tuo oo helpompi ja selvempi kun hakee 20mm vedettyä akselia, jonka päälle vapaarattaille holkit?
Hitsaamalla vaan kasaan. Vaikka ei oo purettava, niin melko kauan kestää.

Jousituksen sisäputki on 25x25x2mm eli sisältä 21x21. 20mm akseli tekisi tiukkaa, putken sisällä kun on vielä hitsisauma. 17mm akseli vielä mahtuisi ja sille löytyy helposti laakereita. En tiedä, miksi en valinnut sitä vaan 15mm. Nyt on kaikki laakeripesät jo hitsattu 15mm akselille sopiville laakereille, eli ei huvittaisi muuttaakaan.

Hylsyavaimien perusteella 15mm kyllä kestää, jos materiaali on hyvää. Jos näin saisi pienimmällä työllä varmasti kestävän väliakselin...

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

10-1204_xl_1.jpg
10-1204_xl_1.jpg (22.05 KiB) Katsottu 868 kertaa

tuohon naaraspuolen päälle hitsaamalla pakalle kiinnitys:

images (24).jpeg
images (24).jpeg (5.99 KiB) Katsottu 868 kertaa

ja toiseen päähän jotain välyksetöntä, mutta mieluusti purettavaa, jotta laakereihin pääsisi vielä käsiksi. Se onkin se ongelma :?

Hylsyyn:

XD04030_S_1_web_1.jpeg
XD04030_S_1_web_1.jpeg (52.43 KiB) Katsottu 868 kertaa

voisi hitsata vapaaratasadapterin:
Kuva
mutta miten hylsy kiinni jatkovarteen ilman välystä, jotta kestää väännön ja ketjuvoiman?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Nykyinen 15 mm akseli varmasti itsessään kestää vääntömomentin (oli se sitten tuo teoreettinen tai käytännössä vähemmän?), mutta ketjupyörien kiinnitys pienin kiilaurin (tämän hetkinen toteutus) lienee se heikoin lenkki?

Siis JOS jostain pettää, niin nykymateriaalilla (vedetty akseli, S355?) varmaan vaan pintapaine kasvaa yli materiaalin keston, ja uran reuna myötää -> ura väljistyy.

Melkein kallistuisin tässä kuitenkin Vilijamin ehdottamaan hitsailuun, tosin toteutettuna tuohon olemassa olevaan akseliin ja vasta sitten JOS kiilaurakiinnitys pettää.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

tm kirjoitti: 03 Marras 2023, 13:25

ketjupyörien kiinnitys pienin kiilaurin (tämän hetkinen toteutus) lienee se heikoin lenkki?

Totta. Samagagan akselistossa akseli (17mm) kiinnittyy pyörännapaan 5x5x20mm kiilalla. Akseli on ehkä parempaa terästä, napa alumiinia.

Väliakselilla (15mm, S355) on nyt 4x4x20mm kiilat. Toisella puolella vapaaratasadapteri on kiinalaista tuntematonta terästä. Jos nämä urat laajentaisi 5x5x20mm kokoon, voisi kestää vähän paremmin.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kiilan/kiilauran kestoa voi parantaa kasaamalla liitos laakerilukitteen kanssa. Se on lämmittämällä purettavissakin.
Huolellinen rasvan poisto ja kunnollinen lukite antavat yllättävän lujan pidon.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 03 Marras 2023, 15:11

Kiilan/kiilauran kestoa voi parantaa kasaamalla liitos laakerilukitteen kanssa. Se on lämmittämällä purettavissakin.
Huolellinen rasvan poisto ja kunnollinen lukite antavat yllättävän lujan pidon.

Riittäisikö heikompi ilman lämpöä irtoava lukite? Lujempi tietysti parempi...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti:

...Väliakselilla (15mm, S355) on nyt 4x4x20mm kiilat. Toisella puolella vapaaratasadapteri on kiinalaista tuntematonta terästä. Jos nämä urat laajentaisi 5x5x20mm kokoon, voisi kestää vähän paremmin.

Olikos sen vapaaratasadapterin eli navan leveys nyt mikä? Siis aksiaalisuunnassa. Onko kiila yhtä pitkä vai jo pitempi kuin uran pituus navassa? Akselin kiilauran pintapainetta saa pienennettyä kiilan pituutta kasvattamalla, mutta toki sen kiilan olisi hyvä tukeutua koko pituudeltaan napaankin...

Taidettiin käydä tämä sama keskustelu jo taannoin, päässyt vaan unohtumaan...

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

20mm on adapterin ja siis sisäpuolisen kiilauran pituus. Sitä on vähän vaikeampi pidentää, tai no hitsaamalla jonkin lisäholkin adapterin kylkeen. Kiilat taisin jo sahata valmiiksi, ovat ainakin sen 20mm pitkiä, koska akselilla ulkopuolinen ura on pidempi, muistaakseni 25mm.

Entä kaksi kiilauraa vastakkaisilla puolilla akselia? Eikö olisi tuplasti vahvempi?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Maalailenkohan minä nyt vaan suotta piruja seinille tuossa kiila-asiassa? Tuo on vaan oma fiilis, että saattaa olla vähän siron kokoinen tähän. Mitään laskentafaktaa tai käytännön kokemuksia ei ole tarjota mutuni tueksi...

Vastaa Viestiin