Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Joko mbb:tä on tarjottu Ei tartteis suunnitella kantapääedellä
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Joko mbb:tä on tarjottu Ei tartteis suunnitella kantapääedellä
Ehdottomasti talvipyörässä täytyy olla sähköt.
Itse olen miettinyt tuota etuvetoläskiä ja onko jokin syy miksei 100mm läskivannetta voisi pinnata tavalliselle 135mm leveälle takanavalle? Läskien etuhaarukat olisivat just tuon 135mm leveitä.
Muistaakseni ja näyttäs siltä, että Nebuluksen rahtiponissa oli edellisessä viestissä kuvailemani yhdistelmä?
Periaatteessa tuo mbb on kiva ajatus, mutta harmillisen hidas ohkauskäyttäyminen tekee siitä hankalan talvella tilanteissa, joissa eturengas lipsuu. Kukkerpalleja jokunen tullu mbb llä otettua tästä syystä. Tosin mun fillarit olleet geometrialtaan muutenkin haastavia ajettavia.
Eli.. Muuten tommonen, mutta käsiohjauksella.
Tällä pyörällä on paljon tarkempi ohjaaminen mahdollista kuin MBB:llä, ja vaikka en talvella ole kokeillut MBB:tä, taidan poissulkea sen talvipyörästä. Ennakkoluuloja
Kuvan pyörän painopiste tulisi aika korkealle ja lähelle eturenkaan maakosketuspistettä. Pito ylämäissä takavetoisena ehkä riittää, mutta kippaako tämä eteenpäin jarrutuksessa? Ehkä helpointa olisi vain tehdä täysin sama geometria kuin nykyisessä pyörässä, ehkä vähän loivemmalla nojakulmalla. Tai ideoida lennosta säädettävää nojakulmaa, kuten nykyisten maastopystärien säädettävät satulatolpat.
Hyvin lyhyt akseliväli voi tosiaan keinuttaa liikaa, varsinkin läskirenkailla.
En varsinaisesti tiedä, miksei läskivannetta voisi pinnata normaalille navalle, mutta nyt löytyy valmiit läskikiekot, joten niiden ehdoilla rakennettaisiin.
Hurjaa on ajaa jäällä, jossa on pitkittäisiä railoja pyöränrenkaista. Parikin kertaa oli kaatuminen ihan pienestä kiinni. Pidon kadotessa sitä nostaa selän selkänojasta, jotta saa jalat maahan, ja silloin painopiste siirtyy edemmäs. Lopputuloksena perä kevenee sen verran, että se liukuu sivulle. Mutta kaikkineen yllättävän hyvin tasapainoilu on onnistunut tällä pyörällä... olisin luullut paljon vaikeammaksi.
Eikös läski selviäisi railoista paremmin? Vaan entäs läskirenkaan pito jäällä? Pureeko nastat jäähän, kun renkaassa on matalilla paineilla niin paljon maahan koskettavaa pinta-alaa?
Ei tarvii mennä läskiin asti et railot ei kiusaa pahemmin. Omilla 70mm leveillä ei railot pahemmin häiritse ja läskeillä vielä vähemmän. Oman kokemuksen mukaan nastat pitää kohtuullisesti, mut leveet renkaat ei kaipaa nastoja kun pitoa riittää ilmankin.
Schwalbe G-One allround 70-584
https://www.schwalbe.com/en/tour-reader ... e-allround
Wacky kirjoitti: ↑07 Maalis 2023, 07:01Schwalbe G-One allround 70-584
https://www.schwalbe.com/en/tour-reader ... e-allround
Kiva kananlihakuvio.
Onko nuo sinulla sisärenkaattomana, vaiko perinteisesti sisäkumeilla?
Mahtavaa. Uus lempparirengas tulevaan soranojapyörääni. 70-584 on just mieleinen koko. Pärjää vielä normaalivanteilla, mutta on kuitenkin ilmatilaa. No nyt ku on rengas speksattu, niin vois alkaa piirtelemään runkoa.