Re: Teppoën 1CV Van
Eihän nuo hylsyjen "hampaat" ole muutenkaan keskenään mitenkään välyksettömät, ans kattoo tuottaako ongelmia pitemmän päälle...
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Eihän nuo hylsyjen "hampaat" ole muutenkaan keskenään mitenkään välyksettömät, ans kattoo tuottaako ongelmia pitemmän päälle...
Aika hyvin katselukertoja jo kertynyt vajaa kaksi vuorokautta sitten julkaistulle kuvalle:
Määrästä voisi vetää hätäisen johtopäätöksen, että foorumilla vierailee kotomaan aktiivien lisäksi muitakin .
Sarjassa epätyypillisiä osavalintoja fillariin: taka-akselille rattaaksi tulossa Suzuki PV:n (siis mopon) 32-hampainen takaratas. Ketjun jako sama puoli tuumaa (12,7 mm) kuin fillarin ketjussakin, mutta rattaalla leveyttä 6 mm. Luulisi kestävän kulutusta jonkin aikaa.
Takarattaan keskireikä oli halkaisijaltaan pari milliä liian pieni sopiakseen vapaarattaalle, joten ratas pääsi käymään sorvissa.
Kiinnitysreikien pulttikehät ovat takarattaassa ja vapaarattaassa hieman eri, mutta koska takarattaan reiät ovat ylikokoiset, niin kiinnitysruuvit (M6) mahtuvat paikoilleen.
Jos aiempi kysymykseni vapaarattaista vaikutti sekavalta, johtui se siitä, että muistelin kemppesin kuplan taka-akselia tasauspyörästöineen. Ihmettelin kyllä hieman vapaarattaita tasauspyörästön kyljessä, mutta tekijähän on tunnettu ennakkoluulottomista ratkaisuistaan. Levyjarrunapaan pulteilla kiinnitettävä vapaaratas loisi uusia vapauksia molemmilta puolin vetävän taka- akselin rakentamiseen.
Miltä vapaarattaiden laatu vaikuttaa? Olen silmäillyt samanlaisia AliExpressissä.
Nyt uusina ja vaseliinia täynnä tuntuvat ihan toimivilta nuo vapaarattaat. Pitää kuitenkin muistaa, että eihän noissa mitään tiivisteitä ole estämässä veden ja kuran pääsyä sisälle... Ja materiaalilaadusta ja karkaisusta ei voi kuin toivoa, että ovat riittävät eli kestävät edes jonkun aikaa.
Nuo omani siis tällaiset:
https://m.aliexpress.com/item/328983968 ... f19c6mImtO
EDIT: tuossa nettisivun kuvissa oleva yksilö poikkeaa irrotustyökalun kolosten osalta mulle saapuneista. Normaalia toimintaa tuolla nettisivustolla .
Siinähän se lukee: "High Quality"
Tässä motivaatiovideo Tepolle. Ei poljettavasta 1CVstä, vaan moottorillisesta 2CVstä.
Kiitos Jori . Jotain motivaatiota tms. tässä nyt tarvitaankin, ei hommat tahdo edetä...
Hommasin tuommoisen metallipienoismallin (1:18).
Helpottaa ehkä pähkimistä sitten korivaiheessa.
Taitaa mennä uusiin puihin tämä projekti... Uhkaa kulkine venyä liian pitkäksi, alkaa haitata urbaanikäyttöä noin pitkänä kuin edellä kaavailtu.
Jospa ajokin kokonaispituuden vaan suosiolla minimoisi, ja kuskaisi isommat tavarat tavaratilan luukku auki... Luukku voisi olla vaikka alaskäännettävä (alareunasta saranoitu), jolloin toimisi lattian jatkona auki ollessaan.
Nelipyöräohjaus pienentäisi kääntöympyrää. 2-akselinen ohjaustanko saattaisi olla hauska ajaa.
Millä tavoin voisi jatkaa tavaratilaa...
Juurikin tuollaista alimman kuvan pyörillä ja vetokahvalla/aisalla varustettua tavarakoria ajattelin taannoin yhteen vehkeeseen, joka jäi toteuttamatta...
Ruokakaupassa tuo olisi näppärä: tavarat hyllystä suoraan koriin, ja parkkipaikalla korin nosto sellaisenaan ajokin perässä oleviin kiinnikkeisiin. Päälle joku kansi/huppu/verkko estämään tavaroiden lentely kuoppiin/rotvalleihin ajettaessa.
Olen vaihteeksi (taas) lavapaku-mietteissä ja kanttikertaakantti-muodoissa...
Tuollaisen avolavan kattaisi sateen yllättäessä helposti pressulla. Alle esim sähköputkesta väännettyjä kaaria pari kappaletta tueksi. Avoimeen mahtuisi myös tarvittaessa suurempia tavaroita kuin kovaseinäiseen tavaratilaan, jos pitäisi vaikka pesukone tai eurolava kuljettaa.