Mahdollisuus päästä opettelemaan TIG-hitsausta, joten kiva olisi hitsata jotain järkevää
CLWB2008c -nojapyörästä jääneiden osien hyödytäminen mm. 406-kiekot, etuhaarukka, ohjaus, ...
Mahdollisuus ottaa nojapyörä mukaan lomalle, kun farmariauto on jo "täynnä"
Kompakti voimansiirto eli etuveto
Edullinen jousitus eli naruperä
Sähköapu taakse 250W/36V
Mahdollisuus lentää lentokoneessa nojapyörän kanssa?
Postittaa se pakattuna kohteeseen etukäteen?
Vahvasti luonnostilainen suunnitelma on tällainen - näitähän on kiva ja helppo piirrellä:
Viimeksi muokannut janx, 14 Loka 2023, 10:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Etuhaarukkaan vois kaiten laittaa offsettia jätön lisäämkseksi ja takahaarukan niveltä siirtää eteen/alas, että jousitusliike suuntautuisi enemmän pystysuuntaan.
Etuhaarukkaan vois kaiten laittaa offsettia jätön lisäämkseksi ja takahaarukan niveltä siirtää eteen/alas, että jousitusliike suuntautuisi enemmän pystysuuntaan. Vai Hä.
Se on esikuvansa kulmamitoilla tehty.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Etuhaarukkaan vois kaiten laittaa offsettia jätön lisäämkseksi ja takahaarukan niveltä siirtää eteen/alas, että jousitusliike suuntautuisi enemmän pystysuuntaan. Vai Hä.
Se on esikuvansa kulmamitoilla tehty.
Kulmamitat ei riitä. Taittopyörä on eri paikassa ja ketjulinjan suunta poikkeaa emäputken akselilinjasta. Tämä aiheuttaa vetelyä polkemisen tahtiin.
Offsetin lisääminen parantaisi linjausongelmaa, mutta ei suinkaan lisää jättöä, vaan vähentää sitä.
Kokemuksesta sanoisin, että emäputken kulma kannattaa tehdä hieman loivemmaksi kuin minun Pakoputkipyörässäni. Kulman loiventaminen lisää jättöä, jolloin saattaa tarvita hieman lisää offsettiä, mutta taittopyörän paikka on hyvä joka tapauksessa valita niin, että ketjulinja on mahdollisimman lähellä emäputken akselilinjaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ison offsetin haarukka on varsin ongelmallinen ketjulinjan kannalta. Tuossa Twisterin kuva ja toteutus sen mukaan. Ketjulinja osui niin justiin, että keskellä pakkaa ei kisko ohjausta, mutta pakan laidoilla kiskoo. Sivusuunta ei varsinaisesti vaikuta, vaan pakan lehtien halkaisijat. Ketjun ja emäputken pitää olla samansuuntaisia sivukuvassa, jos haluaa mahdollisimman neutraalin polkemisen vaikutuksen ohjaukseen
Toki isolla offsetillä haarukka onnistuu, mikäli laittaa haarukkaan ylimääräisen vetopuolen taittopyörän.
...tai laittamalla tähän haarukan etupuolisella ketjulla varustettuun malliin reilusti vinomman ohjauskulman ja sitä vastaavan ison offsetin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Konkretisoikaa kehitysehdotukset suunnitelmaan mielummin kuvin. En ole teoreettinen insinööri alkuunsakaan. Käyttämänne termit eivät ole edes minulle mitenkään tuttuja. Saati aloittelijoille. Tämä mallihan oli kuulemma aloittelijaystävällinen.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Pari sekuntia ehdin ajatella, että tässähän on kunnianhimoiset tavoitteet
En ole adrenaliininarkkari.
Muokkasin:
Mahdollisuus lentää lentokoneessa nojapyörän kanssa?
Postittaa se pakattuna kohteeseen etukäteen?
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
No tässä jonkinlainen kuva. Jorin ehdotuksessa ketjut menevät haarukkaputken etupuolelta.
Mun Twisterin kuva malla sitä, että ketjun kulkiessa haarukkaputkien takaa, haarukan alapäät eivät voi tai kannata olla juurikaan eteenpäin taivutetut. Siis nämä molemmat jos haluaa helpon polkuneutraalin ohjauksen.
Toki isolla offsetillä haarukka onnistuu, mikäli laittaa haarukkaan ylimääräisen vetopuolen taittopyörän.
Pöh. Eikai Mitään ylimääräsiä pyöriä tartte. Voi siinä haarukassa olla iso offsetti, ilman että ottaa ketjuun kiinni. Taittaa haarukan vain tarpeeksi ylhäältä, notta ketju ja putki menee samansuunaisesti.
.. Pieni hätäinen aivopieru taisi tosiaan päästä tossa mun jättöhajatelmassa.
Ja tosiaankin.. Siihen ketjulinjan suunnitteluun kannattaa laittaa paukkuja. Vaikuttaa pyörän käyttäytymiseen ja käytettävyyteen pirusti. Voihan sitä toki suht iisisti muokata jälkeenpäinkin.
Minulla ei ole tästä keskustelusta irronut vielä yhtään mitään.
Miten mallia v1 pitää muuttaa, että se on parempi kuin malli itse?
Kolme astetta itään vai kohti Venusta?
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Minulla ei ole tästä keskustelusta irronut vielä yhtään mitään.
Miten mallia v1 pitää muuttaa, että se on parempi kuin malli itse?
Kolme astetta itään vai kohti Venusta?
Muut ovat yrittäneet sanoa että ohjausakselin ja ketjun vetopuolen (kuvan oranssit viivat) tulisi olla yhdensuuntaiset.
Vertaa kuvasi ja minun Splitterin ketjulinjaa: Haarukan offsetti on 0 ja kulma 75 astetta joka antaa sopivan jätön (sininen viiva) 20"/406 pyörillä mielestäni. Napavaihde on siksi hyvä valinta tälläiseen, kun ketjulinjan suunta pysyy samana. viewtopic.php?t=5320
No nyt alkaa palata mieleen CLWB:n rakennuksen aikaiset jutut. Kiitos.
Lisäsin kuvan linkinä jättö -sanan selitykseen sanastoon.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org