Lisäsin otsikkoon: " - taittuva sähkönojapyörä".
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Lisäsin otsikkoon: " - taittuva sähkönojapyörä".
Se etenee...
"Valmis" versio 4.3.
Tämmönen tästä tuli. Kääntösäde on aika pieni. Vetopuolen ketjupyörä ajautui kiireessä tuohon. En ole lainkaa varma, että onko se hyvä paikka. Takajouston kumit puuttuu. Bilteman veneosastolta? Takavaihtajaa en saanut vielä toimimaan. Ei liiku vaihtajalla. Koeajo tällä tänään kuitenkin ajettiin. Penkin kulma ei ole lopullisessa asennossa.
Kummankin taittopyörän kun saa lähemmäs ohjausakselia, niin ketjuvoima ei vetele (=yritä kääntää) ohjausta, ja etupyörä mahtuu kääntymään enemmän.
Onnittelut koeajovaiheeseen pääsemisestä! Loppu on hienosäätöä.
janx kirjoitti: ↑10 Marras 2023, 18:43"Valmis" versio 4.3.
Tämmönen tästä tuli. Kääntösäde on aika pieni. Vetopuolen ketjupyörä ajautui kiireessä tuohon. En ole lainkaa varma, että onko se hyvä paikka. Takajouston kumit puuttuu. Bilteman veneosastolta? Takavaihtajaa en saanut vielä toimimaan. Ei liiku vaihtajalla. Koeajo tällä tänään kuitenkin ajettiin. Penkin kulma ei ole lopullisessa asennossa.
Onneksi olkoon. Näin se homma etenee. Komppaan Teppoa noiden taittopyörien sijainnissa. Pakoputkipyörän ketjusta löytyy tarkempi selitys noiden taittopyörien sijainnille. Nyt kun pyörä on kyhällään, voi noita hienosti siirrellä tarkoituksenmukaisempiin paikkoihin.
Jostain syystä sinulla tuossa yllä, ja Polkumies jossain aiemmassa tekstissä, olette käyttäneet käsitettä "kääntösäde" jotenkin väärin päin. Kääntösäde on käsitteenä sen kääntöympyrän säde, tai sen ympyrän kaari, jota tuolla ajoneuvolla on mahdollista ajaa ohjaus käännettynä niin suureen kulmaan kuin mahdollista. Pieni kääntösäde tarkoittaa siis jyrkästi kääntyvää ajoneuvoa, eli hyvin kääntyvää ja suuri kääntösäde huonommin kääntyvää.
Ymmärrän kyllä, että tuo on tavallaan intuition vastainen ilmaisu, sillä yleensä kaikki käsitteet laaditaan niin, että enemmän on parempi. Iso kääntöympyrä, tai -säde, ei kutenkaan ole hyvä, vaan huono ominaisuus. Ehkä pitäisi alkaa käyttää tässä tarkoituksessa käsitettä kääntökulma, jotta saamme intuition vastaamaan käsitettä.
janx kirjoitti: ↑10 Marras 2023, 18:43"Valmis" versio 4.3.
Tämmönen tästä tuli. Kääntösäde on aika pieni. Vetopuolen ketjupyörä ajautui kiireessä tuohon. En ole lainkaa varma, että onko se hyvä paikka. Takajouston kumit puuttuu. Bilteman veneosastolta? Takavaihtajaa en saanut vielä toimimaan. Ei liiku vaihtajalla. Koeajo tällä tänään kuitenkin ajettiin. Penkin kulma ei ole lopullisessa asennossa.
Onneksi olkoon. Näin se homma etenee. Komppaan Teppoa noiden taittopyörien sijainnissa. Pakoputkipyörän ketjusta löytyy tarkempi selitys noiden taittopyörien sijainnille. Nyt kun pyörä on kyhällään, voi noita hienosti siirrellä tarkoituksenmukaisempiin paikkoihin.
Jostain syystä sinulla tuossa yllä, ja Polkumies jossain aiemmassa tekstissä, olette käyttäneet käsitettä "kääntösäde" jotenkin väärin päin. Kääntösäde on käsitteenä sen kääntöympyrän säde, tai sen ympyrän kaari, jota tuolla ajoneuvolla on mahdollista ajaa ohjaus käännettynä niin suureen kulmaan kuin mahdollista. Pieni kääntösäde tarkoittaa siis jyrkästi kääntyvää ajoneuvoa, eli hyvin kääntyvää ja suuri kääntösäde huonommin kääntyvää.
Ymmärrän kyllä, että tuo on tavallaan intuition vastainen ilmaisu, sillä yleensä kaikki käsitteet laaditaan niin, että enemmän on parempi. Iso kääntöympyrä, tai -säde, ei kutenkaan ole hyvä, vaan huono ominaisuus. Ehkä pitäisi alkaa käyttää tässä tarkoituksessa käsitettä kääntökulma, jotta saamme intuition vastaamaan käsitettä.
Intuition mukaan menevä oikea termistö olisi kaiten myös jyrkkä-, tahi loiva- kääntösäde. Monelle varmasti hankala käsite tuo sana- säde.
Mä laittaisin pienemmällä ofsetilla olevan haarukan.. Koska näyttää ettei vetopuolen rissaa saa löhemmäksi ohjausakselia, ilman että ketju ottaa haarukkaputkeen.
...tai siis - minä omissa lähtökohdissani- muotoilisin tuota olemassa olevaa. Kukin toki tavallaan.
Haarukoita ei ole jonoksi asti tuohon emäputkeen ja 20 tuuman kokoon. Muokkamista nykyiseen on jo tehty (levennetty ja lisätty vaihtajan korvake), mutta ei offsetin osalta. Paluupuolta ainakin voisi siirtää, mutta ahdasta on.
Edit: On siinä syynsä, että en pidä etuvedoista. Kaikkea pitää kokeilla.
Voi siirtää vaikka kuinka ja tässä Twisterin haarukassa on alapäät tehty latasta joilla on haarukka suoristettu.
Parempi kuva haarukasta.
Miksi penkki on aivan emäputkessa kiinni?
Itse siirtäisin penkkiä ja polkimia 50-100mm taaksepäin.
Minähän ne suunnitelmat ja niiden muutokset olen hyväksynyt (suurimmaksi osaksi). Minun takia asiat ovat siinä missä ovat - olivatpa ne sitten hyviä tai huonoja ratkaisuja. Sitten kun kysytään (ja tekijällä on kiire valmistua), niin 2 ja puolen sekunnin kuluttua pitää antaa vastaus suurempia miettimättä, että "laita se tuohon". Tulee sitten mitä sattuu tulemaan. Ei keskitytä siihen miksi joku on jossakin. Keskitytään siihen, että miten päästään eteenpäin.
Täytenä nojakkiummikkona, mutta ammattihitsarina tekijä suoriutui tästä toteutusvaiheesta varsin hyvin.
Tälle tulee kohta varmaan romutuskäsky, jos se ei etene.
Toimenpiteitä:
Ketjurrissan siirto aiheuttanee ensimmäisenä murheen jossa ketju hankaa haarukan oikean piikin takapintaan. Suoremmalla haarukalla murhe tulee vastaan myöhemmin, eli pitäneekö haarukallekkin tehdä jotain..