Lieksatyres konkurssiin.
Nonni. Tässä on yksi kaunis kiitos energian hintojen kanssa pelleilystä. Ei tämmöistä globaaleilla markkinoilla toimivat yritykset kestä mitenkään.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Nonni. Tässä on yksi kaunis kiitos energian hintojen kanssa pelleilystä. Ei tämmöistä globaaleilla markkinoilla toimivat yritykset kestä mitenkään.
Tämä on erittäin harmillinen uutinen. Viime kerralla jokunen vuosi takaperin edellisen yrittäjän konkan jälkeen löytyi vielä uusi jatkaja, mutta nyt on heikompi tilanne.
Kuka ostaisi konkurssipesän pois kuleksimasta, investoisi uuteen tuotantokalustoon, ja alkaisi valmistaa niitä kauan kaivattuja vyörenkaita 3- ja 4-pyöräisiin nojapyöriin . Ei toki mikään kannattava liikeidea, ainakaan nykyisillä nojapyörämäärillä.
Sanoisin ettei firma ollut kovinkaan vahvalla pohjalla kun suhteellisen lyhyt kestoinen energian hintojen kova nousu sai menee nurin varsinkin kun korona aikoina pyöräily oli kovassa huudossa joten luulisi että sillon olis onnistuttu tekee kivasti kassaa jos homma toimii.
tm kirjoitti: ↑20 Huhti 2023, 17:44Tämä on erittäin harmillinen uutinen. Viime kerralla jokunen vuosi takaperin edellisen yrittäjän konkan jälkeen löytyi vielä uusi jatkaja, mutta nyt on heikompi tilanne.
Kuka ostaisi konkurssipesän pois kuleksimasta, investoisi uuteen tuotantokalustoon, ja alkaisi valmistaa niitä kauan kaivattuja vyörenkaita 3- ja 4-pyöräisiin nojapyöriin
. Ei toki mikään kannattava liikeidea, ainakaan nykyisillä nojapyörämäärillä.
Hmm
Kenelläköhän täällä olisi kokemusta Rengasmaailmasta.
Nyt puuttuu siis enää rahat...
Kuinka moni osti Lieksassa tehtyjä renkaita.
Just tilasin Kiinassa tehtyjä sisäkumeja...
Tottakai meni konkurssiin, kun tekivät vain vanhanaikaisia ristikudosrenkaita markkinoille, jossa halpatuontimaat tekevät tuota samaa. Ainoa lisäarvo heillä oli plussakoon talvirenkaat, muttei niissäkään ollut mitään erityistä lisäarvoa, jota ei olisi muuallakin ollut tarjolla.
Noilla valituilla markkinoilla ainoa mahdollisuus olisi ollut pärjätä äärimmäisellä automatisoinnilla. Tai sitten kehittämällä se polkupyörän vyörengas. Yritin siitä heille tarjota tuotekehitysprojektia vuonna 1994, mutteivät halunneet edes kokeilla. No, saivathan rimpuilla markkinoilla tuon kolmekymmentä vuotta.
Suomalaisten erikoisalaa on visionäärisyys. Tämä nähtiin 90-luvulla Nokian kanssa. Nokia onnistui siinä niin hyvin, että piti isojen poikien tahallaan ajaa se alas, kuten tehtiin myös Rauma Repolan sukellusveneprojektille hieman aiemmin.
Mutta miksei niitä polkupyörän vyörenkaita tehdä, vaikka tieto paremmuudesta on olemassa?
Vastauksen voi käydä lukemassa autoiluketjusta
Erikoisala on se että, luullaan että osataan tehdä kaikenlaista. Muttei jumalauta osata edes vesihanaa tehdä. Suomalainen laatu on kertakaikkiaan perseestä. Nimimerkillä kolmas paska hana kahden vuoden sisällä vaihdettiin juuri.
Sama pätee muuhun. Jo aikoinaan kun opiskelin arkkitehtuurin valokuvaamista, totesi maailmaa kiertänyt ope ettei suomalainen ammattimies pääsisi edes paskahuussin kahvaa asentamaan sivistysvaltioissa. Uskottava se on.
Tänäänkin vaihdoin yhdet Lieksalaiset nastarenkaat jotka oli yhden talven käytössä ja ne on kyljestä halkeillut niin paljon ettei niillä kannata yrittää toista talvea ajaa. Eikä nää ole mikään harvinaisuus. Heidän uudemmat mallit ei vaan ole kestäneet kuten vanhat jotka ei taas rullanneet.
Eikä ole.
Mitä nämä sivistysvaltiot ovat? Suomalainen perusduunari voittaa eteläeurooppalaisen ammattimiehen 100-0, niin työmoraalissa kuin ammattitaidossakin. Jos epäilyttää, niin kannattaa tehdä ekskursio Italia-Espanja-akselin rakennustyömaille tai autokorjaamoille.
Jos jotain ei ole tehnyt kahteenkymmeneen vuoteen, ei sitä osaa enää, vaan se pitää opetella uudelleen. Areva teki runsaasti ydinvoimaloita 80-luvulla, mutta 2000-luvulla ei enää osannut, vaan sössi Olkiluoto 3 kanssa moninkertaisen summan rahaa ja viisitoista vuotta ylimääräistä aikaa.
Tarkka laadun kanssa niuhottaminen sopii autoritäärisiin maihin, kuten Japaniin. Visionäärisyys ja autoritäärisyys eivät asu samassa osoitteessa.
Siksi, jos suomalainen tekee jotain, kannattaa tehdä visionäärisesti, jotta ylivoimaisuuden illuusio kantaa myös laadun asialliselle tasolle, kuten kävi Nokialla ennen kuin se, juuri ylivoimaisuutensa takia ammuttiin alas.
Ei tietenkään tarkoita absoluuttista täydellisyyttä, vaan suhteessa mañana-jengiin.