Levyjarrujen jälkiasennus

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Pökö
Viestit: 67
Liittynyt: 24 Touko 2023, 22:45

Re: Levyjarrujen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Pökö »

Onhan tuo renkaiden ja vanteiden hajoaminen isoissa laskuissa olemassaoleva asia. Itse en täällä Etelä-Pohjanmaalla koe sitä niin isona ongelmana, että välttelisin vannejarruja siitä syystä.

Se mikä todennäköisimmin tulee vastaan on vanteen hajoaminen. Ihan parissa vuodessa se ei tapahdu jos kilometrejä kertyy 1000 per kesä ja ajot tapahtuu aina kuivassa kelissä. Jos ajomies ei keliään valitse ja jarrut sieppaa sopivasti sittaa mukaansa, niin kyllähän se jarrupinta syöpyy silmissä.

Levyjarrut on kevyemmät käyttää ja joka kelissä tehokkaammat. Huonoilla V-jarruilla ei sadekelissä välttämättä saa lukkojarrutusta aikaan vaikka yrittäisi.

Avatar
pirkkob
Viestit: 55
Liittynyt: 31 Elo 2019, 10:13
Paikkakunta: Helsinki, Viikinmäki

Re: Levyjarrujen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

Valitettavasti vannejarrut kuumentavat vannetta niin paljon, että kumi saattaa räjähtää.
Esim. laskettelimme jotain mäkeä alas, kun mieleeni juolahti, josko noi vanteet lämpiävät. Laitoin pyöräilyhanskan lähelle vannetta ja vanne tuntui niin kuumalta, ettei tarvinnut koskea. Mäkeä oli vielä pari kilometriä jäljellä, joten siinä 1/3 mäkeä alkoi ruokatauko. Ei viitsi ottaa riskiä, kun tien vieren rinne on parisataa tai yli metriä syvä.
Se Mallorcan rengasrikko johtui ilmeisimmin juuri kuumenemisesta. Vanne oli vielä hetken niin kuuma, ettei ollut kiirettä paikata.:-)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Levyjarrujen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Pastori kirjoitti: 21 Heinä 2023, 09:58
Nojanalle kirjoitti: 21 Heinä 2023, 09:52
Pastori kirjoitti: 21 Heinä 2023, 09:11

Ei sinne taakse tarvi vannejarrua muuttaa levyksi. Turhaa vaivannäköä.

Miten niin ei tarvitse. Kyllä levyt kaikissa on paras. Vähemmän huoltoo vuosien varrella. Eikä vanteet turhaan kulu jarrutellessa. Vaikka jarrut ovatkin vauhdin surma. :mrgreen: :mrgreen:

No takajarruhan on vaan viranomaisia ja kerran elämässä paniikkijarrutusta varten. Ei kai nyt kukaan oikeesti jarruta takajarrulla?

Kyllä mä käytän takajarrua silloin kun tarvii hidastaa menoa vain vähän. Etu- ja takajarrua käytän yhtäaikaa silloin kun vedän kärryä perässä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Levyjarrujen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja kogam »

Olen aikoinaan Suomesta Espanjaan ja takaisin ajanut vannejarruisella pyörällä, ei ollut mitään ongelmaa. Oli välillä reippaan kokoisia ja pituisia mäkiä. Nyt kyseisellä pyörällä ajettu n. 50 th. Kohta kylläkin on menossa etuvanne vaihtoon, on kulunut kohta puhki asti. Mutta kyllä ne aika pitkäikäisiä on.

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

Vastaa Viestiin