tavasti kirjoitti:Yksi kysymys on tietysti, että kuinka paha ajettava on sivutuulessa.
No sepä se...
Ihan kauhean isoa tuulenpitävää purjetta ei katteesta voi tehdä 2-pyöräiseen.
tavasti kirjoitti:Yksi kysymys on tietysti, että kuinka paha ajettava on sivutuulessa.
No sepä se...
Ihan kauhean isoa tuulenpitävää purjetta ei katteesta voi tehdä 2-pyöräiseen.
tavasti kirjoitti: ↑20 Heinä 2023, 17:39Vilijami kirjoitti: ↑19 Heinä 2023, 16:20Tämä meininki alkoi kiinnostamaan ihan siviilipyöräilyyn (Räntis Evo). Sais viima- ja sateensuojaa, eikä penkki kenota sivulle, kuten kallistelemattomissa. Siviilimallissa pitää pohja jättää auki ainakin osittain, että saa jalan helposti maahan.
Radius ja Twisteri odottelee valmiina innokasta katteentekijää
Yksi kysymys on tietysti, että kuinka paha ajettava on sivutuulessa.
Tietysti ton pitää olla helposti poistettava , muuten ei sitä 24h . Aja kukaan tuulisella säällä .
No eipä tässä mitään 24 tuntia olla ajamassakaan Alastarossa: yö nukutaan (pääosin, tai ainakin yritetään), varikkovuorot hoidetaan ja kertyvistä kilometreistä ei stressata liikaa.
Eihän meillä ole siitä täällä kokemusta. Vielä.
Kun radalla ajetaan ja tasaista vauhtia, miten olisi valtava vauhtipyörä (tai lyijypainoja kiekkojen kehille), joka gyroskooppina estäisi kaatumisen?
Polkumies kirjoitti:Kun radalla ajetaan ja tasaista vauhtia, miten olisi valtava vauhtipyörä (tai lyijypainoja kiekkojen kehille), joka gyroskooppina estäisi kaatumisen?
Bingo! Ratavehkeeseen en gyroskooppeja tosin ajatellut, vaan ennemminkin siviilivekottimeen, joka olisi muutenkin sähköavusteinen...
Mutta gyro ei suojaa suoralta siirtymältä. Kova sivutuuli saa siis koko ajoneuvon luisuun, mutta gyron ansiosta se ei kaadu. Tässä dramatisoinnissa katetun kaksipyöräisen kuski säikähtää yllättävää tuulenpuuskaa sivulta, mutta muistaa sitten että gyro pitää hänet pystyssä koko luisun ajan:
Tuommoset on nuo joutavat katteet jos kelpaa. Itteltä jäi rakentamatta pyörä näiden väliin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ompas prameat, mistä nämä olikaan peräisin? Kiinnostaa kyllä...
Yhtenä ehdokkaana pyöräksi tai ainakin sellaisen aihioksi saattaa olla Kristianin Raptobike. Ollut aikoinaan myynnissä täällä foorumilla:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 27#p154787
Taisin eilen lupautua ostamaan sen... .
Tämä ei vielä tarkoita, että tuo pyörä olisi hyvin katettavissa. Esim. kuskin pää voi olla niin alhaalla, ettei etukatteen yli näe... Tai sitten voi käydä niinkin, ettei pyörä säädy mun mitoille, tuossahan on kiinteä keskiö: säätö tapahtuu penkkiä liikuttamalla. Pitkä kuski -> penkin joutuu siirtämään erittäin taakse -> ohjauksen tilleri kasvaa epämukavan pitkäksi. No nämä selviää sitten joskus, kun poikkean pyörän hakemassa.
En muista mistä tuli hankittua, luultavasti eri henkilöiltä ostin.Tieto varmaan löytyy tältä foorumilta.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tässähän alkaa olla pyörä jo melkein valmis, ennen kuin mitään on edes alkanut tehdä. Helppoa tämä foorumilla pyörän kokoaminen .
tm kirjoitti: ↑28 Heinä 2023, 17:07Tämä ei vielä tarkoita, että tuo pyörä olisi hyvin katettavissa. Esim. kuskin pää voi olla niin alhaalla, ettei etukatteen yli näe... Tai sitten voi käydä niinkin, ettei pyörä säädy mun mitoille, tuossahan on kiinteä keskiö: säätö tapahtuu penkkiä liikuttamalla. Pitkä kuski -> penkin joutuu siirtämään erittäin taakse -> ohjauksen tilleri kasvaa epämukavan pitkäksi. No nämä selviää sitten joskus, kun poikkean pyörän hakemassa.
Istu pyörän kyytiin, ja laita toinen jalka polkimeen kiinni. Pyöritä jalkaa taaksepäin niin että saat polven korkeimpaan kohtaan. Sitten mielikuvaharjoitus, siihen polven päälle vielä pari senttiä korotusta, ja siinä on linja mistä näät eteen. Näkeekö tarpeeksi lähelle että voisi kuvitella ajavansa? Radalla ei toki ole monttuja mitä tarvii väistellä...
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Pyörän kyytiin istumista ja mielikuvien luomista hankaloittaa se, etten ole fillaria vielä edes luonnossa nähnyt.. Tarvii poiketa hakemassa se jossain välissä.
Jos nyt havitellun pyörän ja katteet yhdistää, niin puhtaasti ratavehje sen kuvittelisin olevan, ainakin näin etukäteen arvellen. Lähelle pyörän eteen ei näe, mutta radalla se ei ole ongelma. Ja kun jousitusta ei ole, niin maantien laidassa/pyöräteillä kuitukaterakennelmien kanssa voi tulla kesto/ääni/mukavuusongelmaa. Renkaiden ja kiekkojen kestosta nyt puhumattakaan.