Re: 2-pyöräinen nojakki Alastaron Juhannuspolkaisua varten
Hurracane kulkeutuikin Raptobiken sijaan tämän projektin aihioksi...
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Hurracane kulkeutuikin Raptobiken sijaan tämän projektin aihioksi...
Tuon kattamista mietin itsekin, mutta etujouston puute tarkoitti, että ne kovimmat vauhdit, joita varten kate tulisi, olisi poissuljettuja. Radalla se ei olekaan samanlainen ongelma.
Näkeekö tuolta katettuna ulos? Entä jos tulisi pitkälle eteen ulottuva tuulilasi?
Yleisillä teillä (maantie/pyörätie) jousituksen puute haittaa kovakatteen kanssa ajelua, siis ainakin kovavauhtista sellaista. Hyväpintaisella radalla tuskin tulee ongelmaa.
Jospa selviäisin ilman huuruun menevää tuulilasia. Tässä ei kuitenkaan olla mitään tuulennopeaa speedbikeä rakentamassa.
Jos ajaisi tällaiset prisma-lukulasit päässä, voisi olla aivan makuullaan eikä kävisi niskaan. Näihin yhdistettynä periskooppi niin näkisi hyvin polvien ja katteen yli. Ihan vaan ideoita. Ei välttämättä käytännöllisiä
Näitä periskooppilaseja suunniteltiin joskus kymmenisen vuotta sitten. Yritin jopa tilata, mutta kiinalainen ei sitten lopulta lähettänytkään niitä. Saisikohan tuollaiset nyt jostain. Mistä löysit?
Google-hakuun kun kirjoittaa vaikkapa "prism periscope spectacles", niin osumia tulee...
JOo, tulee kyllä, ja tuli viimeeksikin valokuvia, Ei vain koskaan toimitettu tilausta. Onko kukaan näitä kokeillut. Noita näkyy olevan peileillä ja prismoilla. Prismat ovat varmaan painavammat, mutta tuollaiset tarvinnevat pintapeilit, jotta niillä jotain näkisi. Varmaankin myös pitäisi olla nuo muuten mustat, jottei taivaan valo haittaa katselua. Tuohon hintaan hieman epäilyttää, etta ovatkohan nuo mistään kotoisin.
Eurolla saa euron tavaran... -> halpaa ja hyvää saa harvoin samassa paketissa.
En osaa saatavuudesta sanoa enempää kuin että esim Aliexpressistä näyttää saavan. "Lazy glasses" nimellä löytyy myös. Joskus kokeilin toisin päin eli pään suuntaan näyttäviä laseja, tarkoitettu säästämään niskaa jos pitää pitkän aikaa katsoa ylöspäin. Muistaakseni ne päässä pysyi seisten pystyssä ja käveleminenkin taisi onnistua.
Viimein pääsin kunnolla Hurricanen kimppuun: kampien ja keskiön vaihto käynnissä.
Pyörässä kiinni olleet 170 mm kammet tuntuivat viime viikon pikaisessa koeajossa ahdistavan pitkiltä, joten lyhyempää tilalle. Questista Mountaindriven asennuksen myötä sivuun jääneet 140 mm kammet pääsevät nyt tähän kokeiltavaksi.
30 mm lyhyemmät kammet tarkoittaa keskiön siirtymistä saman verran eteenpäin: onneksi keskiöpuomissa näyttäisi pituus riittävän tähän tempaukseen. Etukäteen veikkasin toisin, onneksi olin väärässä .
No niin, lyhyemmät kammet paikoillaan ja korttelinkierto suoritettu. Paljon kotoisammalta tuntui ajelu nyt. Ja penkkikin oli pykälää makaavammassa asennossa, parempi sekin.
Tällaisessa matalassa pyörässä alaohjaus tekee pyörästä hankalan taluttaa, verrattuna yläohjaukseen. Sinänsä kyllä rento tuo alaohjaus (vaikkakin nykymuodossaan vähän turhankin sähäkkä), ja kulku pyörän päälle ja pois helppoa. Mutta yläohjatuksi tämän pyörän kuitenkin tulen muuttamaan. Teräsmiestankoa ei ole vielä yhdessäkään pyörässä itsellä ollut, sellaista ehkä kokeilen. Tuolloin ohjaus olisi luultavasti kaikkein helpoimman ja varmimman tuntuinen katteiden kanssa tuulessa sompaillessa.
Hauskaa kun itse heräsin aamuyöstä juuri nuihin mietteisiin ja piti lähteä heti perkaamaan Räntiksen jäämistöä. Sieltähän löytyi teräsmies-simulaattori. Testilenkkiä vailla.
Tykkään muuten hallinnan puolesta tuosta suorasta ohjaustangosta, mutta olkapää väsyy/kipeytyy, jos kättä pitää muutaman tunnin yläviistoon.
Korttelin kierrossa oli lupaavan oloinen. Räkäerkkarituppi koska 25mm putki. Nyt vielä pidemmälle lenkille.