Sivu 1/2
Velomobiilin vakuuttamisesta
Lähetetty: 20 Heinä 2023, 09:11
Kirjoittaja kristiansalikoski
Tuli kinneri-kollegan kanssa puhetta Velomobiilien vakuutuksesta.
Asia ei välttämättä olekaan niin yksiselitteinen kun sitä toiveikkaana kuvittelisi.
Olisiko muilla kokemusta ja neuvoja siitä mitä tulisi ottaa huomioon, jotta mahdollisessa korvaustapauksessa ei jää vain tyhjä sisäkumi käteen.
Re: Velomobiilin vakuuttamisesta
Lähetetty: 20 Heinä 2023, 09:26
Kirjoittaja Vilijami
Avaa vähän ongelmapistettä?
Eiköhän se mene ihan samalla lailla kuin muidenkin harvinaisten tuotteiden vakuuttaminen. Vakuutusyhtiön kanssa pitää sopia etukäteen hinnoista ja muista ehdoista. Mutta netistä itse otettu melkein-lähelle-vakuutuksen kans varmasti on ongelmia.
Re: Velomobiilin vakuuttamisesta
Lähetetty: 20 Heinä 2023, 19:09
Kirjoittaja ajarmala
Minä olen sisällyttänyt kinnerin nimenomaan erikseen mainiten kotivakuutukseen.
Re: Velomobiilin vakuuttamisesta
Lähetetty: 20 Heinä 2023, 21:06
Kirjoittaja Stapani
ajarmala kirjoitti: ↑20 Heinä 2023, 19:09
Minä olen sisällyttänyt kinnerin nimenomaan erikseen mainiten kotivakuutukseen.
Niin minäkin
Re: Velomobiilin vakuuttamisesta
Lähetetty: 21 Heinä 2023, 12:59
Kirjoittaja Mahe
Tää siis lähti siitä, että keskutelin Kristianin kanssa QV:n vuokraamisesta koeajelua varten muutamaksi viikoksi. Kun kyseessä on kinnerin kaltainen kallis vekotin, joku vakuutussuoja sille on hyvä olla ihan molempien osapuolten kannalta.
TLDR; Polkupyörä on liikkeessä ollessaan vakuutusyhtiön silmissä aina urheiluväline ja sitä kautta pitkälti lainsuojaton pl. työmatkapyöräily, paitsi jos kyseessä on liikennevakuutuksen vaativa sähköpyörä.
Olen nyt selvitellyt kinnerin ("kallis polkupyörä", jotta vakuutusihmiset ei mene ihan totaalisen lukkoon
) vakuuttamiseen liittyviä kommervenkkejä muutaman puhelun verran If:n asiakaspalvelijoiden kanssa, ja melkoinen suo on kyseessä. Tää siis koskee vaan If:iä, muilla yhtiöillä voi olla muut kuviot:
Laaja kotivakuutus, jossa on kaikenlaista tapaturma/vastuu/yms. suojaa mutta ei polkupyörää erillisenä vakuutuksen kohteena korvaa polkupyörän varkauden tai vahingot 2500€ saakka. MUTTA: ainoastaan jos polkupyörä on parkissa / säilytyksessä. Jos jotain tahtuu ajossa, asia mutkistuu, koska vakuutuksessa on erityisehto nimenomaan polkupyöriä koskien, jonka mukaan urheiluvälineitä ei korvata, ja polkupyöräily pl. työmatkapyöräily tulkitaan urheiluksi. Esim. kaupassakäynti tai vaikka mökille pyöräily on harmaata aluetta, jossa sitten varmaan mennään käsittelijän perstuntuman mukaan. Kritisoin tätä aika painavasti, ja sanoin että ilmastokriisin vuonna 2023 on ihmisiä joille pyörä on jopa pääasiallinen kulkuväline. Toivottavasti viesti menee organisaatiossa eteenpäin.
Polkupyörän voi vakuuttaa erillisenä tietyn arvoisena esineenä kotivakuutuksen yhteydessä, mutta ym. ehto pätee edelleen. Eli korvaksen maksimisummaa saa ylöspäin rahalla, mutta muuten vakuutusta ei saa laajennettua.
Mitään vapaaehtoista kaskon tapaista vakuutusta polkupyörille ei ole olemassa.
Muille osapuolile pyörällä aiheutetut vahingot korvataan aiheuttajan vastuuvakuutuksesta joka sisältyy omavastuineen ja maksimeineen kotivakuutukseen.
Mitä "kalliin polkupyrän" vuokraukseen tulee, lähtökohtaisesti vuokraajalla pitäisi olla sille vakuutus. Tässä kohtaa sitten tullana siihen että taaskaan yksityishenkilö ei pysty ostamaan sellaista vakuutusta joka kattaisi polkypyörän käytön kaikissa tilanteissa. Eli jos pyörää vuokraa, se ja pyörän vakuuttaminen kannattaa tehdä firman nimissä, koska yrityksille myytävät vakuutukset on ihan eri tavalla joustavia.
Re: Velomobiilin vakuuttamisesta
Lähetetty: 21 Heinä 2023, 14:55
Kirjoittaja Mahe
Kun nyt pääsin vauhtiin aloin selvitellä muita yhtiöitä:
Pohjola: yli 2500€ fillari pitäisi vakuuttaa arvoesineenä. Aspa ei osannut sanoa suorilta mitä korvataan jos pyörällä ajaa ja se hajoaa esim. kaatumisen takia.
Lähitapiolan vakuutusehdoissa on lueteltu erikseen mm. polkupyörä irtaimistona joka korvataan kotivakuutuksen irtaimistovakuutuksen enimmäismäärään saakka (yleensä 15000).
Pohjolan ja Lähitapiolan vakuutusehdoissa on tää sama josta jo väänsin IF:n kanssa: "Vakuutuksesta ei korvata, jos urheiluväline tai -varuste tai harrastusväline rikkoutuu silloin, kun sitä käytetään siihen, mihin se on tarkoitettu."
Kuitenkin Pohjolan sivuilla on erikseen annettu esimerkki jonka mukaan "kaadut polkupyörällä ja se rikkoutuu" korvattaisiin kotivakuutuksesta. Ilmeisesti koskee paikaltaan kaatumista
Toin tämän ristiriitaisuuden esille asiakaspalvelutsätissä, aspa soittelee mulle ens viikolla selvitettyään asiaa tarkemmin.
Re: Velomobiilin vakuuttamisesta
Lähetetty: 22 Heinä 2023, 00:39
Kirjoittaja ajarmala
Mahe kirjoitti: ↑21 Heinä 2023, 14:55
aspa soittelee mulle ens viikolla selvitettyään asiaa tarkemmin.
No niin!
Re: Velomobiilin vakuuttamisesta
Lähetetty: 22 Heinä 2023, 12:07
Kirjoittaja janx
Kas kun eivät sano, että kinneröinti on syntyperäinen sairaus, sitä ei korvata missään, koskaan eikä mitenkään. 
Tämä on valitettavasti joissain tapauksissa mahdollinen "tuomio", vaikka olisit kaatuessa saanut vamman.
Re: Velomobiilin vakuuttamisesta
Lähetetty: 22 Heinä 2023, 22:27
Kirjoittaja Polkumies
Tekee siitä 250W-1kW sähköpyörän jotta saa liikennevakuutuksen. Moottoriksi joku hyvin pieni, joka kestää vain hetkellisesti 251W ja akuksi kondensaattori, josta saa hetkellisesti 251W. Pitäisi riittää lakiteknisesti?
Tai vielä parempi: peukkukaasulla toimiva yhden watin moottori. Peukkukaasu vaatii kai aina vakuutuksen 
Re: Velomobiilin vakuuttamisesta
Lähetetty: 23 Heinä 2023, 13:05
Kirjoittaja Mahe
Eihän se liikennevakuutus sitä kinneriä itseään vakuuta rikkoutumisten varalta. Se on sitä varten, että korvataan vakuutuksen ottajan muille osapuolille aiheuttamat vahingot.
Toisin kuin tällä foorumilla nykyään tuntuu olevan konsensuksena, sähkö ei ole aina ratkaisu kaikkeen 
Re: Velomobiilin vakuuttamisesta
Lähetetty: 23 Heinä 2023, 13:21
Kirjoittaja Vilijami
Varmasti joku vakuutusyhtiö myy kinneriin mopon kaskovakuutuksen, joka ratkaisisi ongelman.
Re: Velomobiilin vakuuttamisesta
Lähetetty: 23 Heinä 2023, 14:22
Kirjoittaja janx
Oli Paseon vakuutus sähköpyöränä mielenkiintoista jokin vuosi sitten. Piti antaa ihmeellisiä tietoja.
Loppujen lopuksi Paseo oli vakuutettu tiedoilla: punainen Helkama 10cc polttomoottorilla ja olemattomalla runkonumerolla 12345. Lopetin koko vakuutuksen, kun eihän se mitään olisi korvannut, kun näin virheellisesti tiedot syötetty järjestelmään. Toivottavasti nykyään paremmin asiat.
Edit: Hinta oli 180e vuodessa.
Edit: Järjestelmä ei siis mahdollistanut poikkeuksia pudotusvalikoista tuleviin arvoihin.
Re: Velomobiilin vakuuttamisesta
Lähetetty: 24 Heinä 2023, 14:32
Kirjoittaja Mahe
Lähitapiolan vastaus:
Hei Markus!
Polkupyörä rinnastetaan meillä urheilu- ja harrastevälineeksi. Näin ollen polkupyörän rikkoutumiseen pätee kotivakuutusehto; Kotivakuutuksesta ei korvata urheilu- ja harrastusvälineiden rikkoutumista, kun niitä käytetään siihen, mihin ne on tarkoitettu.
Kotivakuutus ei siis korvaa pyörän rikkoutumista, vahingon sattuessa pyörällä ajaessa."
Jos pitäisi arvata niin Pohjolalla tarkistuksen jälkeen sama juttu...
Re: Velomobiilin vakuuttamisesta
Lähetetty: 18 Kesä 2024, 08:32
Kirjoittaja kristiansalikoski
Uusien sähköpyöräsäännösten ja tähän liittyvien vakuutusvelvollisuuden myötä päätin kokeilla vakuuttamista uudestaan. Kysyin nyt Fennialta.
Olin havainnut että liikennevakuutuksen ohella mainoksissa puhutaan kaskosta sähköpyörillekin.
Tällä kertaa Vakuutusasiantuntija kysyikin multa vain pyörän valmistenumeroa ja homma oli sillä kunnossa.
Vakuutustodistuksessa lukee nyt laitteen kohdalla ”rekisteröimätön Mopo ja kinnerin valmistusnumero”. Velomobiilista tai polkupyörästä ei puhuta vaikka kerron kyseessä olevan sähköavusteisen polkupyörän (250w, rajoitus 25km/h paino yli 25kg).
Kaskon pitäisi kattaa myös epäsäännöllisen vuokraustoiminnan.
Aion kokeilla vielä asiaa luomu-kinnerin kanssa.
Kummallista olisi jos tuo sähköapu olisi edellytys vakuutukselle.
Re: Velomobiilin vakuuttamisesta
Lähetetty: 18 Kesä 2024, 09:36
Kirjoittaja Vilijami
Nämä siirtymäajat ovat aina ongelmallisia. Nyt vouhkataan sähköajoneuvojen vakuutuksista ja kukaan ei oikein tiedä mistä on kysymys. 10 vuoden päästä asia voi olla selvempää.
Luomukinnerin kanssa lähtisin liikkeelle siitä, että lähettää vakuutusyhtiöön valokuvat ja hinnan. Kertoo kyseessä olevan katettu polkupyörä sekä painottaa sähköttömyyttä. Vaikeaa varmasti on silti saada heidät ymmärtämään mistä keskustellaan.