Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nick
Viestit: 38
Liittynyt: 21 Elo 2021, 22:14

Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja Nick »

Hei

Onko siitä nyt kohta puolitoista vuotta kun myin ensimmäisen nojakkini pois tilan puutteen vuoksi, tulevaisuudessa EHKÄ huom. EHKÄ jo lähitulevaisuudessa tilanne tulisi muuttumaan ja olisi mahdollista rakentaa jopa itse nojakki toistaiseksi kuitenkin lähden nyt vain suunnittelemaan kokonaisuutta ja kyselemään viisaammilta mielipiteitä, hyvin suunniteltuhan on puoliksi tehty. :wink:

Suunnitelmissa ja haaveissa olisi etuvetoinen low tai mid rider ( racer? Kumpi on oikea termi. ), tod.näk. teräsrunkoinen, ei siis super kevyt nopeuspyörä vaan enemmänkin ajamisesta nautiskeluun.

Jos aloitetaan vetopuolen mietiskelystä niin napavaihde ja hihnaveto kiinnostaisi, villeimmissä unelmissa olen jopa kuvitellut ketjutonta ( ja hihnatonta ) vetotapaa kuten tässä Kervelossa https://newatlas.com/kervelo-low-racer-recumbent/59653/ tämän ongelma lienee se että näitä kyseisiä napoja ei taida olla missään saatavilla?

Mutta jos pureudutaan saatavilla oleviin vaihtoehtoihin eli perinteinen ketjuveto ja hihnaveto, minkälaisia miinus ja plus puolia kokeneemmat rakentajat ja pyöräilijät näkisivät näissä vaihtoehdoissa, hihnaveto on tietysti kalliimpi toteuttaa.

Entäs napavaihde vs "ketjuvaihtaja" (mikälie oikea termi ko vaihtajalle :mrgreen: ).

Myöskin kaikki toimiviksi todetut runkomallit ovat tervetulleita, osaan suunnitella omaa silmää miellyttävän rungon mutta kestävyydestä en osaa sanoa mitään. :mrgreen:

Kiitän jo etukäteen kaikkia vastanneita ja pahoittelen jos omissa vastauksissani kestää päivä tai kaksi.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tuollaisia suoraan pyörännavasta poljettavia vaihteistoja tekee ainakin Schlumpf (vain kaksi vaihdetta, yksipyöräisiin tarkoitettu):
https://youtube.com/watch?v=aviAcrvfXo0
Hihnaveto houkuttelisi nähdä, jos vaan onnistut sen toteuttamaan. Vaihteisto vaatii tietysti napavaihteen (tai vaihdelaatikon poljinkeskiössä), mikä rajoittaa vaihtoehtoja, pienentää vaihdeskaalaa tai nostaa hintaa, ja valmis polkupyöriin tarkoitettu hihnaveto se vasta maksaakin. Entäs itsetehty hihnaveto? Kokeilin joskus mersun tekemää V-hihnavetoista polkupyörää. Polkutuntuma oli siinä kyllä löysä, vaatii varmaan hammashihnan.

Hihnaveto olisi huoltovapaa, hiljainen ja pitkäikäinen, mutta kalliimpi ja rajoittaa käyttämään napavaihdetta, joka sekin olisi tietysti huoltovapaampi. Ketjuveto on halpa, osia on kaikkialla saatavilla, sopii ketjuvaihteiden kanssa, mutta vaatii enemmän huoltoa. Hihnaveto+napavaihde tekee kai muutaman prosentin lisää tehohäviötä voimansiirtoon verrattuna puhtaanapidettyyn ketjuvetoon, mutta voimansiirron häviöt itsessään ovat muutama prosentti kaikista tehohäviöistä, ja muutama prosentti muutamasta prosentista on olematon.

Rakenna ensin ketjuveto? Sen korvaaminen myöhemmin hihnavedolla ei ole sen suurempi työ kuin hihnavedon tekeminen alun perinkään.

Ja jos meinaat etuvetoista kiinteäpuomista eli FWD FBB -mallia, niin hihna ei varmaankaan taivu siinä mukana. MBB:ssä hihna tietysti toimii.

Teräsrunko on oikein hyvä, eikä se pieni lisämassa tarkoita hidasta. Vähän painavampi teräsrunkoinen nojapyörä voittaa varmaan hiilikuituisen pystypyörän aerodynamiikallaan, ellet aja valtavia ylämäkiä tai jatkuvasti jarruttele ja kiihdyttele kaupungin keskustassa.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Nojanalle kirjoitti: 06 Elo 2023, 16:17

https://www.unicycle.co.uk/schlumpf-gea ... e-hub.html On siinä peijakkaalla hintaa.

:shock: sillä saisi ainakin kaksi Rohloffia.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nick kirjoitti: 06 Elo 2023, 12:33

Suunnitelmissa ja haaveissa olisi etuvetoinen low tai mid rider ( racer? Kumpi on oikea termi. ), tod.näk. teräsrunkoinen, ei siis super kevyt nopeuspyörä vaan enemmänkin ajamisesta nautiskeluun.

Myöskin kaikki toimiviksi todetut runkomallit ovat tervetulleita, osaan suunnitella omaa silmää miellyttävän rungon mutta kestävyydestä en osaa sanoa mitään. :mrgreen:

Mun Twisteri on nyt lopullisessa (?) muodossaan aika lailla toiveesi täyttävä malli. Tavallisista rautakauppaosista tehty nautiskelupyörä.

Allekirjoituksessa linkki viestiketjuun.

Kuva

Nick
Viestit: 38
Liittynyt: 21 Elo 2021, 22:14

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja Nick »

Polkumies kirjoitti: 06 Elo 2023, 15:47

Tuollaisia suoraan pyörännavasta poljettavia vaihteistoja tekee ainakin Schlumpf (vain kaksi vaihdetta, yksipyöräisiin tarkoitettu):
https://youtube.com/watch?v=aviAcrvfXo0
Hihnaveto houkuttelisi nähdä, jos vaan onnistut sen toteuttamaan. Vaihteisto vaatii tietysti napavaihteen (tai vaihdelaatikon poljinkeskiössä), mikä rajoittaa vaihtoehtoja, pienentää vaihdeskaalaa tai nostaa hintaa, ja valmis polkupyöriin tarkoitettu hihnaveto se vasta maksaakin. Entäs itsetehty hihnaveto? Kokeilin joskus mersun tekemää V-hihnavetoista polkupyörää. Polkutuntuma oli siinä kyllä löysä, vaatii varmaan hammashihnan.

Hihnaveto olisi huoltovapaa, hiljainen ja pitkäikäinen, mutta kalliimpi ja rajoittaa käyttämään napavaihdetta, joka sekin olisi tietysti huoltovapaampi. Ketjuveto on halpa, osia on kaikkialla saatavilla, sopii ketjuvaihteiden kanssa, mutta vaatii enemmän huoltoa. Hihnaveto+napavaihde tekee kai muutaman prosentin lisää tehohäviötä voimansiirtoon verrattuna puhtaanapidettyyn ketjuvetoon, mutta voimansiirron häviöt itsessään ovat muutama prosentti kaikista tehohäviöistä, ja muutama prosentti muutamasta prosentista on olematon.

Rakenna ensin ketjuveto? Sen korvaaminen myöhemmin hihnavedolla ei ole sen suurempi työ kuin hihnavedon tekeminen alun perinkään.

Ja jos meinaat etuvetoista kiinteäpuomista eli FWD FBB -mallia, niin hihna ei varmaankaan taivu siinä mukana. MBB:ssä hihna tietysti toimii.

Teräsrunko on oikein hyvä, eikä se pieni lisämassa tarkoita hidasta. Vähän painavampi teräsrunkoinen nojapyörä voittaa varmaan hiilikuituisen pystypyörän aerodynamiikallaan, ellet aja valtavia ylämäkiä tai jatkuvasti jarruttele ja kiihdyttele kaupungin keskustassa.

Tuossapa tulikin varsin kattavaa infoa, tosin on tuossa vielä miettimistä että riittääkö esim 7 tai 8 vaihdetta, 11 vaihteiset napavaihteet näkyy olevan varsin arvokkaita, hihnaveto olisi sikälikin hyvä kun talveksi voisi laittaa pyörän traineriin ja ei tarvitsisi miettiä että onko lattiat öljyssä ja olisi se myös tosiaan hiljaisempi sisäkäytössä.

Onko kukaan aikaisemmin toteuttanut hihnavetoista nojapyörää?

Vilijami kirjoitti: 06 Elo 2023, 16:42

Mun Twisteri on nyt lopullisessa (?) muodossaan aika lailla toiveesi täyttävä malli. Tavallisista rautakauppaosista tehty nautiskelupyörä.

Allekirjoituksessa linkki viestiketjuun.

Kuva

Kyllä juurikin rautakauppaosista olisi hyvä saada kasattua tai sitten useammasta pyörän rungosta yhdistelemällä.

Ajattelin että kiekot saisi olla 26 tai 28 tuumaiset, ja keula tuollainen mbb tyylinen eli polkimet olisi renkaan etupuolella, mutta tykkään tuosta suorasta rungosta, takahaarukassa on ilmeisesti jonkinlainen kumijousitus?

Kuinka loivaan kulmaan etuhaarukan pystyy kääntämään että ajettavuus on vielä hyvä jos tekisi Twisterin kaltaisen suoran rungon mbb keulalla? sitenhän tuollaisen suoran rungon saisi pysymään aavistuksen matalemmalla isoilla kiekoilla, ainakin teoriassa. :?

Voisin jo näiden perusteella kokeilla joku päivä piirtää yksinkertaisen aloitusversion pyörästä, mistä sitten voi suunnitelmaa muuttaa ja hienosäätää jos ja kun sellaiselle tulee tarvetta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja PW »

Heräsin kun kuulin "suorarunkoinen-mbb" :mrgreen: Foorumin diy-galleriasta en nopeesti muita löytäny. Matalahan se ei oo kun oon halunnu painon etukiekolle.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=5492
Kuva

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Nick kirjoitti: 06 Elo 2023, 19:22

Kuinka loivaan kulmaan etuhaarukan pystyy kääntämään että ajettavuus on vielä hyvä

Ohjauskulma voi olla hyvinkin loiva, kuten tässä:

20170517-Great-Britain-Cycling-Teams-Mel-Nicholls-3000.jpg

...mutta käytännössä pysyisin normaalimmissa kulmissa, vaakatasosta mitattuna 60° tai pystymmässä. En kuitenkaan halua lannistaa kokeilemasta uutta. Vain niin uutta voidaan keksiä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja PW »

Ehkä tasapainoisin, rennoin eli helpoimmin ajettava pyöräni on tämä.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=4302
Kuva

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Nick kirjoitti: 06 Elo 2023, 19:22

riittääkö esim 7 tai 8 vaihdetta, 11 vaihteiset napavaihteet näkyy olevan varsin arvokkaita

Shimano Nexus 7 -vaihteistoja löytyy hyvin romupyöristä jos haluaa säästää, Nexus 8 -malleja löytyy myös mutta harvemmin. Huoltopurkaminen on varsin helppoa sille tasolle, että sisuksen saa voideltua. Alfine 11:n ainakin tietyissä vuosimalleissa on ongelmana öljyn vuotaminen ulos, vieläpä juuri levyjarrun päälle.

Väittäisin että 7 tai 8v Nexus riittää oikein hyvin arkiajoon. Kadenssilla 60/min jos ajelee vaikkapa 7km/h Nexus 7:n 1. vaihteella niin 7. vaihteella (2,5krt isompi) ajelee 120/min kadenssilla 35km/h. Tuota voi tietysti säätää rattaiden koolla.

Nick kirjoitti: 06 Elo 2023, 19:22

Onko kukaan aikaisemmin toteuttanut hihnavetoista nojapyörää?

En muista törmänneeni sellaiseen. Ainoastaan MBB olisi toteutettavissa kaupallisilla polkupyörien hihnavedoilla, koska tietääkseni hihnoja ei saa nojapyörämitoissa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nick kirjoitti: 06 Elo 2023, 19:22

Kuinka loivaan kulmaan etuhaarukan pystyy kääntämään että ajettavuus on vielä hyvä

No Flevossa on ohjausakseli 45° kulmassa.
Mutta vakiohaarukkaa ei voi muokkaamatta kallistaa paljonkaan.

Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 07 Elo 2023, 08:34
Nick kirjoitti: 06 Elo 2023, 19:22

Kuinka loivaan kulmaan etuhaarukan pystyy kääntämään että ajettavuus on vielä hyvä

No Flevossa on ohjausakseli 45° kulmassa.
Mutta vakiohaarukkaa ei voi muokkaamatta kallistaa paljonkaan.

Kuva

Vilijami tarkoittaa, että loivilla ohjauskulmilla on hyvä käyttää etukiekolle sellaista sijaintia, että jättö pienenee nollan paikkeille 45 asteen paikkeilla ja jos tästä vielä loivennetaan, negatiivisen puolelle. Tästäkin runsaasti juttua toisaalla tällä foorumilla. Esimerkiksi tuon Vilijamin Flevon rakentelusivulla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nick
Viestit: 38
Liittynyt: 21 Elo 2021, 22:14

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja Nick »

Tuommoiset kaksi onnistuin piirtämään, ei millään tavalla mittakaavassa, en myöskään kulmia muistanut ottaa muistiin joten saako noista mitään selkoa.

Tuleeko mitään ajatuksia, huomioita tai ongelmakohtia mieleen kyseisistä kuvista? Toinen siis isoilla kiekoilla 26" tai 28" ja toinen twisterin kaltaisella rungolla sekä isolla takakiekolla ja pienemällä etukiekolla esim. 28" ja 24".

Pitää perehtyä tuohon ohjauskulmaan ja jättöön enemmän, ihan uutta tietoa kun en ole pyörää milloinkaan itse rakentanut aijemmin.

nojakki.jpg
nojakki 2.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nuissa kuvissa on 300mm jättö. Saattaa olla jotenkuten ajettava 30km/h nopeudessa, mutta hidas nopeus ja liikkeellelähtö tuskallista. Ohjaus pyrkii lipsahtamaan linkkuun koko ajan.

Minkälainen ohjaustanko on tulossa, vai jääkö kokonaan pois? Mbb ei välttämättä sitä tarvitse.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja jori »

Jättö.JPG

Tuo on jättö. Sitä voi pienentää siirtämällä kiekon akselia (siis koko kiekkoa) edemmäs kiinnittämällä akselin dropparit haarukan etupuolelle, ja/tai taivuttamalla haarukkaa enemmän eteen kauemmas ohjausakselin linjalta.
Jotenkin näin.

Pienempi jättö.JPG
Pienempi jättö.JPG (23.45 KiB) Katsottu 1060 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin