Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Kaitsu62
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Marras 2012, 11:21
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja Kaitsu62 »

Muutama "bicycle rear light visibility study" haulla löytynyt linkki, tosin pystypyöräilyn näkökulmasta:

Daylight Cycling Visibility: What works the best in clothing and led lights

Benifit of a Bontrager Flare R Bike Light for Daylight Cycling

The science of being seen

Introducing the Arclight Pedals

Highlighting Bicyclist Biological Motion Enhances Their Conspicuity in Daylight

Kun liike on helpompi havaita, voisiko nojakkiin tai velomobiiliin saada liikkuvan ärsykkeen pelkillä valoilla? Vähän näiden jaksottaisten vilkkujen tyyliin, mutta liike pystysuunnassa edestakaisin polkemisen tahtiin:
Custom Dynamics Sequential Low Profile BAGZ Saddlebag Lights

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja janx »

IMG-20230809-WA0013.jpg

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja samuel »

Aamuhämärässä ohitin pyörätiellä ajavan succiskuskin, 50-100m ennen ohitusta alkoi himmeämpänä jatkuvasti palanut valo vilkkumaan todella kirkkaasti, epäsäännöllisellä intervallilla. Sitä tietysti automaattisesti katsoi, ja sokaisi sen verran että näkökentässä oli pilkkuja ja täytyi laittaa käsi valon eteen. Pyöräilijä oli n. 5m sivussa ajoradalta että valokeila oli aika leveä tai valo oli suunnattu ajoradalle päin.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja jori »

samuel kirjoitti: 20 Syys 2023, 11:28

Aamuhämärässä ohitin pyörätiellä ajavan succiskuskin, 50-100m ennen ohitusta alkoi himmeämpänä jatkuvasti palanut valo vilkkumaan todella kirkkaasti, epäsäännöllisellä intervallilla. Sitä tietysti automaattisesti katsoi, ja sokaisi sen verran että näkökentässä oli pilkkuja ja täytyi laittaa käsi valon eteen. Pyöräilijä oli n. 5m sivussa ajoradalta että valokeila oli aika leveä tai valo oli suunnattu ajoradalle päin.

Joo, tätä olen yrittänyt tässä kertoa. Havaitsemisen ongelma ei ole sensorinen, vaan tietojenkäsittelyllinen. Kyllä se pyöräilijä siellä havaitaan. Havainto ei vaan aiheuta hahmoa tunnistavaa reaktiota aivoissa, saati reaktiota auton ratissa. Sensorisen havainnon ylitehostaminen on ojasta allikkoon syöksymistä, josta hyvänä esimerkkinä ovat ylitehokkaat ja vastapuolta pahasti häikäisevät -oikeastaan vain metsään tarkoitetut- pyörän ajovalot kaupunkiliikenteessä. Tällaiset ylitehokkaat taakse vilkuttavat majakat toimivat ihan samoin. :(

Joskus olen tuskaillut ylitehokkaiden tietyömajakoiden valoja. Vilkuttavat rajusti niin, ettei ole mahdollista havaita kunnolla niiden etäisyyttä, kun polttavat verkkokalvoon mustan pisteen jokaisella välähdyksellään. Sitten silmä yrittää hahmottaa etäisyyttä tarkentamalla välähdykseen yhä tarkemmin ja sokaistuminen vaan pahenee jokaisella välähdyksellä. Lopulta kun saavun esteen kohdalle, on silmät aivan sokaistuneet ja osa näkökentästä on vain pelkkää mustaa. Ohita siinä sitten tarkasti jotain tietyömaan aitoja kierteleviä kaistamerkintöjä myöten. :evil:

Tuossa edellä Kaitsu62 viestissä oli hyvä linkki, jossa pyörän valot oli sijoitettu polkimiin. Siinä polkimen liike näkyy vastapuolelle näkökentässä sivuttaisena liikkeenä, joka kuuluu siis valmiiksi triggerilistalle ja herättää tietoisen havainnon pienemmälläkin valoteholla. :) https://youtu.be/-WKTlsyFo30?si=PS-oZqzUBTG4JsbG&t=34

Ongelma ei siis ole havaitsemattomuus, vaan havainnon saattaminen aivoissa tietoisen toiminnan edellyttämään osioon. Tässä mielessä tuo janxin laittama kuva pyöräilevästä romukasasta ei auta havainnon hahmottamisessa tiedostettavaan muotoon. Aivo vaan ihmettelee, mitä helvettiä minä näen, ainakaan mikään liikenneväline tuo ei ole. Ehkä se on vain näköharha tai muu pikku-ukko. :|

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja samuel »

Itellä oli takavalo jossa oli lisänä laservalot, tehden "kaistaviivat" kummallekin puolelle pyörää. Mutta 3,5€ ebayostoksen laatu ei huimannut, viivat näkyi vain pimeällä.

Joskus ideoitsin penkin taakse mastoa jossa olisi etu-, taka- ja sivuvalojen lisäksi alaspäin osoittava valo joka valaisisi pyörän ja kuskin.

Muistaakseni Nixorilla oli pyörässä n. 50cm sivulle vedettävä puomi jossa valot eteen ja taakse.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja Härski »

9mm pistooli etäsyystunnistemalla olisi kans sopiva laite karsimaan liikenteestä pois porukkaa millä on tarve ajaa aivan kyljestä ohi kaasupohjassa.

Eilen oli taas sellainen ohitus iltalenkillä, ettei mielenterveys ole vielä ihan tasaantunut. 😒

Niin monta kertaa kesässä tulee tilanteita että tekisi mieli ampua takalasista läpi että alkaa mielenkiinto haerastukseen olemaan koetuksella. Vielä enemmän vastaavia tilanteita tulee rullasuksien kanssa, kun autoilijat automaattisesti kuvittelevat maantien kuuluvan vain ja ainoastaan autoilulle.

Ainakaan keskellä päivää keskellä kesää ja kaistaa menevän rullahiintäjän kohdalla ei voi väittää etteikö havaitsisi kohdetta. Ainakaan silloin kun mennään kyljestä ohi äänitorvi huutaen. 🙄

Kirveellä olisi töitä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä ketjussa, ja varsinkin "Havaintopsykologiaa" ketjussa olen korostanut sitä, miten havainto, näkeminen ja näkemisensä ymmärtäminen reagoitavaan muotoon ovat kaikkia eri asioita. Tällä videolla asiaa käsitellään videon alussa. Loppu on itsehoitoterapiaa paremman näkökyvyn luomiseksi.
https://www.youtube.com/watch?v=_NBRPMVCnc0

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin