Sivu 2/2

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Lähetetty: 20 Syys 2023, 07:30
Kirjoittaja Kaitsu62

Muutama "bicycle rear light visibility study" haulla löytynyt linkki, tosin pystypyöräilyn näkökulmasta:

Daylight Cycling Visibility: What works the best in clothing and led lights

Benifit of a Bontrager Flare R Bike Light for Daylight Cycling

The science of being seen

Introducing the Arclight Pedals

Highlighting Bicyclist Biological Motion Enhances Their Conspicuity in Daylight

Kun liike on helpompi havaita, voisiko nojakkiin tai velomobiiliin saada liikkuvan ärsykkeen pelkillä valoilla? Vähän näiden jaksottaisten vilkkujen tyyliin, mutta liike pystysuunnassa edestakaisin polkemisen tahtiin:
Custom Dynamics Sequential Low Profile BAGZ Saddlebag Lights


Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Lähetetty: 20 Syys 2023, 10:25
Kirjoittaja janx
IMG-20230809-WA0013.jpg

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Lähetetty: 20 Syys 2023, 11:28
Kirjoittaja samuel

Aamuhämärässä ohitin pyörätiellä ajavan succiskuskin, 50-100m ennen ohitusta alkoi himmeämpänä jatkuvasti palanut valo vilkkumaan todella kirkkaasti, epäsäännöllisellä intervallilla. Sitä tietysti automaattisesti katsoi, ja sokaisi sen verran että näkökentässä oli pilkkuja ja täytyi laittaa käsi valon eteen. Pyöräilijä oli n. 5m sivussa ajoradalta että valokeila oli aika leveä tai valo oli suunnattu ajoradalle päin.


Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Lähetetty: 20 Syys 2023, 12:13
Kirjoittaja jori
samuel kirjoitti: 20 Syys 2023, 11:28

Aamuhämärässä ohitin pyörätiellä ajavan succiskuskin, 50-100m ennen ohitusta alkoi himmeämpänä jatkuvasti palanut valo vilkkumaan todella kirkkaasti, epäsäännöllisellä intervallilla. Sitä tietysti automaattisesti katsoi, ja sokaisi sen verran että näkökentässä oli pilkkuja ja täytyi laittaa käsi valon eteen. Pyöräilijä oli n. 5m sivussa ajoradalta että valokeila oli aika leveä tai valo oli suunnattu ajoradalle päin.

Joo, tätä olen yrittänyt tässä kertoa. Havaitsemisen ongelma ei ole sensorinen, vaan tietojenkäsittelyllinen. Kyllä se pyöräilijä siellä havaitaan. Havainto ei vaan aiheuta hahmoa tunnistavaa reaktiota aivoissa, saati reaktiota auton ratissa. Sensorisen havainnon ylitehostaminen on ojasta allikkoon syöksymistä, josta hyvänä esimerkkinä ovat ylitehokkaat ja vastapuolta pahasti häikäisevät -oikeastaan vain metsään tarkoitetut- pyörän ajovalot kaupunkiliikenteessä. Tällaiset ylitehokkaat taakse vilkuttavat majakat toimivat ihan samoin. :(

Joskus olen tuskaillut ylitehokkaiden tietyömajakoiden valoja. Vilkuttavat rajusti niin, ettei ole mahdollista havaita kunnolla niiden etäisyyttä, kun polttavat verkkokalvoon mustan pisteen jokaisella välähdyksellään. Sitten silmä yrittää hahmottaa etäisyyttä tarkentamalla välähdykseen yhä tarkemmin ja sokaistuminen vaan pahenee jokaisella välähdyksellä. Lopulta kun saavun esteen kohdalle, on silmät aivan sokaistuneet ja osa näkökentästä on vain pelkkää mustaa. Ohita siinä sitten tarkasti jotain tietyömaan aitoja kierteleviä kaistamerkintöjä myöten. :evil:

Tuossa edellä Kaitsu62 viestissä oli hyvä linkki, jossa pyörän valot oli sijoitettu polkimiin. Siinä polkimen liike näkyy vastapuolelle näkökentässä sivuttaisena liikkeenä, joka kuuluu siis valmiiksi triggerilistalle ja herättää tietoisen havainnon pienemmälläkin valoteholla. :) https://youtu.be/-WKTlsyFo30?si=PS-oZqzUBTG4JsbG&t=34

Ongelma ei siis ole havaitsemattomuus, vaan havainnon saattaminen aivoissa tietoisen toiminnan edellyttämään osioon. Tässä mielessä tuo janxin laittama kuva pyöräilevästä romukasasta ei auta havainnon hahmottamisessa tiedostettavaan muotoon. Aivo vaan ihmettelee, mitä helvettiä minä näen, ainakaan mikään liikenneväline tuo ei ole. Ehkä se on vain näköharha tai muu pikku-ukko. :|


Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Lähetetty: 20 Syys 2023, 23:23
Kirjoittaja samuel

Itellä oli takavalo jossa oli lisänä laservalot, tehden "kaistaviivat" kummallekin puolelle pyörää. Mutta 3,5€ ebayostoksen laatu ei huimannut, viivat näkyi vain pimeällä.

Joskus ideoitsin penkin taakse mastoa jossa olisi etu-, taka- ja sivuvalojen lisäksi alaspäin osoittava valo joka valaisisi pyörän ja kuskin.

Muistaakseni Nixorilla oli pyörässä n. 50cm sivulle vedettävä puomi jossa valot eteen ja taakse.


Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Lähetetty: 21 Syys 2023, 10:27
Kirjoittaja Härski

9mm pistooli etäsyystunnistemalla olisi kans sopiva laite karsimaan liikenteestä pois porukkaa millä on tarve ajaa aivan kyljestä ohi kaasupohjassa.

Eilen oli taas sellainen ohitus iltalenkillä, ettei mielenterveys ole vielä ihan tasaantunut. 😒

Niin monta kertaa kesässä tulee tilanteita että tekisi mieli ampua takalasista läpi että alkaa mielenkiinto haerastukseen olemaan koetuksella. Vielä enemmän vastaavia tilanteita tulee rullasuksien kanssa, kun autoilijat automaattisesti kuvittelevat maantien kuuluvan vain ja ainoastaan autoilulle.

Ainakaan keskellä päivää keskellä kesää ja kaistaa menevän rullahiintäjän kohdalla ei voi väittää etteikö havaitsisi kohdetta. Ainakaan silloin kun mennään kyljestä ohi äänitorvi huutaen. 🙄

Kirveellä olisi töitä.


Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Lähetetty: 24 Syys 2023, 14:37
Kirjoittaja jori

Tässä ketjussa, ja varsinkin "Havaintopsykologiaa" ketjussa olen korostanut sitä, miten havainto, näkeminen ja näkemisensä ymmärtäminen reagoitavaan muotoon ovat kaikkia eri asioita. Tällä videolla asiaa käsitellään videon alussa. Loppu on itsehoitoterapiaa paremman näkökyvyn luomiseksi.
https://www.youtube.com/watch?v=_NBRPMVCnc0