Ajoittain käy mielessä kokeilla rakentaa pyörä, jolla voisi ajella junanrataa pitkin. Olen tästä piirrellyt konsepteja jo 80-luvulta lähtien aina muutaman vuoden välein.
Koska asia on kiinnostanut, on myös Youtuben jumala tarjoillut ajoittain erilaisia ratakiskoa pitkin liikkuvia polkupyörätyyppisiä ajoneuvoja ja niiden rakenteluita nähtäväkseni. Kootaan tähän ketjuun esille parhaita yrityksiä aiheesta ja muuta asiaan liittyvää, jottei mene hukkaan huvittava ajattelutyö.
Tässä aluksi yksi innokas, joka on kehittänyt jo monta vuotta varsin analyyttisellä tavalla ja mielestäni ihan kivasti kuvannut näitä videoille.
Tässä soittolistana kaikki versiot ratapyörästään https://www.youtube.com/playlist?list=P ... zFbk1lIbWG
Tässä viimeisin versio tähän mennessä.
Kannattaa katsoa myös nuo aiemmat versiot. Niissä muun muassa etsitään oikeaa tapaa rakentaa tuo pystyssä pitävä puomi ja sen kiskopyörä.
Laitan tähän aloitusviestiin myös mielestäni hyvän kuvauksen junan ohjausmekanismista, joka ei yleensä ole kovin laajalti tiedossa. https://www.youtube.com/shorts/fYq5F_jMfxc
Re: Kiskopyöräilyä junanrataa pitkin
Lähetetty: 05 Loka 2023, 14:01
Kirjoittaja Nojanalle
https://www.youtube.com/watch?v=M8mhIdZoVow Taitaa vaan olla harvassa ratoja , missä pääsis turvallisesti kokeileen . Tätä olen monesti seurannut , on vaan sen verran kaukana nää holjat maisemat . Ettei sinne äkkiseltää kerkiä .
Re: Kiskopyöräilyä junanrataa pitkin
Lähetetty: 05 Loka 2023, 20:38
Kirjoittaja Polkumies
Junan pyörät taitavat siis olla kiinteällä akselilla ja pyörimisnopeus on sama molemmilla raiteilla. Kehänopeus muuttuu kehän koon muuttuessa.
Tätä en ennen ollut ajatellutkaan. Ajattelin kartion vain pitävän pyörät raiteilla, mutta se on tärkeä myös mutkissa.
Junan pyörät taitavat siis olla kiinteällä akselilla ja pyörimisnopeus on sama molemmilla raiteilla. Kehänopeus muuttuu kehän koon muuttuessa.
Tätä en ennen ollut ajatellutkaan. Ajattelin kartion vain pitävän pyörät raiteilla, mutta se on tärkeä myös mutkissa.
Nimenomaan näin. Juuri tätä tarkoitin, kun sanoin, että tuota eivät monet ole tulleet ajatelleeksi, miten junan pyörät (akselit) oikeasti toimivat. Minusta tuolla videolla se esitetään havainnollisimmin minun näkemistäni videoista.
Siis tällä videolla: https://www.youtube.com/shorts/fYq5F_jMfxc
Re: Kiskopyöräilyä junanrataa pitkin
Lähetetty: 06 Loka 2023, 07:38
Kirjoittaja tm
Kiskovarustuksen rakentaminen tavalliseen pystäriin oli takavuosina mielessä itselläkin, tuolloin ajatuksena käydä ajamassa lakkautettu rataosa välillä Niinisalo-Pori. Siellä tuli ajeltua kerran veljen kanssa resiinalla: https://elamysrautatie.fi/index.html
Sittemmin tämä(kin) ajatus hautautui toteuttamattomien projektien unholaan.
Jorin laittamassa linkissä ollut kehitelmä vaikutti kyllä kehityskelpoiselta, joku tuommoinen kevyt mukanakuljetettava setti sen pitäisi olla.
Re: Kiskopyöräilyä junanrataa pitkin
Lähetetty: 06 Loka 2023, 08:34
Kirjoittaja Polkumies
Reitit ovat tosiaan rajallisia... Entäs kinneri raiteilla, sellainen kaksipyöräinen kisamalli, jotta pysyy junien vauhdissa ja voi ajaa kaikilla raiteilla? Onko se nykyinen maailmanennätys Battle Mountain kisoista 144km/h... ja siinäkin vehkeessä on kai pitänyt tehdä jotain kompromisseja esimerkiksi tasapainoilun tarpeen takia, joten olisiko tässä potentiaalia vielä nopeammalle ajoneuvolle? Toiselle raiteelle ulottuva varsi tietysti heikentäisi hieman aerodynamiikkaa. Myös tandem-malli olisi vaihtoehto.
Pitää sitten ajaa oikeaan suuntaan, ettei tule juna vastaan
Reitit ovat tosiaan rajallisia... Entäs kinneri raiteilla, sellainen kaksipyöräinen kisamalli, jotta pysyy junien vauhdissa ja voi ajaa kaikilla raiteilla? Onko se nykyinen maailmanennätys Battle Mountain kisoista 144km/h... ja siinäkin vehkeessä on kai pitänyt tehdä jotain kompromisseja esimerkiksi tasapainoilun tarpeen takia, joten olisiko tässä potentiaalia vielä nopeammalle ajoneuvolle? Toiselle raiteelle ulottuva varsi tietysti heikentäisi hieman aerodynamiikkaa. Myös tandem-malli olisi vaihtoehto.
Pitää sitten ajaa oikeaan suuntaan, ettei tule juna vastaan
Aivan varmasti olisi tällainen ajoneuvo kaksipyöräistä kumipyörää nopeampi. Suurin osa nopeuskilpakinnerien ilmanvastuksista tulee yksityiskohtien aiheuttamasta ilmanvastuksesta, eli kiekkojen läpivienneistä ja kiekkojen sisäpuolella aiheuttamasta ilman pumppauksesta ja vatkaamisesta. Tällainen kiskoajoneuvo voidaan tehdä paljon pienemmillä pyörillä, kapeammilla "renkailla", eikä kääntymiskulmat tarvise olla kummoisia. Tuo sivuvaunu on myös tehtävissä hyvinkin aerodynaamiseksi. Lisäksi pitää muistaa, että teräspyörä teräskiskolla vierii selvästi ilmakumirengasta paremmin.