Moottoripolkupyörä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Reilun vuoden päästä täytän 50 vuotta. Silloinhan pitää hommata moottoripyörä :D

L1e-A ajoneuvoluokka, moottoroitu polkupyörä, entiseltä nimeltään pienitehoinen mopo. Nimi muuttui 2016. Laissa ei oteta kantaa käyttövoimaan, joten kuvan kaltainen moottoroitu polkupyörä on edelleen mahdollista valmistaa ja sillä saa ajaa liikenteessä. Ei vaadi rekisteröintiä, mutta liikennevakutus pitää olla. Teho max 1kw ja nopeus max 25km/h. Saa kulkea polkematta.

Tuo 1903 Harley Davidson number one miellyttäisi silmää. Tämä ketju pitää avata nyt 2023 puolella ja minun pitää valmistajana antaa laitteelle runkonumero ja tyyppihyväksyntä, jos laki muuttuu myöhemmin. Jälkikäteen ei voi kieltää hyväksyntähetkellä laillista ajoneuvoa. :wink:

Liitteet
IMG_1341.jpeg
IMG_1342.jpeg
Viimeksi muokannut Vilijami, 15 Loka 2023, 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Rengaskoko on tässä 28x2-1/2 eli 63-622(?), vai tarkoittaako tuon aikainen merkintä jotain muuta millikoossa?
Moottoriksi pitäisi keksiä pienitehoinen harvakäyntinen lätkyttäjä. Honda GX35 olisi valmiiksi 1kw tehoinen, mutta onko se liian kierroskone? Huipputeho tulee jossain 7000rpm paikkeilla. Tietenkin raskaalla vauhtipyörällä siihen saisi liikkeellelähtösitkeyttä pienemmilläkin kierroksilla.
Moottori tulisi olla 4 tahtinen, jolloin öljykäryä ei tarvi haistella.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

...Moottoriksi pitäisi keksiä pienitehoinen harvakäyntinen lätkyttäjä. Honda GX35 olisi valmiiksi 1kw tehoinen, mutta onko se liian kierroskone? Huipputeho tulee jossain 7000rpm paikkeilla. Tietenkin raskaalla vauhtipyörällä siihen saisi liikkeellelähtösitkeyttä pienemmilläkin kierroksilla.
Moottori tulisi olla 4 tahtinen, jolloin öljykäryä ei tarvi haistella.

Mulla on ruohotrimmerissä tuo moottori. Harvakäyntinen lätkyttäjä ei todellakaan kuvaa sitä, en valitsisi tuohon projektiin. Vääntö kaikkinensa varmasti liian vähäinen, etenkin pienemmillä kierroksilla -> kierroskone.

Mikään ei voita kuutiotuumia. Vähintään mopoluokkaa pitäisi olla, mieluusti paljon enemmänkin. Kierrokset vaan pitäisi rajata mataliksi niin, ettei 1 kW ylity. Tämän osoittaminen viranomaistaholle voi vaan olla haastavampaa?

Vähän samansuuntaisia ajatuksia käynyt itsellänikin joskus mielessä. Mutta ei sovitettuna perinteiseen pystäriin, vaan katettuun nojakkiin. Sillä voisi sitten putputella auringonlaskuun, pitemmänkin taipaleen päähän Kuva.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Kaivoin esille taannoisia selvittelyjä aiheesta.
Tässä Hondan moottorien vääntö/tehokäyriä:

Honda-apumoottorit.png

Vasta tuolla isoimmalla 100 kuutiosenttimetrin moottorilla sai 1 kW nimellistehon siedettävillä 2000 rpm kierroksilla.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

...ja tässä vielä taulukkotiedot ja kuvat edellisistä moottoreista:

Honda-apumoottorit_taulukkotiedot.png
Honda-apumoottorit_kuvat.png
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Mopon moottoreitakin löytyy irrallaan, näissä kytkin ja vaihteistokin valmiina.
Vaatii toki saman kierrosten rajoituksen, ja maksimitehon pysymisestä maksimissaan yhdessä kilowatissa pitäisi pystyä esittämään vakuuttava raportti/todistus viranomaisille...

Esim. tällainen 50-kuutioinen kiinan ihme:
https://www.wandamotor.com/moottori-mon ... anguage=fi

Wandamotor_Monkey-moottori.png
Viimeksi muokannut tm, 15 Loka 2023, 15:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Jään nyt odottelemaan ensimmäistä viestiä, jossa paheksutaan polttomoottorin käyttöä noin yleensä ja erityisesti ihmetellään miksi kukaan sellaista haluaisi pyöräänsä laittaa, varsinkin kun sähköllä saa kaiken hoidettua nykyään helpommin ja paremmin ja kun akuissakin riittää kapasiteettia pitkänkin matkan taittamiseen ja latauskaan ei oikeasti ole mikään ongelma jne... :lol:

Ja miksi ei osta suoraan mopoa, jos kerran polttomoottorin haluaa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Myös itse odottelen polttomoottorivastaista kommentointia :D

Miten briggs&stratton lättäpää? Siinä ois sopivaa ankeutta ja tosi vaatimaton litrateho. Sitä kun vielä ajais viinalla E85, niin sais tehosta pois 30%

Tehoa on helppo rajoittaa pitkällä ja ohuella imukaulalla moottorin ja kaasarin välissä. Se vähentää myös kierrosherkkyyttä ja lisää vääntöä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuossa yksi vaihtoehto, sopivalla kampiakselin suunnalla.
Painohan näissä alkaa sitten kasvaa moottorin koon suurentuessa, mutta se ei varmaan tässä projektissa ole ongelma?

https://www.farmarinverkkokauppa.fi/pro ... dWEALw_wcB

BS-moottori.png
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti: 15 Loka 2023, 12:32

Rengaskoko on tässä 28x2-1/2 eli 63-622(?), vai tarkoittaako tuon aikainen merkintä jotain muuta millikoossa?...

Ei noin suoraviivaisesti taida mennä, kuitenkin wanhan ajan wekotin kyseessä.
Pikaisella googlauksella tässä olisi ollut 23" vanteet, mikä voisi hyvinkin tarkoittaa jotain 584 mm halkaisijaluokkaa.
Itsellä ei ole aiempaa tietoa noista vehkeistä ja niissä käytetyistä renkaista.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Näköjään briggsi ei tee enää sivuventtiilikonetta. Varmaan pakokaasumääräykset estää.

Puuilossa ois kohtuuhintainen Loncin. Se valmistaa hyviä Hondan kopiomoottoreita. Lumilingossa on meillä sellainen. Kaikki muu kiinanlingossa hajoaa ympäriltä, mutta moottori vain pelaa luotettavasti jo yli 10 vuotta.

Liitteet
IMG_1343.jpeg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 15 Loka 2023, 15:39

Ei noin suoraviivaisesti taida mennä, kuitenkin wanhan ajan wekotin kyseessä.
Pikaisella googlauksella tässä olisi ollut 23" vanteet, mikä voisi hyvinkin tarkoittaa jotain 584 mm halkaisijaluokkaa.
Itsellä ei ole aiempaa tietoa noista vehkeistä ja niissä käytetyistä renkaista.

584 olisikin helkama oiva/jääkäri-osastoa, joista saisi pikkumuokkauksella sopivan rungonkin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Selvittele vielä tuon L1e-A -ajoneuvoluokan diy-rakentelun laillisuus polttomoottorin osalta.
Etenkin tuollaisen "ylikokoisen" moottorin käyttö.
Raportoi sitten tänne, niin saattaa tuollaisia putputtelijoita ilmaantua muuallekin ;-).

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Täällä ainakaan ei olla sitten yhtään hiukkaa kiinnostuneita tämmösen l
Projektin läpiviemisestä! :mrgreen:

Jokunen brigssin sivuventtiikone
"ihan sattumalta" olisi saatavillakin..

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuon ensimmäisen viestin HD:n aikakaudella osattiin hoitaa asiat kiitettävän yksinkertaisesti noin muutenkin.
Esim. erillistä kytkintä ei tarvittu, riitti kun vaan löysäsi/kiristi vetohihnaa tarpeen mukaan:

HD-hihnaveto.png
Vastaa Viestiin