suositeltiin mahdollisimman suoraa ketjulinjaa kovilla ketjujännityksillä, eli käytännössä pienillä vaihteilla.
Mä kun jo haaveilin että joku olisi kehittänyt oikeasti jotakin uutta
..periaattessa..hmm.. Nykyään kun suositaan yhtä eturatasta ja leveää takapakkaa, niin sivuttain spoooreilla liukuva eturatashan olisi ratkaisu ketjun vinovedon aiheuttamaan voimansiirron huonoon hyötysuhteeseen.
Eikö?
Parikin senttiä kun eturatas liukuisi sivuun ketjun vetämänä, tekisi se pahimmille vinovedoille ihmeeen hyvää.
Vielä parempi ratkaisu olisi tieysti hankkia nojapyörä, mutta mahdottomia on turha haaveilla!
70-80 lukujen taitteessa mulla oli Favorit jalkajarrunapa ja Fauber kammet. Ketjulinja oli aina optimaalinen ja tuolloin pyöräilin kaikki nukkumisen ja koulun ulkopuoliset ajat. Takuuvarmasti enemmän, kuin saan pyöräiltyä 80-90 taitteen ja loppuelämäni välisenä aikana. Suoraan johtopäätöksenä on, että huono ketjulinja ja vaihteet vähentävät pyöräilyä
Re: Välitysten hyötysuhteesta
Lähetetty: 17 Joulu 2023, 11:57
Kirjoittaja jori
Kyllä tässä Vilijamin lausunnossa on totuuden siemen. Minulla on CF-MBB-tandemissani toki vaihdepakka, mutta vaihdevipu ja vaihdevaijeri puuttuvat. Vaihtaja on säädetty kiinteälle vaihteelle, enkä lisää vaihteita ole kaivannut. Onhan noita vaihteellisiakin pyöriä tuossa pihassa, muttei ne kiinnosta. Ajelen lähes poikkeuksetta tuolla "yksivaihteisella" lasten kammilla varustetulla pyörälläni. Ihme juttu.
Re: Välitysten hyötysuhteesta
Lähetetty: 17 Joulu 2023, 13:16
Kirjoittaja Härski
Niin.. Polkupyörät ja niiden välitykset vaihtelee elämän ja sen vaiheiden mukaan.. Itsellä lapsena ja nuorena riitti kun pääsi leikkeihin.. Ja ajan myötä rinentoihin jollakin vaan.
"Aikuistuttua" heräsi motivaatio huolehtia terveydestään enemmän ja pyöräily tuttuna muotona sai lisää huomiota.. Ja vaihteita kasvaneen tehon ja vauhdinhurman myötä.
Nyttemmin taitaa alkaa pahin liikuntahurmos taittumaan lähinnä ulkoilusta nauttimiseen ja vaihteiden määränkin olen havainnut pikkuhiljaa hiipuvan. Oletettavissa on että vielä koettaa se päivä kun yksi vaihde taas riittää, kunnes jalka ei enää nouse enää sille ensimmäisellekkään..
Nykyään kun suositaan yhtä eturatasta ja leveää takapakkaa, niin sivuttain spoooreilla liukuva eturatashan olisi ratkaisu ketjun vinovedon aiheuttamaan voimansiirron huonoon hyötysuhteeseen.
VeloTiltissä on sivusuunnassa liikkuva rataspakka, ja vaihtaja pysyy paikallaan.