Välitysten hyötysuhteesta

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Välitysten hyötysuhteesta

Viesti Kirjoittaja Härski »

Våhän ketjuvälitysten hyötysuhteesta juttua tekniikanmaailmassa.

https://tekniikanmaailma.fi/maastopyora ... ttaa-sita/

Referoituna;

suositeltiin mahdollisimman suoraa ketjulinjaa kovilla ketjujännityksillä, eli käytännössä pienillä vaihteilla.

Mä kun jo haaveilin että joku olisi kehittänyt oikeasti jotakin uutta :roll:
..periaattessa..hmm.. Nykyään kun suositaan yhtä eturatasta ja leveää takapakkaa, niin sivuttain spoooreilla liukuva eturatashan olisi ratkaisu ketjun vinovedon aiheuttamaan voimansiirron huonoon hyötysuhteeseen.

Eikö?
Parikin senttiä kun eturatas liukuisi sivuun ketjun vetämänä, tekisi se pahimmille vinovedoille ihmeeen hyvää.

Vielä parempi ratkaisu olisi tieysti hankkia nojapyörä, mutta mahdottomia on turha haaveilla!

Viimeksi muokannut Härski, 17 Joulu 2023, 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Välitysten hyötysuhteesta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.youtube.com/shorts/TPk3FlWtz8o Tässä yritys korjata tätä virhettä .

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Välitysten hyötysuhteesta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

70-80 lukujen taitteessa mulla oli Favorit jalkajarrunapa ja Fauber kammet. Ketjulinja oli aina optimaalinen ja tuolloin pyöräilin kaikki nukkumisen ja koulun ulkopuoliset ajat. Takuuvarmasti enemmän, kuin saan pyöräiltyä 80-90 taitteen ja loppuelämäni välisenä aikana. Suoraan johtopäätöksenä on, että huono ketjulinja ja vaihteet vähentävät pyöräilyä :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Välitysten hyötysuhteesta

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä tässä Vilijamin lausunnossa on totuuden siemen. Minulla on CF-MBB-tandemissani toki vaihdepakka, mutta vaihdevipu ja vaihdevaijeri puuttuvat. Vaihtaja on säädetty kiinteälle vaihteelle, enkä lisää vaihteita ole kaivannut. Onhan noita vaihteellisiakin pyöriä tuossa pihassa, muttei ne kiinnosta. Ajelen lähes poikkeuksetta tuolla "yksivaihteisella" lasten kammilla varustetulla pyörälläni. Ihme juttu. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Välitysten hyötysuhteesta

Viesti Kirjoittaja Härski »

Niin.. Polkupyörät ja niiden välitykset vaihtelee elämän ja sen vaiheiden mukaan.. Itsellä lapsena ja nuorena riitti kun pääsi leikkeihin.. Ja ajan myötä rinentoihin jollakin vaan.
"Aikuistuttua" heräsi motivaatio huolehtia terveydestään enemmän ja pyöräily tuttuna muotona sai lisää huomiota.. Ja vaihteita kasvaneen tehon ja vauhdinhurman myötä.

Nyttemmin taitaa alkaa pahin liikuntahurmos taittumaan lähinnä ulkoilusta nauttimiseen ja vaihteiden määränkin olen havainnut pikkuhiljaa hiipuvan. Oletettavissa on että vielä koettaa se päivä kun yksi vaihde taas riittää, kunnes jalka ei enää nouse enää sille ensimmäisellekkään..

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Välitysten hyötysuhteesta

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Härski kirjoitti: 17 Joulu 2023, 09:02

Nykyään kun suositaan yhtä eturatasta ja leveää takapakkaa, niin sivuttain spoooreilla liukuva eturatashan olisi ratkaisu ketjun vinovedon aiheuttamaan voimansiirron huonoon hyötysuhteeseen.

VeloTiltissä on sivusuunnassa liikkuva rataspakka, ja vaihtaja pysyy paikallaan.

Vastaa Viestiin