Sivu 1/2
2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles
Lähetetty: 01 Tammi 2024, 09:57
Kirjoittaja Jarcco
Viime vuonna marraskuussa on järjestetty Ranskassa kevytajoneuvotapahtuma, josta juttu ja video Recumbent.newsissä: https://www.recumbent.news/2023/12/31/% ... -vehicles/
https://youtu.be/yDbr0z8v4TA
Muutama uusi tuttavuus ja lennokkaita ideoita. Ranskalaisten tekemisistä on täällä ollut melko vähän juttua, liekö kielimuuri syynä.
Vain muutama on ostettavissa, enemmistö vielä protoasteella.
Tämä pickup on minusta kiinnostavin: https://www.aveli.org/portfolio/items/prax

Toinen sivusto jossa enemmän tietoa:
https://wiki.lafabriquedesmobilites.fr/wiki/Baker-Prax
Täsä vielä kuvat upotettuna jos ja kun linkit lakkaa toimimasta:

- 800px-Encombrement_Baker-Prax-2022.jpg (60.7 KiB) Katsottu 14704 kertaa

- 648px-Visuel_baker-prax_2-Arrière_et_dessus.jpg (49.87 KiB) Katsottu 14704 kertaa
Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles
Lähetetty: 01 Tammi 2024, 14:06
Kirjoittaja Vilijami
On kyllä kiinnostava lavamalli, mutta miten kuskin kyynärpäät sijoittuvat?
Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles
Lähetetty: 01 Tammi 2024, 14:52
Kirjoittaja Jarcco
Kyynärpäät roikkuu lavan ulkopuolella videossa. Ehkäpä olisi parempi olla leveämpi kuskin kohdalta. Yhden laatikon muoto vähän kärsii.
Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles
Lähetetty: 01 Tammi 2024, 17:28
Kirjoittaja jori
Videolla puuttuu etulokarit, jotka lienee tehty suojaamaan kuskin kyynärpäitä etupyörän heittämältä kuralta.
Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles
Lähetetty: 01 Tammi 2024, 18:06
Kirjoittaja Jarcco
Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles
Lähetetty: 03 Tammi 2024, 08:29
Kirjoittaja Pastori
Jarcco kirjoitti: ↑01 Tammi 2024, 09:57
Täsä vielä kuvat upotettuna jos ja kun linkit lakkaa toimimasta:

Jännä ettei kuiteskaan saada niitä kiekkoja samoille linjoille.
Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles
Lähetetty: 03 Tammi 2024, 08:35
Kirjoittaja Jarcco
Pastori kirjoitti:Jarcco kirjoitti: ↑01 Tammi 2024, 09:57
Täsä vielä kuvat upotettuna jos ja kun linkit lakkaa toimimasta:

Jännä ettei kuiteskaan saada niitä kiekkoja samoille linjoille.
Kun leveys on pitänyt puristaa alle metriin, on jouduttu tuosta tinkimään.
Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles
Lähetetty: 03 Tammi 2024, 09:22
Kirjoittaja Wacky
Eniten tossa häiritsee kuormalavan kapeus, vain 500mm eikä näytä olevan helppo leventää millään tapaa ilman että nostaa kuormaa selvästi korkeammalle
Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles
Lähetetty: 03 Tammi 2024, 09:50
Kirjoittaja Polkumies
Pastori kirjoitti: ↑03 Tammi 2024, 08:29Jännä ettei kuiteskaan saada niitä kiekkoja samoille linjoille.
Vaikuttaa varmaan noi molemminpuoleisesti tuetut takakiekot, ja ei ole suunniteltu lumessa ajamiseen.
Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles
Lähetetty: 03 Tammi 2024, 10:40
Kirjoittaja Vilijami
Tuossa on ollut hyvä idea, mutta kesken on jäänyt. Jos tarkoituksena on kierrätys, niin eturenkaatkin pitäis olla normaalihaarukoilla. Silloin raideleveyskin saataisiin samaksi ja kahdesta polkupyörästä saisi suuren osan osista.
"1 Periaate
Ajoneuvo on saatavana vain esiasennettuna alustasarjana:
Esimerkki perusversiossa:
Etupyörät voivat olla peräisin moottoripyörästä, kolmipyörästä, takapyörät ja ohjaimet esimerkiksi kahdesta identtisestä sähköpyörästä.
Tämä alentaa kustannuksia ja parantaa ajoneuvon hiilijalanjälkeä."
Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles
Lähetetty: 03 Tammi 2024, 12:07
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti: ↑03 Tammi 2024, 10:40
Tuossa on ollut hyvä idea, mutta kesken on jäänyt. Jos tarkoituksena on kierrätys, niin eturenkaatkin pitäis olla normaalihaarukoilla. Silloin raideleveyskin saataisiin samaksi ja kahdesta polkupyörästä saisi suuren osan osista.
"1 Periaate
Ajoneuvo on saatavana vain esiasennettuna alustasarjana:
Esimerkki perusversiossa:
Etupyörät voivat olla peräisin moottoripyörästä, kolmipyörästä, takapyörät ja ohjaimet esimerkiksi kahdesta identtisestä sähköpyörästä.
Tämä alentaa kustannuksia ja parantaa ajoneuvon hiilijalanjälkeä."
En taaskaan ymmärrä, miten normaalihaarukat tässä kaventais etupyörien raideväliä? Eikö takapyörien siirtäminen ulommas olis se ratkasu? Jos etupyöriä siirretään lähemmäs runkoa, samalle etäisyydelle ku takapyörät, kääntösäde pienenee.
Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles
Lähetetty: 03 Tammi 2024, 12:40
Kirjoittaja Vilijami
Ei se haarukka kavenna, mutta silloin ne ovat helpommin samalla linjalla, koska takarenkaat ovat nyt eturenkaita kapeammalla ulkopuolisen haarukan takia.
Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles
Lähetetty: 03 Tammi 2024, 12:47
Kirjoittaja Vilijami
Itse asiassa tuohon tyyliin se kierrätyshenkinen tavaranelipyörä pitäs tehdä. Kaks kokonaista pystäriä rinnakkain ja peltikaukalo lava väliin.
Sattuipa maailman epäselvin kuva, mutta tuo vaan löytyi sekunnissa.
Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles
Lähetetty: 04 Tammi 2024, 08:36
Kirjoittaja MM
Vilijamin esittämän kuvan mukaisella kahden mummopyörän kierrätysratkaisulla olen mielikuvitellut helppoa senioripyörää. Laittaisin kuitenkin ihmisen istumaan alas putkien väliin painopisteen vuoksi. Voimansiirto siten, että poljinkeskiö olisi etupyörien välissä etupuomissa, josta ensiöketju entiset keskiöt yhdistävälle akselille, ajajan pyllyn alle, jossa sijaitsisi yhteinen vaihteisto. Toisiovälitys olisi mummopyörien entinen (yksivaihteinen), jolloin vapaaratastasauspyörästö toteutuisi. Ehkä myös jarru akselia vivulla taaksepäin kääntämällä yksisuuntalaakerilla.. Etupyörät yhdistävä raidetanko ohjausgeometrian toteutumiseksi. Mielellään joustohaarukat pyörien maakosketuksen takia. Putkihäkkyrän poikittaistuki ja mahdollinen kate sen varaan. Tavaralava takana.
Re: 2nd European Conference on Light and Efficient Vehicles
Lähetetty: 04 Tammi 2024, 10:05
Kirjoittaja Vilijami
Tämä kahden pystärin ja kaukalon tyyli on helppo ja edullinen rakennettava. Hienosti hoksattu, että akselivälin pidentyessä, voidaan rungon etukolmiot kääntää poikittain yhdistämään emäputket.