Favorit/Valosteel napa

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Favorit/Valosteel napa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Lapsenlapsella on jopokopio, missä on Velosteel 1v jalkajarrunapa. Siinä jarru puree äkkinäisesti renkaan lukkoon, eikä sievä jarrutus tahdo onnistus. Avattiin jo kerran ja voideltiin jarrulieriö vaseliinilla. Ei vaikuttanut juuri mitään. Jarrulieriö on terästä, vaikka alkuperäisessä Favoritissa se on messingin värisenä jotain muuta. Näin varmaan saadaan pehmeämpi jarrutustunnelma.

Onko tuolle mitään tehtävissä, vai onko teräs-teräs kontakti vaan liian raju?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Favorit/Valosteel napa

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 05 Helmi 2024, 10:46

Lapsenlapsella on jopokopio, missä on Velosteel 1v jalkajarrunapa. Siinä jarru puree äkkinäisesti renkaan lukkoon, eikä sievä jarrutus tahdo onnistus. Avattiin jo kerran ja voideltiin jarrulieriö vaseliinilla. Ei vaikuttanut juuri mitään. Jarrulieriö on terästä, vaikka alkuperäisessä Favoritissa se on messingin värisenä jotain muuta. Näin varmaan saadaan pehmeämpi jarrutustunnelma.

Onko tuolle mitään tehtävissä, vai onko teräs-teräs kontakti vaan liian raju?

On. Minulla oli aikanaan Torpedo Duomaticilla varustettu tandem. Sen jarru kiukutteli ymmärrettävästi, kun tandemilla ajettiin hulluja nopeuksia kaksi päällä ja lopuksi jarrutettiin alamäessä vauhti pois.

Melko hyvin toimi kuumankestävä ep-lisäaineistettu vaseliini. Oli kallista ja muistaakseni väriltään vihreää. Myöhemmin olen käyttänyt punaista samaan tarkoitukseen. Lopulta tuo tandemin jarru alkoi kestää vasta kun vaihdoin siihen teräksisen jarrukapan sijaan Torpedo Automaticin kapan. Jarrukappa on kuvassa tuo numero 11 lieriö, jonka sisälle jarrukartio työntyy ja jonka ulkopinta jarruttaa rummun sisäpintaa vasten.

Torpedo navan osat.png
Torpedo navan osat.png (225.99 KiB) Katsottu 306 kertaa

Tuo ongelma vaseliineissa on se, että tavallisesta vaseliinista öljyosa valuu kuumassa pois välistä ja jäljelle jää pelkkä saippua, joka ei voitele kunnolla. Kuumankestävät rasvat on tehty ohuemmasta saippuasta ja paksummasta öljystä ja sisältävät lisäaineita, jotka eivät valu pois saippuan seasta.

Tätä se punainen rasva kai oli, tai vastaavaa. https://www.motonet.fi/tuote/red-line-c ... ct=60-3091

Synteettisellä CV-2-rasvalla on erittäin korkea sulamispiste (>430 °C), erinomainen huuhtoutumisen vastustuskyky ja ylivoimainen kulumisen estokyky.
• Sopii erityisesti korkeisiin lämpötiloihin ja äärimmäisille kuormituksille
• Sisältää orgaanista punaista molybdeenia, joka on ylivoimaisesti parempaa kuin musta MoS2
• Soveltuu pyöränlaakereihin, suuriin murtokulmaisiin ja perinteisiin vakionopeusniveliin, alustan osiin, ja teollisuuteen korkeisiin lämpötiloihin ja pyörintänopeuksiin.
• Soveltuu laajalle lämpötila-alueelle -74 °C - +260 °C
• Poikkeuksellisen hyvän pintapaineiden keston ja juoksevuuden johdosta pidentää laakerien käyttöikää 200 % - 800 %

Jarrukammen joustava kiinnitys lisäsi sekin jostain syystä jarrun purevuutta ja huomattavasti auttoi, kun tein jarrukammelle tukevamman klemmarin paksusta rosterilatasta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin