Babboe

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Babboe

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Babboe on joutunut aikamoiseen soppaan.
Hollannin kaiketi TUKESin vastaava taho NVWA on asettanut kaikki firman myymät pyörät myyntikietoon joka on astunut voimaan heti ja määrännyt takaisin vedon vaaralliseksi todettujen mallien osalta joka kattaa melkein koko malliston. Tämän koskee vasta Hollantia, mutta ilmoistus asiasta on lähetetty EU jäsenmaiden viranomaisille ja luultavasti tämä laajenee koskemaan vielä koko EU-aluetta ja varmaan kaikkia maita joissa pyöriä on myyty.
Kyseinen firma on ilmeisesti vuosia peitellyt runkomurtumien määriä ja jättänyt tekemättä ilmoituksia niistä.
Ei taida kyseinen merkki selvitä tuosta suosta enää.
Lähde: https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/nie ... sen-staken

Jos omistat Babboen suosittelen tarkkailemaan runkoa, ilmeisesti keksiön tienoota.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Babboe

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Näyttävät murtuneen eri paikoista. Ettei vaan ois alumiinirunko? No saahan teräsrungostakin tehtyä huonon, jos oikein yrittää.

Liitteet
IMG_1428.jpeg
IMG_1429.jpeg
IMG_1429.jpeg (214.09 KiB) Katsottu 714 kertaa
IMG_1430.jpeg
koiravahti
Viestit: 42
Liittynyt: 09 Elo 2021, 10:39
Paikkakunta: Joensuu

Re: Babboe

Viesti Kirjoittaja koiravahti »

Babboen runko on terästä. Ja julmetun painava. Meillä oli kaksipyöräinen sähköavustettu Babboe ja se painoi yli 50 kg. Kun neljä vuotta sitten tuli tieto ensimmäisen kerran takaisinvedosta niin aloin tarkkailemaan oman pyörän runkoa. Meidän pyörä ei ollut takaisinvedon piirissä. Kaksipyöräisissä runko oli toteutettu niin että siellä oli laatikon alla sisäkkäisistä putkista tehty ruuvikiristein puomi niin että sama runko kävi useampaan eri pyörämalliin. Näytti että nämä pyörät katkesivat siitä puomin saumakohdasta. Omassa pyörässä ei näkynyt murtumia tai taipumia. Pahastihan tuossa suunnittelussa ja laadunvalvonnassa on mennyt kaikenlaista pieleen kuin painoa säästämättä on tehty teräksestä runko jota ei ole saatu kestämään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Babboe

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Nyt YLE teki asiasta jo artikkelin
https://yle.fi/a/74-20075537

Lapsi oli kyydissä, kun Jaakko Kukkosen perhepyörän runko petti – viranomainen jäädytti Suomessakin suosittujen pyörien myynnin
Polkupyörän rungon hajoaminen voi johtaa vakavaan onnettomuuteen. Helsinkiläisperheessä pyörän runko on hajonnut jo kahdesti.

Perhe- ja tavarapyöriä valmistava hollantilainen Babboe on saanut Hollannin kuluttajaviranomaisilta käskyn keskeyttää pyöriensä myynnin. Syynä ovat pyörien runkojen rikkoutumiset, jotka ovat aiheuttaneet lukuisia vaaratilanteita kuluttajille.

Kun pyörän runko hajoaa ajon aikana, riskinä on ohjauksen pettäminen ja täydellinen pyörän hallinnan menettäminen.

Yksi Babboe-pyörien epäonnisista omistajista on helsinkiläinen Jaakko Kukkonen. Perheen auton korvannut kaksipyöräinen perhepyörä on hajonnut rungostaan jo kahdesti, eikä pyörän korjaaminen ole enää mahdollista.

Ensimmäisellä kerralla Kukkosen pyörästä hajosi eturunko, joka kannattelee kuljetuslaatikon lisäksi myös eturengasta. Pyörää ajoi silloin hänen puolisonsa, eikä kyydissä ollut lasta.

– Puolisoni ihmetteli, kun pyörän ohjaus oli erikoisen tuntuinen. Eturunko oli katki. Valmistaja lähetti maahantuojalle uudet osat ja pyörä korjattiin silloin ihan asianmukaisesti, Kukkonen kertoo.

Toisella kerralla katastrofi oli lähempänä. Kukkonen polki lapsi kyydissään kohti huvipuistoa, kun huomasi polkimien osuvan asvalttiin, vaikka pyörä kulki suoraan.

– Pyörän runko taipui notkolle istuimen ja ohjaustangon välistä. Tuossa kotimme vieressä on aika jyrkkä alamäki, jossa nopeus nousee lapset kyydissä yli 30 kilometrin tunnissa. Jos se olisi siinä mennyt, olisi voinut käydä huonosti, Kukkonen huomauttaa.

Nyt Kukkosen pyörä on jälleen maahantuojalla korjattavana. Vanhan pyörän osat eivät kuitenkaan käy uusiin runkoihin, joten pyörän matka saattoi katketa pysyvästi.

Babboe on myynyt Euroopassa paljon kaksi- ja kolmipyöräisiä polkupyöriä, jotka on suunniteltu lasten tai tavaran kuljettamiseen. Suomessa uudesta, sähköavusteisesta pyörästä saa maksaa jopa 6000 euroa.

Kohu alkoi hollantilaisen RTL Nieuws:n julkaisemasta uutisesta, jossa haastateltiin Babboen nykyisiä ja entisiä työntekijöitä. Työntekijät kertoivat, että heidän oli valehdeltava tyytymättömille asiakkaille pyörien rakenteisiin liittyvistä ongelmista.

Hollannin kuluttajaviranomaisen NVWA:n mukaan Babboe ei ole käsitellyt laatuongelmia viranomaisten ohjeiden mukaisesti. Babboe ei viraston mukaan ole esimerkiksi tutkinut runkojen hajoamisen syitä perusteellisesti tai tuonut niitä asianmukaisesti NVWA:n tietoon.

Virasto aikoo selvittää Hollannin syyttäjälaitoksen kanssa, onko asiassa mahdollisesti tapahtunut rikos.

Maahantuoja ihmettelee tilannetta, Traficom seuraa
Babboe ei ole aloittanut takaisinkutsukampanjaa, mutta merkin edustaja kertoi lehdistölle valmisteluiden alkaneen.

Babboe-pyörien Suomen maahantuojan toimitusjohtaja, hollantilaissyntyinen Gert-Jan Hendriks on yllättynyt Babboeta koskevista mediakirjoituksista. Hän kokee pyörämerkin luottavaksi yhteistyökumppaniksi ja muistuttaa kuluttajan vastuusta.

– Käyttöohjekirjassa kerrotaan yksiselitteisesti pyörän kestämä painoraja ja käyttötarkoitus. Kun ohjeita ei noudateta, vahinkoja voi käydä. Lisäksi ohjeista löytyy ohjeet pyörän oikeaoppisesta ylläpidosta, Hendriks viestittää.

Pyöriä saatetaan pian viedä takaisin valmistajalle koko Euroopan unionin alueella. NVWA odottaa Babboen selvitystä tapahtumista, minkä jälkeen Hollannin viranomaiset voivat raportoida tuoteturvallisuuden puutteista EU:n laajuisen Safety Gate -portaalin kautta.

Jos Hollannin viranomaisilta tulee EU-ilmoitus viallisista polkupyöristä, asiasta ottaa Suomessa kopin liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Virasto ottaa yhteyden maahantuojaan tai muuhun kaupalliseen toimijaan ja sopii tuotteen takaisinkutsusta tai muusta korjauskeinosta.

Traficom voi myös määrätä tuotteelle myyntikiellon Suomessa. Takaisinkutsukampanjan kesto riippuu tuotteesta, sen viasta ja siitä aiheutuvista riskeistä.

– Kyllä sitä tapauskohtaisesti mietitään. Ajatusmaailma on kuitenkin, että mitä suurempi riski henkilövahingoille on, sitä nopeammin pitää toimia, Traficomin johtava asiantuntija Timo Ojala kertoo.

Babboe kuuluu Euroopan sähköpyörämarkkinoita johtavaan Accell Group -konserniin. Accell omistaa myös suomalaismerkit Tunturin ja Nishikin.

Babboella oli vuonna 2019 käynnissä vastaavanlainen kohu, kun kaksipyörämalli Babboe City E vedettiin markkinoilta runko-ongelmien takia. Valmistaja korjasi tuolloin ongelman takaisinkutsukampanjalla, jossa pyörien rungot vaihdettiin korjattuihin malleihin.

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

Tämmöistä yrityskulttuuria Babboella, yritetään lakaista rungon huono suunnittelu maton alle...

Lapsi oli kyydissä, kun Jaakko Kukkosen perhepyörän runko petti – viranomainen jäädytti Suomessakin suosittujen pyörien myynnin
https://yle.fi/a/74-20075537

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

kissaniitty kirjoitti: 21 Helmi 2024, 08:23

Tämmöistä yrityskulttuuria Babboella, yritetään lakaista rungon huono suunnittelu maton alle...

Lapsi oli kyydissä, kun Jaakko Kukkosen perhepyörän runko petti – viranomainen jäädytti Suomessakin suosittujen pyörien myynnin
https://yle.fi/a/74-20075537

Väsymismurtumia näyttäisivät olleen ainakin tuon jutun vauriot. Lähteneet poikittaisen hitsin kohdalta vetopuolelta.

Uskoisin tämän ongelman olevan, paitsi suunnitteluvirhe, myös seurausta tuossa jutussa mainitusta auton korvaamisesta taakkapyörällä. Pyörillä ajetaan sähköavustuksen takia paljon enemmän kuin ennen ja se on mahdollista tehdä suurilla kuormilla. Pyörän runko kokee näin paljon entisiä aikoja kovempia kuormitusvaihteluita, eikä sama rakenne, joka kesti ennen sähköpyöräaikaa, kestäkään enää pyörän runkona.

Näissä pitkissä tavarapyörissä ongelma on pitkä runko-osa, jonka päällä kuorma lepää. Pitkä runko toimii myös joustorakenteena jolloin taivutusjännityksen vaihtelu rungon alla poikittaisissa hitseissä on auttamatta liian paljon.

Rakenne on tavallaan sama, kuin nojapyörässä, jossa runko on pitkä putkipalkki, johon sitten rakenteet hitsataan kiinni. Kun nämä hitsit sijoittuvat putkipalkin eniten jännittyneelle osalle ja kuormitusvaihtelua, eli ajoa ja jarrutuksia tulee paljon, ei väsymisvaurioilta voi välttyä. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Voi kyllä välttyä. Ei tavarapyörän runko ole mikään mahdottomuus saada kestämään. Syynä on vain ajattelemattomuus ja säästö.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Babboe

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuossa kotimme vieressä on aika jyrkkä alamäki, jossa nopeus nousee lapset kyydissä yli 30 kilometrin tunnissa. Jos se olisi siinä mennyt, olisi voinut käydä huonosti, Kukkonen huomauttaa.

Kyllä nyt löytyi vuoden vastuullisin vanhempi!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 21 Helmi 2024, 09:53

Voi kyllä välttyä. Ei tavarapyörän runko ole mikään mahdottomuus saada kestämään. Syynä on vain ajattelemattomuus ja säästö.

Ymmärsit viestini väärin. Totta kai rakenne on hyvällä suunnittelulla mahdollista saada kestämään. Se kestää kuitenkin vain suunnitellulla kuormituksella. Jos rakennetta kuormitetaan kovemmin, kuin suunnitelmassa on ennakoitu, ei rakenne kestä.

Se, että pyörälle tulee paljon kilometrejä, on juurikin sitä hyvää suunnittelua. Jos rakenne ei tätä kestä, voidaan tehdä paremmin väsymiskestäviä rakenteita.

Toisaalta pyörä on oikeastaan ihan helppo saada kestämään. Suunnittelee siitä vain niin painavan ja vaikeasti ajettavan, ettei ajoarasitusta ikinä tule rakenteen kannalta liikaa. :|

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Babboe

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kyllä tosiaan rautarunkoinenkin osaa väsyä kun sitä vain tarpeeksi väsytetään siinä missä alumiininenkin.

Vaihtokuormitus on viheliäinen pirulainen kasvattamaan pikkuhiljaa pienintäkin säröä tms poikkeamaa rakenteessa ja pitkään jatkuva - siis usein toistuva-voimakas vaihtokuormitus vaatii todella virheettömän kappaleen tahi maallikon silmiin yllättävän rajun rakenteen kestääkseen.

Mullakin on fillarit napsunu poikki vaihtokuormitetuista saumoista ihan järjestään ja rakenteet on alkaneet pysymään kassssa vasta kun olen kasvattanut profiilin korkeutta niiltä osin tuonne 9...10 cm hujakoille! Empä olisi ekaa pyörää tehdessäni moista uskonut filllarin vaativan.

Viimeksi muokannut Härski, 21 Helmi 2024, 13:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Babboe

Viesti Kirjoittaja jori »

"Paras hitsattu rakenne on se, jossa ei ole ainuttakaan hitsiä" sanoi entinen teräsrakenneopettajani 80-luvulla. Jos tämä ei ole mahdollista, tehdään rakenne niin, että hitsit siirretään paikkoihin, jossa niiden rasitus, ja ennen kaikkea rasitusvaihtelu, on pienimmillään, tai ainakin pois kaikkein rasitetuimmasta kohdasta.

Tuo on sellainen ohje, jolla suunnittelija pärjää pitkään ja menestyy hyvin. Siinä vaiheessa, kun rakennetta ei ole vielä määritelty hitsien siirtely on vielä helppoa. Kun rakenne on jo määritelty ja hitsien paikat tätä myötä, ei väsymiskestävyyden eteen voi tehdä enää paljonkaan. Jotain kyllä, muttei ihmeitä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Babboe

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kävimpä joutessani oikein mauserilla mittaamassa viimeksi vahvistetun kohdan rungosta ja nappasin kuvan talvilevolla roikkuvasta poloisesta.

IMG_20240221_123112.jpg

Runko on tosiaan 95mm korkea tuosta penkin etureunasta sen jälkeen kun lisäsin siihen kolmiomaisen vahvikkeen. Vahvikke tekee juuri noita Jorin opettajan mainitsemia asioita.. Siirtää hitsejä pois rasitetuimmasta kohdasta ja samalla pienentää jännityksiä tekemällä muodosta jouheamman ja korkeampiprofiilisen.

Toinen kohta mistä tämä tahtoo ratkeilla on tuo puomin ja stemmin väli. Stemmi tahtoo muutaman vuoden välein katketa yläpäästään pannan hitsisauman viereltä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Babboe

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Näyttääkö tämä jonkun mielestä luotettavalta?
Sokeakin näkee jo otsanahalla, että kyseessä on vain tyyli edellä tehty peli, jossa viis veisataan rakenteen kestosta.

Liitteet
IMG_1431.jpeg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Babboe

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 21 Helmi 2024, 19:03

Näyttääkö tämä jonkun mielestä luotettavalta?
Sokeakin näkee jo otsanahalla, että kyseessä on vain tyyli edellä tehty peli, jossa viis veisataan rakenteen kestosta.

Minun otsanahkani ei ole noin tarkka. Siinä on toki noita vääriin paikkoihin tehtyjä poikittaisia hitsejä, joista se on hajonnut, mutta mikä tuossa rakenteessa on mielestäsi tyylin takia niin kuin on ja miten sen pitäisi olla, jotta kestäisi. Miten siis tekisit itse.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Babboe

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei tule painoa juurikaan lisää, kun poistaa laatikosta joutavat ovet, saranat ja lukot. Tilalle laatikon kiertävä putki ja satulaputken-ohjausputken yhdistävä putki. Rakenne tukevoituu huomattavasti.

Muoks. Ei tuossa laatikossa taidakaan olla aukeavia ovia, vaan kyseessä on pyöreänurkkaisen laatikon liitoskohdat?

Liitteet
IMG_1431.jpeg
Vastaa Viestiin