Sivu 1/1

Suunnittelufilosofia

Lähetetty: 17 Maalis 2024, 16:36
Kirjoittaja jori

Olen muutamassa viestissä mm. Autoiluketjussa maininnut suunnittelufilosofioista. Lisäksi lukuisissa viesteissäni puhunut suunnitteluratkaisuista, jotka saavat insinöörit hämmentymään ja vastustamaan perusteetta. Monesti kyse on ollut narun käyttämisestä rakenneosana.

Voi olla, että tämä on ehkä ollut hieman vaikeasti hahmotettavaa, mikä siitä on se idea, mitä vastustetaan ja mitkä ovat ne suunnittelufilosofiat, joiden välisestä jännitteestä tässä on kyse.

Löysin sopivasti asiaa havainnollistavan videoparin, jossa toisessa Colin Furze rakentaa perinteisellä länsimaisella insinöörityylillä gravitaatiokeventimen

ja toisaalta Kreosan tubeporukka esittelee Intialaisen keksijän ratkaisun samaan ongelmaan suurin piirtein sadasosahintaan.

Kokoeroa noissa hieman on, mutta intialainen versio on jopa käyttökelpoisempi pyöriensä takia. Katsokaa ja verratkaan noita kustannusten ja saavutettavien ominaisuuksien näkökulmasta. Ulkonäköseikat voi tässä kohtaa jättää huomiotta, koska molemmat edustavat paikallista tyyliään, eivätkä näin ollen ole suoraan verrattavissa. :D


Re: Suunnittelufilosofia

Lähetetty: 20 Maalis 2024, 19:23
Kirjoittaja Jarcco

Kyllähän tuossa näkyy länsimaissa vallalla oleva turvallisuuden maksimointi eikä tuossa homma näytä olevan rahastakaan kiinni. Köyhän vai sanoisiko vähemmillä resursseilla varustetun taas on pakko olla kekseliäs.
Mutta tuosta lähti ajatus sivupolulle, eikös ihan tavan keinu eli kiikku ole myöskin tavallaan gravitaatiokevennin? Suunnanvaihdossa tuntee hetken olevansa painoton? Kiikkuminen oli lapsena mielipuuhaa, siinä oli mukava funtsailla juttuja. Itseasiassa pitäisikin tehdä tuollainen aikuisille sopiva keinu, voisi olla mainio stressinpoistaja :)


Re: Suunnittelufilosofia

Lähetetty: 20 Maalis 2024, 22:55
Kirjoittaja ajarmala
Jarcco kirjoitti: 20 Maalis 2024, 19:23

Itseasiassa pitäisikin tehdä tuollainen aikuisille sopiva keinu, voisi olla mainio stressinpoistaja :)

Huvipuistossa on viikinkilaiva, joka on jo melkein liiankin hurja.