Mikä on kestävyydeltään, paras tapa pinnata traikin vanteet .
Pitäisikö ulommat pinnat olla vinomat , keskilinjaan napaan nähden .
Sisemmät suoremmat napaan nähden .
Sen tähden kysyn , kun näin saamme mielestämme pientä joustavuutta .
Sivuttais voimille , jotka kohdistuat pinnoihin .
Kertookahan viisaamat , kun pappara tällästä teoriaa miettii.
Vai pitäskö molemmat puolet olla suunilleen yhtä viistot ,
navan keskiöön nähdet .
Meniköhän kysymys vähän umpisolmuun .
Jospa joku ymmärtää ratkoo tän solmun .
Traikin pinnaus
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Traikin pinnaus
Re: Traikin pinnaus
Hasessa näyttää olevan suoraan pinnattu ulommalta pinnalaipalta ja ristiin sisemmältä. Näin kiekko kestää vetävänä ja navasta jarruttavana, mutta on ulkoa mahdollisimman jäykkä ottamaan vastaan sivuttaisvoimia mutkissa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Traikin pinnaus
Miten vanne asettuu navan keskilinjaan .
Re: Traikin pinnaus
Ulommas lyhyemmät pinnat
(Mutta olisiko trikessä hyödyllistä pinnata vanne hieman sisemmäs, jolloin ulkokaarteessa kovimmin rasittuvat ulommat pinnat ottaisivat vetoa hieman suorempaan?)
Re: Traikin pinnaus
Ymmärsin ehkä alkuperäisen kysymyksen väärin, mutta minä saattaisin pinnata ulommat pinnat suoraan ja sisemmät esim. 2-ristiin. Vanteen voisin sijoittaa hieman sisemmäs kuin navan. Näin minun järkeilylläni saataisiin sivuttaisvoimia parhaiten kestävä kiekko.
Tässä liioiteltuna idea:
Re: Traikin pinnaus
Juuri noin kuin polkumies piirsi. Toki ristiinpinnauksen merkitys riippuu siitä onko renkaalla aikomus välittää momenttia.. Toisin sanoen onko siinä veto, tai mahdollisesti navan kautta välittyvä jarru.
Mutuna sanoisin että vannejarru toimii, vaikka yksikään pinna ei vanteessa menisi ristiin.
Nalle mainitsi joustavuuden.. Tuo vannekehän toispuoleinen rihtaus itseasiassa vähentää joustavuutta ja lisää jäykkyyttä. Vanne ei pyri taipumaan alle niin pienellä voimalla siis. Kestää siis enemmän sivuttaisvoimia.
Re: Traikin pinnaus
Tästä muistaakseni foorumilla keskusteltiinkin joskus. Suoraan pinnattu kiekko kestää vannejarrua, koska pinnojen tarvitsee kestää momenttia vain kiekon itsensä jarruttamiseen, ei muun ajoneuvon. Muu jarruttava voima menee pinnoihin suorana vetona.
Vetävänä pyöränä tai navasta jarruttamista (levyjarru/rumpujarru) suoraan pinnattu ei kestä.