Sivu 1/1
Avustuksen rakentaminen traikkiin / velomobiiliin
Lähetetty: 24 Touko 2024, 08:15
Kirjoittaja hannu619
Löytyykö näiltä tai kansainvälisiltä sivuilta "pelle pelottoman" toimivia ratkaisujua avustuksen rakentamiseksi traikkiin?
Siinä ei tarvitsisi olla kuin moottori, joka vetää kun kahvasta vääntää, muutoin pyörisi vapaana eikä jarruttaisi normaali polkemista.
Tarvitsen avustusta jyrkissä mäissä, jota asuinseudultani löytyy liikaa. Eli avustaisin vain lähtiessä liikkeelle valoista ja tullessani jyrkkään mäkeen, jota en pysty polkemaan ylös.
Ratasvälityksillä tekisin sellaisen välityssuhteen, että max nopeus 15 - 18 km/h, mutta vääntöä riittäisi lähdöstä pieneen nopeuteen.
Tarpeeksi vääntäviä sähkötyökaluja kyllä kaupoista löytyy, esim. betonisekoittimista...
Perinteiset napamoottorit on pois suljettu vaihtoehto, enkä haluaisi käyttää kiinalaista tarvikekeskimoottoria. Siinä on liikaa liikkuvia osia ja antureita, niitä ei tarvita.
Re: Avustuksen rakentaminen traikkiin / velomobiiliin
Lähetetty: 24 Touko 2024, 09:01
Kirjoittaja Polkumies
Valmis keskiömoottorisetti olisi kyllä helppo vaihtoehto. Esimerkiksi Bafang on ollut pitkään markkinoilla ja moottorit ovat luotettavia. 600-700€:lla saa tehokkaan moottorin akkuineen ja kaikki tarvittavat johdot yms härpäkkeet.
Jos itse rakennat vaikka siitä betonisekoittimesta niin moottori vaan kiinni runkoon, moottorin akseliin kiinni ketjuratas ja ketju vetämään vapaaratasta tadpolen takapyörän vasemmalle puolelle tai deltan taka-akselille.
Re: Avustuksen rakentaminen traikkiin / velomobiiliin
Lähetetty: 24 Touko 2024, 09:19
Kirjoittaja Vilijami
Aivan sama mielipide, ettei nykyään kannata (rahallisesti/ajallisesti/lopputuloksellisesti) alkaa värkkäämään kun valmiita keskiömoottoreita on hyvin tarjolla. Esimerkiksi tuolta https://www.pswpower.com/
Eikä sähkömoottoria tarvitse pelätä ja perustella itselleen ja muille käyttävänsä sitä ainoastaan soratien jyrkän vastamäen liikkeellelähdössä. Rohkeasti vaan tarpeeksi tehokas moottori ja ISO akku. Sitten alkaa pyöräily maistua, jolloin kokonaisliikunta lisääntyy eikä vähene. Vastamäki ja vastatuuli muuttuu myötäisiksi ja elämä hymyilee 
Sähkömoottori ja akku lisäävät pyörän painoa noin 10kg, joten luomuna pyöräily onnistuu kyllä, mutta ei ole varsinainen nautinto. Etkä saa yhtään kevyempää jostain akusta ja betonisekoittimesta, joka sekin on varmuudella tehty kiinassa.
Re: Avustuksen rakentaminen traikkiin / velomobiiliin
Lähetetty: 25 Touko 2024, 00:22
Kirjoittaja Härski
Niin..vaikka semmoinen betonisekoitin olisikin vahva vääntämään sitä vispilää, ei sitä ole suunniteltu ketjutattaan pyöritäämiseen. Ketjuvoimat on suuret ja kiskovat akselia sivullepäin ja sellaista ei pelkästään väääntöä tuottava kone laakeroinneilta ja rungoltaan kestä. Vaatisi koplinkia ja apuakseloitia laakereineen..
Hirveän raskas ja monimutkainen ja ruma rakenne, verrattuna nerokkaan yksinkertaiseen napamoottoriin. Turha sellaista pelätä, kun niitäkin taitanee jo käytettynäkin pyöriä markkinoilla hyvin huokeaan hintaan. Itsellänikin on yksi likimain ylimääräisenä... Niin takuulla muillaikin.
.. Hmm.. Eikös jorilla ollut joku "piuhat vaan yhteen" ratkaisu joskus vallan ilman kotrolleria jossain fillarissa..si7s akulta suoraan napamoottorille isolla kytkimentapaisella.. Se jos joku on yksinkertainen.
En kylläkään tunne näiden mooottoritekniikka täysin ja mielestäni väliin vaaditaaan kontrolleri joka luo tasavirtamoottorin käämeille pyörivän kentän. Ehkä jorilla on ollut joku erilainen moottorikonstruktio.. 
Re: Avustuksen rakentaminen traikkiin / velomobiiliin
Lähetetty: 25 Touko 2024, 08:15
Kirjoittaja Vilijami
20 vuotta vanhoja moottoreita löytyy pelkällä akulla pyöriviä, mutta sen jälkeen ne ovat vähintään kolmijohtoisia kolmivaihemoottoreita, joita on aika vaikea pyörittää ilman kontrolleria.
Re: Avustuksen rakentaminen traikkiin / velomobiiliin
Lähetetty: 25 Touko 2024, 08:26
Kirjoittaja Vilijami
Napamoottoriakin voi käyttää, jos haluaa rakentaa ketjualennusvälityksen. Pelkkä kontrolleri ja peukkukaasu riittää. Ei tarvi kytkeä antureita.

Re: Avustuksen rakentaminen traikkiin / velomobiiliin
Lähetetty: 25 Touko 2024, 09:04
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti: ↑25 Touko 2024, 00:22
En kylläkään tunne näiden mooottoritekniikka täysin ja mielestäni väliin vaaditaaan kontrolleri joka luo tasavirtamoottorin käämeille pyörivän kentän. Ehkä jorilla on ollut joku erilainen moottorikonstruktio.. 
Se minun versioni ylämäkiavustimesta oli hiiliharjallinen napamoottori, joka kytkettiin "kytkimen tapaisella".
Tässä vaihteellisen napamoottorin asennus ja sen ongelmat.
Nykyisin siinä on suoravetoinen 36 V hiiliharjallinen napamoottori, jota ajetaan 24 voltilla. Tai ei enää sitäkään, kun tällä hetkellä ei ole akkua.
