Enduo Mobility
Törmäsin tällaiseen voimansiirron ratkaisun jossa ketjut ja rattaat mutoillaan uusiksi. Ilmeisesti saman tapaista kun moottoripyörissä on nähty joskus.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Törmäsin tällaiseen voimansiirron ratkaisun jossa ketjut ja rattaat mutoillaan uusiksi. Ilmeisesti saman tapaista kun moottoripyörissä on nähty joskus.
Tarvitaanko tuota hammasmäärän puolittamista jotenkin toimintaa varten? Muuten näyttää minun silmääni lähinnä uuden ja kuluneen rattaan erolta, paitsi että puolet pienemmällä hammasmäärällä luulisi rattaan kuluvan tuplavauhtia.
Vetääkö tuo hammastus löysät pois jotenkin erilailla... pikaisesti miettimällä nyt joka hampaan kohdalle tulee tuplamäärä löysää, ja jo pienempi ketjun venymä aiheuttaa ongelmia ketjun ja rattaan välille. Vai tapahtuuko hampaiden välillä tavallaan puristumista ketjussa, kun se kuluessaan valuu "syvemmälle" rattaaseen?
Polkumies kirjoitti: ↑03 Heinä 2024, 20:28Tarvitaanko tuota hammasmäärän puolittamista jotenkin toimintaa varten? Muuten näyttää minun silmääni lähinnä uuden ja kuluneen rattaan erolta, paitsi että puolet pienemmällä hammasmäärällä luulisi rattaan kuluvan tuplavauhtia.
Vetääkö tuo hammastus löysät pois jotenkin erilailla... pikaisesti miettimällä nyt joka hampaan kohdalle tulee tuplamäärä löysää, ja jo pienempi ketjun venymä aiheuttaa ongelmia ketjun ja rattaan välille. Vai tapahtuuko hampaiden välillä tavallaan puristumista ketjussa, kun se kuluessaan valuu "syvemmälle" rattaaseen?
Aivan oikein pähkäilit tuosta ketjun venymisestä. Jonkinlaisesta ajatusvirheestä tuossa on kyse. Tottakai venymää on myös tuon pitkän lenkin välillä, jolloin kontakti lakkaa olemasta piikin molemmilla puolilla, kuten animaatiossa esitetään, ja seuraavan hampaan kontakti nousee ylemmäs hampaalla ja päätyy samaan tilanteeseen kuin tavallista ketjukohtaktia kuvaavassa osassa samaa animaatiota.
Ketjun venymä aiheuttaa ketjun siirtymisen rattaan hampaistossa ulommas. Säde kasvaa, jolloin kasvaa myös kehämitta ja venynyt ketju istuu taas rattaalle.
On toki niin, että puolet vähemmän niveliä tuottaa puolet vähemmän kuluvia paikkoja ja vain puolet kulumasta, mutta vastaavasti kontaktivoimat ovat suuremmat ja nopeusvaihtelu vedon aikana rajumpaa.
Kuten sanoin, tahallinen tai tahaton ajatusvirhe tuo vaikuttaa olevan.
Niin minun logiikallani tuokin ketju nousee kuluessaan ylemmäs hampaalla, ja ainoa tapa, miten kontakti pysyisi videon tapaan molemmin puolin, on että ketju laskeutuisi alemmas hampaalla. Se taas vaatisi ketjuun vedon sijaan puristusta?
Kuten tällaisessa työntävässä hihnassa
Mä en saa puhelimella linkkiä auki..
Pikkuisen reilut 100 vuotta sitten tuota kokeiltiin.