Sivu 1/1

Nojapyörien kuljetuskärry

Lähetetty: 07 Heinä 2024, 10:23
Kirjoittaja janx

Mimmonen se voisi olla? Ensisijainen tavoite pystyä kuskaamaan 9 pyörää. Vähintään 5. Pääasiassa 2-pyöräisiä, mutta triken kuskaaminen ei myöskään haitaksi olisi.

Reissussa tuli vastaan aika korkea kuljetuskärry, jossa pyörät olivat korkeassa kolmiossa vastakkain.

"Auton ja perävaunun suurin sallittu korkeus on 4,20 metriä. Tämä mitta ei saa ylittyä ajoneuvon ollessa kuormaamattomana tai mahdollinen akselinnostolaite yläasennossa."


Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Lähetetty: 07 Heinä 2024, 11:06
Kirjoittaja jori
janx kirjoitti: 07 Heinä 2024, 10:23

Mimmonen se voisi olla? Ensisijainen tavoite pystyä kuskaamaan 9 pyörää. Vähintään 5. Pääasiassa 2-pyöräisiä, mutta triken kuskaaminen ei myöskään haitaksi olisi.

Reissussa tuli vastaan aika korkea kuljetuskärry, jossa pyörät olivat korkeassa kolmiossa vastakkain.

"Auton ja perävaunun suurin sallittu korkeus on 4,20 metriä. Tämä mitta ei saa ylittyä ajoneuvon ollessa kuormaamattomana tai mahdollinen akselinnostolaite yläasennossa."

En ymmärtänyt ilmaisua "korkeassa kolmiossa vastakkain". Tällaisella kuljettelevat Tallinnan ympäristössä pyöriä turisteille. Kuva Ecotrip 2019 loppulätinöissä. Korkeuden hyödyntäminen lienee yksinkertaisin tapa saada mahtumaan paljon polkupyöriä pieneen tilaan. Ripustamalla vuorotellen etupäästään ja takapäästään pyöriä koukkuihin, menevät tangot ja triken etuakselit toistensa kanssa limittäin ja pyöriä mahtuu kyytiin enemmän.
Kuva


Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Lähetetty: 07 Heinä 2024, 11:16
Kirjoittaja Nojanalle

Miten tuo soveltuu nojapyörille. Kaikki ovat erillaisia ja poikeavat mitoiltaan suurestikkin .
Ei kokemusta moisesta , ennakko asenne vain . :mrgreen:
Hytdaaliset jarrut ei ainaskaan moisesta tykkää . Tulee äkkiä ilmaus eteen . :twisted: :twisted:


Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Lähetetty: 07 Heinä 2024, 11:16
Kirjoittaja janx

Jotensakin noin kuten kuvassa.


Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Lähetetty: 07 Heinä 2024, 11:17
Kirjoittaja janx

Jonkinlaista säädettävyyttä se kaipaisi.


Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Lähetetty: 07 Heinä 2024, 11:19
Kirjoittaja Vilijami

Tuosta esimerkkejä. 9 pyörän kärry kasvaa helposti niin suureksi, että vaatii jarrullisen (katsastettavan) kärryn ja siten pikku-E kortin


Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Lähetetty: 07 Heinä 2024, 11:22
Kirjoittaja janx

Varmaan vaatimuksena voisi olla, että se hyödyntäisi jotenkin ihan tavallista peräkärryä ilman kuomua. Muutoin on vaikeuksia säilyttää ja perustella investointi. Ehkä puinen rakenne, mutta tuleeko sitten jo kantavuus vastaan?


Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Lähetetty: 07 Heinä 2024, 11:46
Kirjoittaja Nojanalle
Vilijami kirjoitti: 07 Heinä 2024, 11:19

Tuosta esimerkkejä. 9 pyörän kärry kasvaa helposti niin suureksi, että vaatii jarrullisen (katsastettavan) kärryn ja siten pikku-E kortin

Tuo viimeinen on aika hyvä , kunhan tekee viellä alumiini rofiilista . Saa painoa alas .


Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Lähetetty: 07 Heinä 2024, 11:47
Kirjoittaja Vilijami

Tällaisia pyörätelineitä pulttaa tavallisen kärryn pohjalevyyn.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kul ... 2000016572
Ne voi laittaa pitkittäin, poikittain tai vinottain. Poikittainkin onnistuu, kun harva kaupallinen nojapyörä ylittää 2m pituutta? Vai?
Laidat toki haittaavat. Pitäis olla matalat/irrotettavat laidat tai askarrella telineiden kiinnitys laitojen yläreunan tasoon.


Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Lähetetty: 07 Heinä 2024, 11:51
Kirjoittaja Vilijami

1000-1500 hintaluokkaan saa näitä laidattomia paljukärryn pohjia uutena.
https://www.farmi.fi/paljukarry-alusta-3500x1800

https://www.nettivaraosa.com/kuljetuska ... ys=1255325


Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Lähetetty: 07 Heinä 2024, 11:56
Kirjoittaja jori

Listaan tähän vähän näkökulmia tavallisen, monella meillä pihalla seisovan, kärryn käyttöön nojapyörien kuljettamiseen.

Tavallisen peräkärryn leveyteen ei ole mahdollista sijoittaa nojapyörää poikittain. Menee laidoilta yli. Pitkittäin tietysti mahtuu, mutta rakenteista tulee epämääräiset, kun tarvitaan kaksi riviä pyöriä, joiden kapeat päät ovat keskellä limittäin. Vain pystyyn saadaan mahtumaan systemaattisesti ja vähillä rakenteilla runsaasti pyöriä, kuten näyttävät monet kärrynrakentajat ymmärtäneen.

Nämä pystykuljetustelineet ovat näköjään irrallisia omilla jaloillaan seisovia "matontamppaustelineitä", jotka on yksinkertaisesti nostettu kärryn lavalle. Varmaankin pitää pultata kiinni kärryyn. Voi tietenkin sitoa myös liinoilla myös tuon telineen kärryyn kiinni.

Nojapyörät ovat etupuomin verran pystypyöriä pidempiä. Etupyörästä ripustettuna kampipuomit jäävät sojottamaan ylös. Takapyörästä ripustettuna tarvitaan toinen koukkurivi korkeammalle, jotta pyöriä voidaan limittää ripustuksessa, kuten pystypyöriä.

Ehkä on hyväksyttävä, että nojapyörät kuljetetaan kaikki samoin päin puomi ylös päin. Tämä tarkoittaa, että tavoitteen mukaisesti niitä pitäisi mahtua viisi puolelleen. Tämä onnistunee melko vaivattomasti, jos trikejä ei ole paljon. Jos useampi trike, pitää niitä nostaa roikkumaan perä ylöspäin ja tarvitaan siis toinen koukkupalkki pykälää ylemmäs.

Tässä kuvassa onkin kaksi koukkupalkkia ja pyörät limitellään joka toinen ylä- ja alakoukkuun, eikä etupyörä-takapyörä limityksellä. TÄmä siis soveltuu myös nojapyörien kuljettamiseen pystyssä.
Kuva

Kuvassa on jarrullinen kärry, mutta pyöräpaikkoja on ainakin 24 ja lisänä vielä matkavarustekaappi. Jarrullisen kärryn tarpeesta, en olisi huolissani vielä alle kymmenen pyörän kuormilla.


Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Lähetetty: 07 Heinä 2024, 20:45
Kirjoittaja Premnas

Kun avasin tän ketjun, kuvittelin jostain syystä ensin nojapyörien kuljetuskärryä jota vedettäisiin tietysti nojakilla, koska kuka nyt kuljettaisi pyöriä autolla ku pyörä on keksitty, eiku... :mrgreen:.


Re: Nojapyörien kuljetuskärry

Lähetetty: 07 Heinä 2024, 20:54
Kirjoittaja janx
Premnas kirjoitti:

Kun avasin tän ketjun, kuvittelin jostain syystä ensin nojapyörien kuljetuskärryä jota vedettäisiin tietysti nojakilla, koska kuka nyt kuljettaisi pyöriä autolla ku pyörä on keksitty, eiku... :mrgreen:.

Esim. Riikaan pitäs mennä autolla ja kärryllä. Pärnu-Riika väli on aika hullua menoa liikenteessä. Tylsäkin se on.