Onko kokemusta uudesta Shimanon 5-vaihteisesta navasta? Ilmeisesti erityisesti sähköpyöriin suunniteltu ja pitäisi kestää vaihtaa kolme kertaa kovemman väännön alla kuin aiemmat mallit. 263% vaihdeskaala ja 5 tasaisin, varsin suurin hypyin olevaa vaihdetta.
P-SG-C7000-5D_BC19Nd0281_750_750 (1).jpeg (78.67 KiB) Katsottu 5752 kertaa
Lähinnä kiinnostaa, onko napa oikeasti paljon vahvempi. Tällä videolla näyttää esim. aurinkopyörien ja akselin välinen mekanismi hyvin samalta kuin vanhemmissa. Osaako joku ranskaa?
Hinta oheiskilkkeineen >200€ vähän kaupasta riippuen, kun vaikkapa Nexus 8:n tai Sturmey-Archerin 5-vaihteisen saa puolella tästä hinnasta.
Re: Shimano Nexus 5
Lähetetty: 19 Heinä 2024, 22:23
Kirjoittaja janx
Harvinainen se ainakin on.
Re: Shimano Nexus 5
Lähetetty: 19 Heinä 2024, 22:39
Kirjoittaja Polkumies
Huomionarvoista on myös, että hitain vaihde on 1:1 ja tästä ne vain nopeutuvat. 5. vaihde on 1:2,63. Jotta saadaan takapyörälle samat nopeudet kuin navoilla, joissa on sekä hidastavia että nopeuttavia vaihteita, täytyy käyttää kammilla pienempää ratasta tai navalla suurempaa, jolloin napa tietysti kokee suuremman väännön.
Toisaalta suurinkin 1:2,63 vaihde välittää vain 62% navalle tulevasta väännöstä akselille ja sen pyörähtämistä estäville prikoille, kun taas sellainen napa, joka pienimmällä vaihteellaan puolittaa nopeuden ja siis tuplaa väännön, välittää akselille jo yhtä paljon vääntöä kuin navalle tulee ketjun kautta. Jos nyt olen ajatellut asian oikein...
Eturatas näyttäisi olevan n. 40-hampainen ja takana 30-hampainen. Navalle menee siis n. 100Nm.
Priority ei käsittääkseni ole myöskään mikään surkein valmistaja. Jos siellä uskalletaan myydä tällaista pyörää, niin uskoisin navan kestävän ihan reipasta vääntöä.
Tällä videolla kerrotaan, että isommalle vaihteelle saisi vaihtaa keventämättä yhtään polkemista. Onko pyörässä sitten vaihteenvaihdon tunnistava sensori, joka sammuttaa moottorin siksi aikaa...sitä en tiedä.