Penkki oman selän mukaan

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Polkumies
Sisällöntuottaja

Penkki oman selän mukaan

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Laitoin PU-vaahtoa vanerin päälle, annoin sen kuivahtaa pinnasta ja kävin siihen makaamaan. Sitten pinnan kittaamista ja hiomista suht sileäksi. Päälle elmukelmu. Laminaattiin kaksi kerrosta 200g kangasta, yhteensä yksi neliömetri. 300g epoksia sekoitin, mutta vähemmän kului.

pu-vaahto.jpg
pu-vaahto.jpg (132.22 KiB) Katsottu 7857 kertaa
kittausta.jpg
laminaatti.jpg

Paino nyt 385g. Tällaisenaan aivan liian löysä penkiksi, mutta onpahan muoto tallessa. Varsinainen penkki, jos sellaista nyt jaksan alkaa väsäämään, pitäisi varmaan tehdä hiilarista ja jostain ydinmateriaalista. Voisiko riittää yhdet pintakerrokset 200g hiilaria ja keskelle 10mm nomex-hunajakenno?

kulju

Re: Penkki oman selän mukaan

Viesti Kirjoittaja kulju »

Moro,

Hieno. Tuon nomex hunajakennon kanssa voi tulla vaikeuksia, koska kenno pitää dipata epoksiin ja sitten kiinnittää jo valmiin muotoiseen laminaattiin. Tietenkin tuota ei tarvi tehdä jos käyttää prepreggiä. Itse ehkä tekisin niin, että laminoisin jäykkärit muotin mukana vaikka tarpeeksi isosta kumiletkusta, jotta ne saa ulos sitten kuivumisen jälkeen.

Hyvän idean annoit, kiitos, jos en saa tuota omaa viritelmääni "istumaan" kropan muotoon kunnolla. Mun penkki viritelmässä oli muistaakseni kaksi kerrosta 600g undirectionalia ja kaksi kerrosta 300g twilliä ilman väliainetta. ja tuntuu kestävän lattian päällä kun "koemakasin" sen. Oma paino 85kg. Ja vielä tulee kuitenkin penkin kiinnikkeet leveällä nauhalla tuomaan lisää jäykkyyttä. Ehkä aavistuksen likaa kuitua omassani.

Harri

Velotech Scorpion 20" sähköillä
Toivottavasti tulee vielä yksi nojakki (ainakin)

Polkumies
Sisällöntuottaja

Tein vaahtoon istumisen jossain 20° nojakulmassa, ja siihen penkki toimiikin, avoimella sylikulmalla. Pystymmässä, esim 45 asteessa, tämä penkki ei ole mukava. Pitää siis muistaa tehdä pohjavanerin taivutus ja vaahtoon istuminen halutun nojakulman ja sylikulman mukaan.

Polkumies
Sisällöntuottaja

kulju kirjoitti: 31 Heinä 2024, 21:51

Tuon nomex hunajakennon kanssa voi tulla vaikeuksia, koska kenno pitää dipata epoksiin ja sitten kiinnittää jo valmiin muotoiseen laminaattiin. Tietenkin tuota ei tarvi tehdä jos käyttää prepreggiä

Entä jos käsin laminoi toisen puolen kuidut ja painaa siihen päälle kennon? Eikö se liimaudu kuituihin kiinni? Vaatii ehkä säkityksen että tarraa joka puolelta, mutta se voisi onnistua pölynimurilla ja vaatteidensäilytykseen tarkoitetuilla tyhjiöpusseilla. Sitten toisen puolen kuidut laminoisi ehkä ylösalaisin. Siinä ainakaan ei voisi kovin tiukkaa tyhjiötä käyttää, ettei kangas puristuisi kennon koloihin. Sillä puolella kun ei ole muottia.

Vähän kuin tällä videolla:

Tuossa on tietysti tasaiset kovat levyt, joilla homma onnistuu helposti.

Polkumies
Sisällöntuottaja

Nykyinen vaneripenkki painaa n. 2,5kg, ja hyvin olen silläkin pärjännyt. Ehkä turhaa hifistelyä hiilari ja nomex.

Polkumies
Sisällöntuottaja

kulju kirjoitti: 31 Heinä 2024, 21:51

Mun penkki viritelmässä oli muistaakseni kaksi kerrosta 600g undirectionalia ja kaksi kerrosta 300g twilliä ilman väliainetta. ja tuntuu kestävän lattian päällä kun "koemakasin" sen. Oma paino 85kg.

Tämä on hyvä tietää. Olen saman painoinen. Miten päin sulla on ud-kankaat?

Härski
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Härski »

Taitaa tehdaspekit olla tehty liimaamalla kaksi laminaattia yhteen. Siis etupinta ja takapinta, ilman mitään väliaineita. takapuolen levyssä vain selkäruoto-ontelot tuomassa jäykkyyttä.

Jos haluaa kerrosrakennekikkailuja, niin hunajakenno ei liene tähän paras. Liikaa jyrkkää muotoa ja penkin rakenteelta ei vaadita kuitenkaan kummoista paksuutta. Suht Kovia pintapaineita varten toimii pvc vaahtolevy ja allhasempiin pintapaineisiin riittää edullisempi finnfoam tms pitämään pinnat erillään.kuumalnagalla saa finkkarista leikattua nättiä ohutta levyä, mikä taas alipaineella taipuu kivasti muotoon.

Mä oon pärjännyt 10mm vesivaneripenkillä jonka päälle on lätkäisty muovinen piikikäs kuramatto ilmastoimaan selkänahkaa. Hyvin kulkee.

Viimeksi muokannut Härski, 01 Elo 2024, 16:54. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Polkumies
Sisällöntuottaja

Kävin hipelöimässä näitä vaahtolevyjä. Voisivat olla aika paljon helpommin käsiteltäviä kuin kennolevy, eikä juuri häviä tiheydessäkään (48 vs 60kg/kuutio). Paljonko sitten lujuudessa/jäykkyydessä häviää... Ruudukoksi leikattuna seuraa jonkinlaisia kaksoiskaarevia muotoja. Tai sitten tosiaan se finnfoam.

https://kevytrakentajanverkkokauppa.fi/ ... -mm-suora/

kulju

Viesti Kirjoittaja kulju »

Moro,

[/quote]
Tämä on hyvä tietää. Olen saman painoinen. Miten päin sulla on ud-kankaat?
[/quote]

Tarkastin nuo 600g kankaat (asteet on pohjoisetelä suunnasta annettuna):

1. kerros tvilli
  2. kerros 600g bidirectional 0/90 asetetta
  3. kerros 600g bidirectional 45 asetetta
  4. kerros 600g bidirectional 0/90 asetetta
  5. kerros tvilli

Harri

Velotech Scorpion 20" sähköillä
Toivottavasti tulee vielä yksi nojakki (ainakin)

Vastaa Viestiin