Wacky kirjoitti: ↑07 Syys 2024, 22:56
Gouach Infinite Battery
https://get.gouach.com/
Ihan mielenkiintoinen idea. Saa nähdä miten hyvin ottaa tuulta alleen. Lisäisin vielä koteloon väri koodauksen jotta vähenisi akkujen latomisen virheet.
Itsellä tuli mieleen mitä jos tekis akkukotelon joka menisi vielä askeleen pidemmälle ja se tarkistaisi kummin päin yksittäinen kenno on laitettu ja kytkisi ne akuksi itsekseen. Jolloin se olisi erittäin paloturvallinen 
Tuo on erinomainen idea ja varmasti tulevaisuuden akkurakenne. Mahtavaa, että tuo on jo tehty, eikä minun tarvitse sitä enää miettiä. 
Värikoodaus olisi hyvä lisä, mutta turha huolehtia liikaa väärin päin kytketyistä kennoista, sillä BMS voidaan valjastaa estämään vahingot väärinkytkennän tapauksessa.
Virrat ovat sen verran korkeita, että kokonaan elektroninen kytkentälevy tulisi melko kalliiksi ja hukkaisi jokaisen kennon päähän tarvittavan FETin kohdalla ainakin hiukan jännitteestä, eli kokonaisjännitteestä melko paljon. Siksi tuollainen tehoelektroniikan piirilevystä tehty kytkentä puoltaa paikkaansa.
Jos toisaalta mennään tuohon kennokohtaiseen kytkemiseen, voitaisiin kaikki kennot kytkeä samoin päin ja tehdä moottorin tehonsäätö kuten vanhoissa sukellusveneissä kytkemällä kennot aina kulloisenkin tehontarpeen mukaisesti sarjaan. Ja aina kun sähköä ei oteta akusta, kaikki takaisin rinnan, jolloin tasaavat jännitteet keskenään. Hyvin toimisi, jos ei FETit tuottaisi jännitehäviötä.
Toinen, mielestäni käyttökelpoinen idea olisi pitää kennot koko ajan rinnan kytkettynä ja tuottaa korkeampi jännite kokonaan nostamalla jännite elektronisesti step up convertterilla. Kennot kestäisivät äärimmäisen hyvin, mutta hyötysuhteessa hieman menetettäisiin. 
Jos jatketaan hieman tuotekehittelyä:
Noihin kytkentälevyihin voisi tehdä kennon päähän painavan jousen bi-metalliliuskasta niin, että yksittäisen kennon kuumetessa liikaa, liuska napsahtaisi irti kennon päästä ja katkaisisi virran ennen kuin päädytään vakavampaan kuumenemiseen.
Kennomatriisin keskiosa on mielestäni turhaan umpiputkea. Minusta se kannattaisi tehdä ilmaa läpäiseväksi. Voisi ajatella tuon myös niin, että kennojen päät olisivat kukin O-renkaalla tiivistetyissä poteroissaan kytkentälevyissä kiinni ja keskiosa täysin vapaana ilman kiertää. Kun kennojen välissä olisi tuollaiset parin millin raot, voisi akun läpi kierrättää ilmaa, joka tasaisi kennojen lämpötilaerot. Samalla laitteella saisi kylmän akun nopeasti lämpenemään ja ylikuumenneen jäähdytettyä avaamalla luukun ulkoilmaan. 
Tämähän muistuttaisi O-renkailla tiivistettyä putkilämmönvaihdinta, mistä tulee äkkiä mieleen, että mikään ei estäisi täyttämästä tuota väliosaa vedellä -tai viinalla, jolloin lämmönsiirto olisi vieläkin parempaa. Ja pakkasella kylmällä akulla lähtiessään voisi ennen lähtöä kaataa tuohon väliosaan termospullossa tuodun teen lämmittämään kennot. Akun vesivuodot eivät haittaisi, kun elektroniikka olisi omassa pesässään päätylevyissä ja kennot päätylevyjen välissä, vain päistään O-renkaalla eristetyissä kytkentäjousipoteroissa. 
En tiedä, saiko tuosta mitään selvää, mutta onpahan tuossa muistissa, joskus (Hämäläisittäin) ..."jos toimeen tartutaan."