Sivu 1/2
spesialisti
Lähetetty: 14 Loka 2024, 18:43
Kirjoittaja Jarcco

- tero.png (187.39 KiB) Katsottu 36712 kertaa
Pitkään etsin sähköpyörää seuraavin kriteerein: Varusteltu (lokarit, valot, tarakka, jalka), täysjousitettu ja maastokelpoinen (tarkoittaa soratiet, polut yms.) sekä mukava ajoasento ja hinta alle 3 tonnia. Spessun Turbo Tero 4.0 X on tarjouksessa ja tilasin sitten sen vaikka siinä onkin melko kilpahenkinen ajoasento : https://pyoravarikko.fi/products/specia ... ysEALw_wcB
Avustus on aika ujo, mutta kyllä se riittää. Avustuksen loppuminen 25 km/h yläpuolella on saatu mukavan huomaattomaksi. Etukumara asento aiheuttaa särkyä niska-hartiaseudulle, pitää muuttaa asentoa pystymmäksi vaihtamalla ohjaustanko tai laittamalla stemmiin jatkopala.
Re: spesialisti
Lähetetty: 14 Loka 2024, 21:39
Kirjoittaja torneol
Spessu on varmasti hieno ja lysti peli kurvailla!
Itse en oikein etsinyt mitään, mutta mielenkiinto oli täpäri sähkömaasturiin. Kun semmoinen löytyi, niin koeajon jälkeenhän se piti ostaa.
Nyt on poljettu n. 750 kilsaa ja olen yllättynyt, miten hauska laite se on. Käy työmatkaan ja metsään ja kaikkeen siltä väliltä. Mun ajossa akullisella kurvailee vähän toistasataa kilsaa (630 Wh akku). Lokarit siihen hommasin, tarakkaa ja jalkaa siihen ei saa, mutta toistaiseksi on pärjätty ilman. Stongaaan hommasin haarniskan, johon saa retkeilykamaa kiinni. Ei hirveästi, mutta mun tarpeisiin riittävästi.
Re: spesialisti
Lähetetty: 20 Loka 2024, 16:32
Kirjoittaja Jarcco
Vaihdoin kruiseri- ja retkipyöriin tarkoitetut sarvet ja pyörä ei minusta mennyt siitä mitenkään pilalle, päinvastoin,
Tälläisen tilasin: Fairdale Archer V3, Nousu: 70mm, Leveys: 685mm, Upsweep: 5°, Backsweep: 15°, Kiinnityskohdan halkaisija stemmin kohdalla: 31.8mm.
Jostain syystä tanko oli vain 50mm nousulla, olinko itse valinnut väärin vai oliko myyjän moka en tiedä, mutta tällä mennään.
Miksiköhän kukaan ei ole keksinyt soveltaa ohjainkannattimeen samanlaista vivulla toimivaa nostosysteemiä kuin hissitolpassa, joka aivan loistava keksintö. Voisi ajella välillä pystymmässä ja lepuuttaa yläkroppaa.
Alkuperäisen tangon mitat: 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 27mm rise, 31.8mm clamp, S 720mm, M-XL 750mm
Re: spesialisti
Lähetetty: 20 Loka 2024, 16:44
Kirjoittaja torneol
Miten stonga eroaa alkuperäisestä? Kapeampi, korkeampi?
Re: spesialisti
Lähetetty: 20 Loka 2024, 17:31
Kirjoittaja Jarcco
torneol kirjoitti: ↑20 Loka 2024, 16:44
Miten stonga eroaa alkuperäisestä? Kapeampi, korkeampi?
Juu, lisäsin viestiin alkuperäisen mitat. Uusi on 23mm korkeampi ja 75mm kapeampi. Taivutusta taakse on 7 astetta enemmän.
Re: spesialisti
Lähetetty: 20 Loka 2024, 18:48
Kirjoittaja Jarcco
Jarcco kirjoitti: ↑20 Loka 2024, 16:32
...
Miksiköhän kukaan ei ole keksinyt soveltaa ohjainkannattimeen samanlaista vivulla toimivaa nostosysteemiä kuin hissitolpassa, joka aivan loistava keksintö. Voisi ajella välillä pystymmässä ja lepuuttaa yläkroppaa.
...
Toki oli sellainen jo olemassa:
https://youtu.be/3iGrXkCln3w?t=487
Hepha on valmistaja.
Re: spesialisti
Lähetetty: 25 Loka 2024, 20:06
Kirjoittaja torneol
Miltäs Specialisti on tuntunut?
Re: spesialisti
Lähetetty: 26 Loka 2024, 11:29
Kirjoittaja Jarcco
Sopii hyvin juuri siihen mihin oli tarkoituskin. Jousituksen tiesinkin tarpeelliseksi, mutta hissitolpalle on myös löytynyt käyttöä. Kun pysäyttää niin tolppa vivusta alas ja kas istualtaan yltää jalat maahan. Lienee kai kehitetty kilvanajon tarpeisiin, mutta antaa mukavasti etuja ihan arkipyöräilyyn. Sinänsä pyörää en osaa vertailla muihin vastaaviin, tämänkin ostin kokeilematta.
Re: spesialisti
Lähetetty: 26 Loka 2024, 14:36
Kirjoittaja torneol
Hissitolpasta helppo olla samaa mieltä. Älyttömän kätevä laite.
Re: spesialisti
Lähetetty: 30 Marras 2024, 12:40
Kirjoittaja torneol
Mites on elo Specialistin kanssa sujunut? Ite oon tykännyt Canyonista tosi paljon, se tuntuu kyllä oivalliselta valinnalta semmoiseen alla rounder käyttöön. Menee asfaltilla ja hiekkateillä varsin kivasti; hauskuus alkaa, kun pääsee poluille.
Re: spesialisti
Lähetetty: 01 Joulu 2024, 10:02
Kirjoittaja Jarcco
torneol kirjoitti:Mites on elo Specialistin kanssa sujunut? Ite oon tykännyt Canyonista tosi paljon, se tuntuu kyllä oivalliselta valinnalta semmoiseen alla rounder käyttöön. Menee asfaltilla ja hiekkateillä varsin kivasti; hauskuus alkaa, kun pääsee poluille.
Hyvinhän se, silloin kun pyörän selkään oon ehtinyt/viitsinyt. Myöhänen syksy kun ei mua houkuttele ajamaan kelien puolesta. Pimeää, märkää ja kylmää... tuossa kun hetken oli lunta niin piti testata miten kulkee. Hyvin puski menemään 10 sentin lumessa. Kiemurteli kyllä jonkin verran. Kenties paksu lumi on ainoa ajoympäristö missä fätti olisi parempi kuin maastopyörä? Ajoasentoa pitää vielä viritellä. Siihen on syynsä miksi aikanaan kiinnostuin nojapyöristä eikä ne syyt ole näköjään poistuneet. Samaa mieltä kuitenkin oon kanssasi, loistava joka paikan pyörä tällainen on.
Re: spesialisti
Lähetetty: 09 Helmi 2025, 12:09
Kirjoittaja torneol
Kurakeleillä ajelu on ollut aika vähäistä. Tai sanotaan, että kylmällä ja pimeällä kurakelillä. Ei se rapa kesällä haitannut, mutta lämpötilan ollessa nollan kahtapuolen se on vähän haljua.
Tänään on onneksi pikku pakkanen, niin on oikein hyvä keli poleksia. Osin pyöräteitä ja osin hiekkateitä, jotka on paikoin aivan peilijäässä. Vaikka luotto Piikkisikoihin on aika hyvä, niin ajoittain huomaan laskevani satulaa alemmas ja vähän kokeilen jarruilla, että mitä tapahtuu
. Toistaiseksi pysytty pystyssä
.
Re: spesialisti
Lähetetty: 09 Helmi 2025, 14:19
Kirjoittaja jori
torneol kirjoitti: ↑09 Helmi 2025, 12:09
Kurakeleillä ajelu on ollut aika vähäistä. Tai sanotaan, että kylmällä ja pimeällä kurakelillä. Ei se rapa kesällä haitannut, mutta lämpötilan ollessa nollan kahtapuolen se on vähän haljua.
Tänään on onneksi pikku pakkanen, niin on oikein hyvä keli poleksia. Osin pyöräteitä ja osin hiekkateitä, jotka on paikoin aivan peilijäässä. Vaikka luotto Piikkisikoihin on aika hyvä, niin ajoittain huomaan laskevani satulaa alemmas ja vähän kokeilen jarruilla, että mitä tapahtuu
. Toistaiseksi pysytty pystyssä
.
Tuo satulan lasku on hyvä konsti, jos joutuu pystypyörällä liukkaalle. Minäkin olen ajellut junalle ja junalta pystypyörällä, kun ei mahdu CF-MBB Tandemi suosiolla junaan.
Olen kaatuillut muutaman kerran, kun aamuliukkailla on ollut kiire junalle, mutta mitään kuulokkeiden sangan katkeamista vakavampaa ei ole sattunut. Kai se nastarengas olisi paikallaa, mutta en ole toistaiseksi saanut aikaiseksi hankkia 622 nastarengasta, kun talo on täynnä 559 nastarenkaita. Aikanaan ostin naisväelle kaikille sellaiset, mutta jäivät kovin vähälle käytölle. Pyörä on perinteisellä vanne jarrulla, niin ei onnistu helposti 559 kiekon vaihtokaan.
Liukkain aika on jo tältä talvelta takana päin, joten eiköhän tässä selvitä tuolla satulansäätökikalla kevääseen. Onneksi sain satulaputken aikanaan liikkumaan ja hiottua helposti liikkuvaksi.
Tässä linkki tuohon satulaputkenirrotusepisodiin ja vähän alempana ohje tuon tunkeumanesteen ohjeeseen.
Re: spesialisti
Lähetetty: 09 Helmi 2025, 14:47
Kirjoittaja torneol
Mutta ensi talvi on jo tulossa
. Yhdeksän kuukauden päästä voi olla taas luikasta
.
Itse totesin, että viimeinen pari ehjiä jalkoja menossa, joten päädyin nastakumeihin. Ei ole tarvinnut katua. Eikä kaatua. Vielä
.
Re: spesialisti
Lähetetty: 09 Helmi 2025, 19:32
Kirjoittaja jori
torneol kirjoitti: ↑09 Helmi 2025, 14:47
Mutta ensi talvi on jo tulossa
. Yhdeksän kuukauden päästä voi olla taas luikasta
.
Itse totesin, että viimeinen pari ehjiä jalkoja menossa, joten päädyin nastakumeihin. Ei ole tarvinnut katua. Eikä kaatua. Vielä
.
Onhan se noinkin, mutta kaikki lisäresurssi tulee aina käytetyksi kokonaan. Kun autossa on paljon tehoa, sillä tulee kiihdyteltyä myös tarpeettomasti. Kun nastarenkailla kaatuu, on edellä mainitusta syystä vauhtia enemmän ja kaatuminen siksi rajumpi. Kun on renkaat ovat liukkaat ja keli myös, ei vauhti nouse kovaksi ja varovaisuus äärimmäistä. Juuri tästä syystä nämä minun talvikaatumiseni ovat olleet joutavia pyllähdyksiä. Ei silti, kyllä sellainenkin voi aiheuttaa vammoja, mutta toistaiseksi olen selvinnyt ilman. Tyylilaji vain on erilainen kuin nastarenkailla kurvaillen.