CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii
Osuipa silmään tällainenkin.
https://www.cixi.life/pers-technology
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Osuipa silmään tällainenkin.
https://www.cixi.life/pers-technology
Pyörien plug in hybridi. Ihan kiva. Ei ketjulinja enää tuota ongelmia.
Sarjahybridi... sopii käyttötarkoituksiin, missä ei niin väliä vaikka puolet polkemistehosta hukkuu häviöihin... ("puolet" = sopivasti provosoiva osuus ).
Eli jos pyörää ja kuskia eteenpäin liikuttavassa sähkömoottorissa on riittävästi vääntöä ja tehoa hoitamaan homma yksin ilman kuskin avustusta, niin miksei.
Polkemis tuntuma on aika varmasti sellainen ettei yhtään enemmän polkeva ihminen halua hirveesti käyttää, mutta joku autosta tai pyöräilyn ulkopuolelta tuleva ei välttämättä häiriinny.
On tuo kokonaisuutena mielestäni parempi vaihtoehto kuin polkimeton sähköskootteri.
Juu, sitä se on. Ongelmaksi tulee lähinnä et se on lähes täysin lisäkustannus sellaiseen kun moottorista ei pääse säästämään, mut akusta voisi nipistää ehkä pikkaisen. Toki jos lakiteknisistä syistä se voisi saada jotain etuja niin sit se voisi olla järkevä ja myytävissä ihmisille.
Ymmärsinkö oikein, että tämä toimii myös ilman akkua, eli sähkö suoraan moottoriin. Tossa on kyllä poljinvoiman tunnistus, eli siihen saadaan kyllä sellainen vastus asetettua, että tuntuu enemmän polkupyörältä. Mitenhän siinä Podbikessa tuo asia on? Siinähän polkimet on kaiketi vaan generaattori.
On kyllä niin hyvä se Tsdz2 moottorin poljintunnistus, että siltä pohjalta uskoisin polkutuntumasta saatavan melko aidon tuntuisen.
Saattaahan tuo toimia ilmankin akkua, mutta akun lataus auttaa varmaan saavuttamaan järkevän tuntuisen poljinvasteen? Ilman akun latausta kammen pyöritystä joutuisi jarruttamaan turhaan muuttamalla liikettä lämmöksi.
Mä kyllä näen polkemisen raskauden toisinpäin.
Mielestäni puhtaasti sähköisellä voimansiirrolla ilman sähköapua polkeminen olisi tuskaisen raskasta ja muutenkin kummallisen tuntuista. Kuten Riku ja tm jo sanoivatkin.
Eikös tuo raskaus riipu aivan generaattorin välityksistä. Sehän voi olla tehty niin, että polkeminen on jops "liian" kevyttä. Vähän niin kuin kuntopyörällä kevyellä vastuksella.
Eikös keneraattorin vastus kasva , kun vetävän moottorin viran tarve kasvaa. Aikas lailla samassa suhteessa . Kun esim. nousemme mäkeä . Niin vastus kasvaa aika paljonkin , silloin tarvitaan akulta lisää ampeereja ,polkeminen käy näinkin raskaammaksi .
Samalla tavalla kuin ketju käyttösissä vempeleissä .
Lähinnä tarkoitan polkemisen hyötysuhdetta.
Sama kuin ajaisi normaali polkupyörällä tyhjillä renkailla ja ruosteisella ketjulla pitkää matkaa. Kyllä raskaaksi käy polkea vaikkapa 100km huolimatta kevyestä välityksestä.
Jos mekaaninen energia muunnetaan sähköksi ja sama toisinpäin, menee puolet tehdystä työstä taivaan tuuliin.
Onko tämä sitten vain mainosmiesten puhetta?
"Pedaling energy is recovered and transferred to propulsion to enable riding without battery power and to increase ride range. Choose your power level and enjoy your ride, whether it's a stroll or a training session.
Pedal without a battery."
Härski kirjoitti: ↑04 Joulu 2024, 17:44Lähinnä tarkoitan polkemisen hyötysuhdetta.
Sama kuin ajaisi normaali polkupyörällä tyhjillä renkailla ja ruosteisella ketjulla pitkää matkaa. Kyllä raskaaksi käy polkea vaikkapa 100km huolimatta kevyestä välityksestä.Jos mekaaninen energia muunnetaan sähköksi ja sama toisinpäin, menee puolet tehdystä työstä taivaan tuuliin.
Eihän tuossa olekaan järkeä -ilman akkua-, mutta akun kanssa voi vastuksen säätää mieleiseksi.
Polkemisen hyötysuhde ei ole sen huonompi, jos verrataan 1000w sähköpyörää ilman kammen vääntömomentin tunnistusta. Tai ei tarvitse olla niinkään tehokas. Mulla on Radiuksessa Yosen 250w sarja ja jos siinä avustuksen laittaa täysille, niin polkemisen hyötysuhde on luokkaa 5%.
Vilijami kirjoitti: ↑04 Joulu 2024, 18:28Härski kirjoitti: ↑04 Joulu 2024, 17:44Lähinnä tarkoitan polkemisen hyötysuhdetta.
Sama kuin ajaisi normaali polkupyörällä tyhjillä renkailla ja ruosteisella ketjulla pitkää matkaa. Kyllä raskaaksi käy polkea vaikkapa 100km huolimatta kevyestä välityksestä.Jos mekaaninen energia muunnetaan sähköksi ja sama toisinpäin, menee puolet tehdystä työstä taivaan tuuliin.
Eihän tuossa olekaan järkeä -ilman akkua-, mutta akun kanssa voi vastuksen säätää mieleiseksi.
Polkemisen hyötysuhde ei ole sen huonompi, jos verrataan 1000w sähköpyörää ilman kammen vääntömomentin tunnistusta. Tai ei tarvitse olla niinkään tehokas. Mulla on Radiuksessa Yosen 250w sarja ja jos siinä avustuksen laittaa täysille, niin polkemisen hyötysuhde on luokkaa 5%.
Nyt menee hyötysuhteet ja tehosuhteet sekaisin. Rinnakkaishybridissä mekaanisen välityksen hyötysuhde on yli 90% ja sähköisen, kuormitusasteesta riippuen 15%-85%. Sarjahybridissä myös mekaanisen polkemisen hyötysuhde vaihtelee 15%-85%.