Nojatuolipyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
savonius
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Joulu 2024, 05:37

Nojatuolipyörä

Viesti Kirjoittaja savonius »

Pitkään roikkunut projekti tännekin tietoon ja toisaalta pääsee fiksummiltaan kyselemään vielä säätöjä että saisi toimivaksi. Kuvien jälkeen todettu iskarien olevan turhan lussut nuin isolla vipuvarrella, joten rakennettu yläpuolelle iskarin kiinnitys uusiksi jota ei vielä testattu kun en ole pannut kasaan tuon vaiheen jälkeen. Pääasiana ollut istuimen kiinnitys, jolloin persalustan lattakoukut on laitettu ja toisaalta käsinojien raudat on välipäivinä/tammikuun alussa hitsailtava homma jonka jälkeen pitäisi penkin olla kiinteä säätövaraa lukuunottamatta ja pääsisi poljinpäätä rakentelemaan. Takarenkaiden jarrusatuloiden kiinnityspisteet on hitsattu kasaan, mutta unohdettu kotiin viime kerralla itse jarrusatulat, jolloin niitä toisena hitsattavana pääsee kohdilleen säätämään kunhan muistaa nuo ottaa mukaan. Ja juu, tuo toisen puolen runko/istuimen kiinnitystolppa jatkettu joten kumpikin rojottaa metrin eli reilusti ylimittaisina käsinojien mukaan säätyessä noiden pituus, eli katkaisuun vasta kun penkki muuten paikallaan.

Tekemistekniikkana pidä hauskaa ja mittayksikkönä stetson-harrison. Malli pohjautuu sh31-seen. Oman vaivan kanssa varsin sopiva malli. Ongelmakohtina eturenkaan sortokulma, kiekot kun 26 tuumasia kaikki kolme, jolloin voipi olla että massansa yhdistettynä hatusta vedettyyn saattaapi olla-sortokulmaan eturengas aiheuttaa pieniä ongelmia. Voi aiheuttaa uudelleentekemisiä. Ohjaus ois muuten valmis, mutta kuskin päässä en ole päättänyt millaista käytän tuon pidemmän jatkovarren jälkeen, sopivasti muotoiltua putken/latanpätkää, vai jollain tavalla muuten suunniteltua kauhukahvaa, ongelman ollessa että kaksi käsijarrua, sähkökilkkeet, torvi, itse ohjaus, vaihteet yms muodostaa jo melko paljon tavaraa jonka ergonominen käyttö voi muodostua suunnittelua vaativaksi. Yhden version jo tehnyt ja hyllyttänyt, kiinteä alapuomi teki yhtälaiset molemminpuoliset ohjaussauvat, jotka toisaalta pureutuivat kylkiin, että saattaa olla että vaaditaan nimenomaan pystytanko ohjaukseen.

Ketjulla toimivan takarenkaan kiinnitys vaatinee vielä säätöhitsailua, kun ratas saati vaihtaja ei oikein mahdu pyörimään. Vaihtajan kiinnitys ja kylliksi tila+toki kyllin kestävä, mutta tuo lienee viimeisiä ennen pintakäsittelyhommia. Sitä ennen ois varmaankin hyvä puolivalmistepolkimet tökätä paikalleen ja säätää penkin kanssa ajoasento kohdilleen. Siinä voi olla viimeiset runkohitsaushommat mikäli pitää lyhentää runkoa/kaventaa etupäätä. Mitähän muuta vielä, taustalla näkyy kasa kattopeltiä joista ois ajatus rakennella takalokarit, mutten ole vielä päättänyt miten tapahtuisi fiksusti ja vähän tilaa vievästi sais aikaan. Mahdollisesti ajatus tehdä istuimen alle kuljetuskoppa ja jos oikein hurjaksi ryhtyy niin saman kopan saa käännettyä katoksi huonolla säällä. Tuo kuitenkin hienosäätöä joka joutaa kunhan nuo oleellisimmat ensin toimii. sh31-malliin mulla 9mm reiällä olevaa 20mm ainesputkea, pari sen päälle juuri sopivaa neulalaakeria ja poljin jota pitäisi saada hyvällä tuurilla laajennettua riittävästi että tuo mahtuu väliin heikentämättä sitä liiaksi, käyttö toki näyttää kestääkö, vai pitääkö erikseen kikkailla polkimien kanssa. 9mm siksi, että nuo pyörän poljintapit ovat juuri sen kokoisia, ohuemmalle kohdalle mahdollisesti lisätäytettä voi harkita mikäli ei sellaisenaan kestä. Kaksi keskiötä tai oikeastaan kolme hitsattu levylle, saapi vaan nähdä onko roiskeet liian pahat ettei niitä pysty käyttämään kierteiden tukkimisen takia.

Mutta sana on vapaa, risuja ja ruusuja ja etenkin neuvoja tuon etukiekon sortokulman ongelman kanssa tai muustakin saapi kertoa.

Liitteet
Bike to Beard Knowledge Ratio.png
Bike to Beard Knowledge Ratio.png (50.84 KiB) Katsottu 6522 kertaa
IMG_20241114_154704.jpg
IMG_20241114_154658.jpg
IMG_20241113_150804.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojatuolipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Tervetuloa Nojapyöräfoorumille! :D
Hieno homma, että olet innostunut rakentamaan nojapyörää. Laitan tähän oheen kuvan esikuvaksi mainitsemastasi SH31 pyörästä.
Kuva
Hieman hämmennystä aiheuttaa käyttämäsi termi "sortokulma". Se on kyllä ajoneuvojen ohjaukseen liittyvä käsite, mutta tarkoittaa ohjatun suunnan ja kulkusuunnan eroa, joka taas riippuu pääasiassa renkaan rakenteesta ja rengaspaineesta. Jotain muuta kulmaa tässä varmaan tarkoitat. Ehkä ohjausakselin takakallistumaa, joka vaikuttaa haarukan mittojen kautta jättöön, tai jättämään.

Jos kyse on jätöstä, laitan tähän linkin sivulle, jossa voi tehdä "kokeiluja" erilaisilla emäputken takakallistumilla (Head Angle) ja haarukan kaarevuuksilla (Fork Offset/Rake).http://yojimg.net/bike/web_tools/trailc ... =622&tw=35

Trail Calculator.jpg

Tavoitteena kannattaa pitää tuolla jätölle (trail) muutaman sentin mittaa. Mitä suurempi on ohjausakselin takakallistuma, sitä pienempi se voi olla, mutta hyvä nyrkkisääntö on tavallisille kulmille (70 asteen paikkeilla) jättö saisi olla noin puolitoista kertaa renkaan leveys. Pienille kulmille vähemmän ja aivan pystyille jopa enemmän.

Intoa ja sisua rakenteluprojektillesi! :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

savonius
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Joulu 2024, 05:37

Re: Nojatuolipyörä

Viesti Kirjoittaja savonius »

Siis, millä sanalla pitäisi kuvailla sitä ominaisuutta kun eturengas lähtee painovoiman voimasta viettämään jommalle kummalle puolelle paikallaan seistessä? Ja se, mikä ikinä kasvaa kun kaltevuuskulma kasvaa. Mittasin ihan asiakseen tuon etuosan, 35 astetta jonka lisäksi 6½ astetta lisää siitä että samankokonen etu ja takarengas jossa takarengas alempana, jolloin asettaa päärungon 6½-astetta etuasentoon. Tuo eturenkaan haarukka on lähes pystysuora, ainoa eteen vietto tulee tuosta kiinnityspisteen olosta etupuolella. ehkä 3cm? etupuolella.

Tuosta helppo ratkaisu on ottaa riittävä v-kappale runkoputken alapinnalta ja hitsata uudestaan koko etuosan asento. Kuitenkin enemmän alle tuleva kohottaa myös polkemisasentoa ja istuimen etureunaa jolloin saattaa olla tarpeen suunnitella etuosaa uudestaan. Laiska uudelleensuunnittelu testasi miten tuo takaiskari saisi paljon pienemmällä vipuvarrella iskarin riittämään. Vähän vaikuttaa että suzuki pvn jousi ei oikein muuten toimi kun että hankin toiselle puolelle toisen parin. Joka taas lisää kierrätysosista pääosin rakennettuun lisää kustannuksia. Omaa niskahikeä en kustannuksiin laske, sitä laskemalla kun voipi olla varsin kallis pyörä. Eikä kukaan muukaan harrastuksen hintaa laske. Edullinen mutta riittävä ois se hankittava. Takaa huomasi ettei iskareita ja istuinta ole yhtäaikaa testannut paikalleen. Istuin jäi iskariviritelmän päälle, joten iskariviritelmä palaa joko edelliseen versioon+toinen jousi puolelleen tai irrotan koko renkaan yläpuolisen kaaren ja taivutan +hitsaan putken lopusta paremmat paikat takaiskareille. kuva nykytilanteesta+ hiukan suunnitelmaa:

Mitä muuta selkeetä hommaa, käsinojiin tulee tuplatarkoitusreiät, niillä laitetaan sekä käsinojien pehmusteet kiinni, että yksi ruuvi ja tappi per noja jolla säädellään selkänojan asentoa. Lisäksi lukitusreiät noihin takaniveliin, niihin helpoin ja nopein lienee laittaa peräkärryn lukkosokka, mutta aika näyttää kestävätkö rosvoilta paikallaan vai pitääkö laittaa vaan ruuvi lukitteella. SInällään olisi mukava säästään helposti purettavana kuljetukseen, mutta joo, tehtävä kuten maailma makaa.

Liitteet
IMG_20250112_185635.jpg
IMG_20250112_183427.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojatuolipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

savonius kirjoitti: 12 Tammi 2025, 18:45

Siis, millä sanalla pitäisi kuvailla sitä ominaisuutta kun eturengas lähtee painovoiman voimasta viettämään jommalle kummalle puolelle paikallaan seistessä?

Englanniksi se on Wheel Flop, suomeksi Lopsahdus :) Tuo ominaisuus kasvaa sitä mukaa kun ohjauskulma loivenee ja haarukka pysyy silti suorana. Jos tuota ominaisuutta haluaa vähentää pitää pienentää Jättöä (eng.Trail). Jättö pienenee siirtämällä etupyörän akselia haarukan ohjausakselilinjan etupuolelle, jolloin ohjausakselilinja ampuu lähemmäs renkaan maakosketuspistettä. Noin loivilla kulmilla, kuin sinulla tuossa, voisi jättö olla nolla, tai hitusen jopa negatiivinen, niin ei ohjaus lopsahtele. Vino ohjausakseli vähentää negatiivisen jätön aiheuttamaa ohjauksen epästabiilisuustaipumusta. Tutki sitä edellisessä viestissä linkkaamaani Yojimg Trail Calculator sivustoa eri kulmilla.

savonius kirjoitti:

Ja se, mikä ikinä kasvaa kun kaltevuuskulma kasvaa. Mittasin ihan asiakseen tuon etuosan, 35 astetta jonka lisäksi 6½ astetta lisää siitä että samankokonen etu ja takarengas jossa takarengas alempana, jolloin asettaa päärungon 6½-astetta etuasentoon. Tuo eturenkaan haarukka on lähes pystysuora, ainoa eteen vietto tulee tuosta kiinnityspisteen olosta etupuolella. ehkä 3cm? etupuolella.

Yleensä tuo mitataan maan ja emäputken välistä tuo kulma. Helppo tapa mitata noita kulmia on ottaa kuva pyörästä suoraan sivulta melko kaukaa ja rajata kuva sitten pyörän kokoiseksi. Kun kuva otetaan kaukaa, kulma kameran linssin ja pyörän etu- ja takaosan välissä pysyy pienenä ja mitat vastaavat paremmin todellisuutta. Tuollaisesta kuvasta on sitten helppo tehdä kulmamittauksia grafiikkaohjelmalla, tai vaikka kulmaviivaimella suoraan ruudulla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin