Hei,
Täällä uusi foorumilainen kirjoittaa. Yritin etsiä hakukoneen avulla puhetta Cruzbiken pyöristä, mutta aika laihaksi jäivät tulokset.
Olen itse viime kesänä ostanut ensimmäisen nojapyöräni, sen jälkeen kun kaularanka oli viidennen kerran operoitu ja tavallisella pyörällä ajaminen ei enää onnistunut. Pyörä on Nazca Fuego ja tarkoitus oli kokeilla opinko kaksipyöräisen nojapyörän kanssa ajamaan. Muuten kaikki meni hyvin, mutta näin lyhytjalkaiselle naisihmiselle tuo pyörä on aavistuksen iso, joten lähdin etsimään pienempää ja kevyempää ja löysin jenkkiläisen valmistajan Cruzbiken pyörät.
Nyt pitkän pohdinnan jälkeen tilasin itselleni tuon s40 mallin framesetin https://cruzbike.com/collections/all-pr ... oducts/s40. Setin pitäisi tulla tammi- helmikuun aikana ja sitten alkaa uuden pyörän kasaus. Minulla on tuossa käyttämättömäksi jäänyt Cannondalen CaadX cyclocrossari Shimanon 105 osasarjalla ja mietin, että eikös sen kannibalisointi onnistuisi, jos ottaisin siitä osat uuteen nojakkiini? Onko kukaan koittanut moista ja mitä kaikkea asian kanssa pitäisi ottaa huomioon? Ja toinen kysymys, onko tuota Cruzbiken s40 pyörää kenelläkään foorumilaisella?
Olen joskus kakarana pyörien kanssa touhunnut enemmänkin, mutta aikuisiällä keskittynyt enemmänkin tietokoneavusteisiin asiantuntijatöihin ja siksi nuo osien yhteensopivuusasiat ovat vähän vieraampia. Rungon itsessään varmaan osaan kasata, Cruzbikella on hyvät ohjevideot, mutta osien vaihtoon pyörästä toiseen kaipaan vinkkejä. Ja muutenkin kaipaan vinkkejä, jos jollekin tuo kyseinen pyörä on tuttu
Mikäli kirjoittelen väärälle alueelle, niin voisivatko modet ystävällisesti heivata kirjoitukseni oikealle paikalle.
Kiitos ja oikein hyvää tulevaa vuotta kaikille foorumilaisille
Lähetetty minun SM-S911B laitteesta Tapatalkilla
Re: Cruzbike s40
Lähetetty: 29 Joulu 2024, 16:47
Kirjoittaja Wacky
Riipuen osista niin hydrauliletkut pitää vaihtaa kokonaan jos ne on pujotettu rungon sisään kuten uudemmissa näyttää olevan ja valmistaudu ostamaan tavallista pidempi jarruletku ja vaihdevaijeri takavaihtajaa varten nojapyörissä ne vedot on usein tavallista pidempiä. Lisäksi ketjut on aika varmasti väärän mittaiset josta voi seurata että takarattaat täytyy myös vaihtaa, eli siirtelyssä voi olla aika paljon enemmän työtä kuin kuvittelet. Keskiön kiinnitys voi olla hyvin erilainen joten se kannattaa selvittää.
Re: Cruzbike s40
Lähetetty: 29 Joulu 2024, 17:46
Kirjoittaja Mesi_Kammen
Vaijerit ja nämä muut pienemmät nippelit ja nappelit olin ajatellutkin uusia. Tuolla Cruzbiken sivustolla on lueteltuna osat, joita framesetin lisäksi tarvitaan. Siellä on maininta, että kannattaa ostaa kahdet ketjut ja niistä pätkiä sopivan pituiset. Lisäksi ainakin takajarrun vaijeriksi ehdotetaan "tandem-mittaa", tämä lienee pätevä neuvo muihinkin vaijereihin. Framesetin mukana tulee "through axel frames", en tiedä oikeita suomenkielisiä termejä, mutta siis nämä läpi menevät akselit ja katsoin, että niiden pitäisi olla yhteensopivat nykyisten kiekkojen kanssa.
Varmasti siinä on työtä ja touhua, mutta eikös se kuulu nojapyöräilyyn Tietty pyydän ammattilaisen apua, jos täysin meinaa mennä sormi suuhun
Lähetetty minun SM-S911B laitteesta Tapatalkilla
Re: Cruzbike s40
Lähetetty: 29 Joulu 2024, 18:42
Kirjoittaja Nojanalle
Itse päivittäisin nuo jarrut nestetoimisiin , ei enään vaijeri huolia. Sähkövaihteet olisi mukavat , ovat viellä aika arvokkaat . Ajan kansa pyörä mukautuu ajajan mieleiseksi .
Re: Cruzbike s40
Lähetetty: 29 Joulu 2024, 21:20
Kirjoittaja torneol
Ja Fuego myyntiin jollain aikajänteellä ?
Re: Cruzbike s40
Lähetetty: 29 Joulu 2024, 21:30
Kirjoittaja Mesi_Kammen
Fuego on kaupan vaikka heti
Lähetetty minun SM-S911B laitteesta Tapatalkilla
Re: Cruzbike s40
Lähetetty: 29 Joulu 2024, 21:34
Kirjoittaja Mesi_Kammen
Nojanalle kirjoitti:
Itse päivittäisin nuo jarrut nestetoimisiin , ei enään vaijeri huolia. Sähkövaihteet olisi mukavat , ovat viellä aika arvokkaat . Ajan kansa pyörä mukautuu ajajan mieleiseksi .
Kiitos hyvästä huomiosta, pitääkin funtsia noita jarruja vielä. Sähkövaihteita pikaisesti vilkaisin, mutta ovat tosiaan vielä vähän turhan arvokkaita.
Vaijerit ja nämä muut pienemmät nippelit ja nappelit olin ajatellutkin uusia. Tuolla Cruzbiken sivustolla on lueteltuna osat, joita framesetin lisäksi tarvitaan. Siellä on maininta, että kannattaa ostaa kahdet ketjut ja niistä pätkiä sopivan pituiset. Lisäksi ainakin takajarrun vaijeriksi ehdotetaan "tandem-mittaa", tämä lienee pätevä neuvo muihinkin vaijereihin.
Vaihdevaijereiksi pitäs riittää normi mittaset kun molemmat vaihteethan on edessä - lyhyt matka ohjaustangolta sekä etu, että takapakkaan. Etu jarrulle on myös lyhyt matka.
Luulisi, ett ketjuksikin riittää yks paketti koska mbb.
Re: Cruzbike s40
Lähetetty: 29 Joulu 2024, 23:33
Kirjoittaja Härski
Noista hydejarruista itte joitain fillareita, myös mbb- tyyppisiä rakennelleena voin suositella ihan niitä shimanon halvimpiakin. Esim mt200 sarjaa. Hyvin ovat pelanneet vuosia. Uskomattoman halvalla saa niinkin hyviä jarruja.
Ammattilainen en siis ole millään muotoa. Kunhan huutelen.
Vaijerit ja nämä muut pienemmät nippelit ja nappelit olin ajatellutkin uusia. Tuolla Cruzbiken sivustolla on lueteltuna osat, joita framesetin lisäksi tarvitaan. Siellä on maininta, että kannattaa ostaa kahdet ketjut ja niistä pätkiä sopivan pituiset. Lisäksi ainakin takajarrun vaijeriksi ehdotetaan "tandem-mittaa", tämä lienee pätevä neuvo muihinkin vaijereihin.
Vaihdevaijereiksi pitäs riittää normi mittaset kun molemmat vaihteethan on edessä - lyhyt matka ohjaustangolta sekä etu, että takapakkaan. Etu jarrulle on myös lyhyt matka.
Luulisi, ett ketjuksikin riittää yks paketti koska mbb.
Vain takajarrulle tarvitaan pidempi jarruputki, tai vaijeri. Etujarrulle on niin lyhyt, suora reitti, että siinä mielestäni riittää hyvin vaijeri, mutta takajarrulle matka on niin pitkä, että talvikäyttöä ajatellen sille hydrauliselle jarrulle on perustelunsa. Toisaalta takajarrulla on niin vähän merkitystä hidastuvuudelle, että säästöbudjetilla minä siirtäisin jarrun sellaisenaan luovuttajapystäristä ja hommaisin vain pidemmän vaijerin takajarrulle.
ED. Kävin kurkistamassa tuon Cannondalen CaadX speksejä. Siinä näkyy olevan hydrauliset jarrut. Tarvitaan siis vain vähän pidempi pätkä hydrauliikkaputkea takajarrua varten. Muut osat käyvät sellaisenaan. Luultavasti jopa ketjut, sillä käsitin, että sinulle tulee tuohon Cruzbikeesi sarjan lyhin ketjuhaarukka.
Pyörässä on varmaan maantieosat, eli jarru- ja vaihdekahva samassa, ja maantietangon halkaisija on myös suurempi, eli suoran tangon kahvat eivät sovi siihen.
Hydrauliset maantiekahvat ovat olleet aika kalliita, siksi en ole itse niitä hommannut, mutta nyt saa kiinalaisia vaihtoehtoja:
Re: Cruzbike s40
Lähetetty: 01 Tammi 2025, 05:10
Kirjoittaja Nojanalle
Maantie ohjaustangon vahvuus tolta kohalta , ainaskin minun vastaavissa käppyrä 22mm .
Ne vahvenee vasta ylenpänä , siellä on sit oikee mittojen . Sekä valmistajien eroavuudet .
Re: Cruzbike s40
Lähetetty: 02 Tammi 2025, 11:58
Kirjoittaja Mesi_Kammen
ED. Kävin kurkistamassa tuon Cannondalen CaadX speksejä. Siinä näkyy olevan hydrauliset jarrut. Tarvitaan siis vain vähän pidempi pätkä hydrauliikkaputkea takajarrua varten. Muut osat käyvät sellaisenaan. Luultavasti jopa ketjut, sillä käsitin, että sinulle tulee tuohon Cruzbikeesi sarjan lyhin ketjuhaarukka.
Hups, nyt vähän nolottaa, mutta juu, onhan tuossa Cannondalessa hydrauliset jarrut.