Hiilikuituinen niskatuki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
lowrides
Site Admin

Hiilikuituinen niskatuki

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Aloitetaanpa tähän oma topicki hiilikuituisen niskatuen aikaansaamiseksi:

ensimmäinen luonnos:
Kuva

Alaosa tulisi tuollaisella kaarevalla profiililla - tuen saisi jämäkästi kiinni istuimeen. Ainakin oma satula on niin ohutta hiilikuitua että jos tuki pääsee vatkaamaan kiinnityskohdasta pahasti, ei se ainakaan hyvää tee. Ja tietenkin se on aina parempi mitä tukevammin sen saa kiinni. Yläosa tulisi taas tasaisella profiililla. Näin saataisiin kiva jousto aikaiseksi, käytettäisiin hiilikuidun ominaisuuksia hyödyksi, sehän sopivan paksuisena joustaa, mutta ei murru.

Veistin sitten Finnfoamista mallikappaleen, raakaversio huom!:

Kuva

Tuosta punaisella väritetystä pinnasta tulisi sitten lopullinen tuki. Tästä foamin kappaleesta otetaan lasikuitumuotti, josta sitten lopullinen hiilikuitu kappale. Voisi käyttää mekaanista painetta muotissa, niin saisi aika pienellä paksuudella kestävän rakenteen:

Kuva

Vieressä M5:sen tuki, joka on liian leveä alaosastaan eikä mene kunnolla penkin tukien väliin. Muoto pehmusteen kohdalta on tässä sama, meillä kun sattuu olemaan hyvät pehmusteet M5:lta. Yläosa on tietenkin helppo leikata mihin muotoon haluaa, kun se on vain tasaista laminaattia. Lisäksi tähän uuteen tukeen hiilikuidun parempi pinta jäisi taaksepäin, kun taas esimerkiksi M5:sen tuessa hyvä pinta peittyy edestä penkin ja pehmusteen taakse ja ruma puoli jää esiin.

Kuva

Tässä viimeisessä kuvassa näkyy kuinka tuen kohtaa istuimeen nähden saisi, alaosaa leikkaamalla, muutettua halusipa tukea edemmäs tai taaemmaksi omien mieltymyksien mukaan.
Musta pystyviiva edustaa kuviteltua penkin pintaa. Jos tuki leikataan punaisen katkoviivan mukaan, tuki saadaan edemmäs ja se pitää päätä pystymmässä. Sinisen mukaan leikattaessa pää pitää jo reilusti "laskea" tuelle.

Kuva

Tällä konseptilla saataisiin tuki, jonka jokainen jossain määrin saisi omaan käyttöönsä sopivaksi (voitaisiin leikata tarkkoihin mittoihin) ja olisi hienon näköinen!

Marzie

Re: Hiilikuituinen niskatuki

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Jos tollasen saa kolmeenkymppiin +postit niin mulle ehdottomasti kans :)

lowrides
Site Admin

Hehe :D
Pitäis varoa mitä sitä oikein möläyttelee, mutta ensimmäinen erä 2-7 kpl menee tohon hintaan. Laskeskelin että kyllä se materiaalit kattaa, saan siinä ilmaista oppia kun kiinnostaa niin pirusti nuo hommat.

SauliA

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Itse yhden niskatuen värkänneenä olen sitä mieltä että tärinän/äänen lisääntyminen on ongelma. Varsinkin kun käännän pään sivulle katsoakseni kuuluu hurinaa. Töyssyt kyllä osaa keventämällä kompensoida mutta tuo tärinä vaatii riittävän pehmusteen.
Hyödyt ovat niskatuesta mulle haittoja isommat, ei enää niskan jännitystä. Kuiteskin sitä päätä tulee nosteltua erikoistilanteissa.
Tärkeä juttu on sopiva/säädettääv korkeus että kypärä passaa yhteen tuon tuen kanssa.

/Sauli

irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja irakas »

SauliA kirjoitti:

Itse yhden niskatuen värkänneenä olen sitä mieltä että tärinän/äänen lisääntyminen on ongelma. Varsinkin kun käännän pään sivulle katsoakseni kuuluu hurinaa. Töyssyt kyllä osaa keventämällä kompensoida mutta tuo tärinä vaatii riittävän pehmusteen.
Hyödyt ovat niskatuesta mulle haittoja isommat, ei enää niskan jännitystä. Kuiteskin sitä päätä tulee nosteltua erikoistilanteissa.
Tärkeä juttu on sopiva/säädettääv korkeus että kypärä passaa yhteen tuon tuen kanssa.

/Sauli

Jo useampia niskatukia tehneenä olen samaa mieltä SauliA:n kanssa. Toimivassa niskatuessa olisi oltava säätövarat vaaka- ja pystysunnassa ja sopiva pehmustus. Jos niskatuki on liian ylhäällä, ottaa se kiinni kypärään. Kerran jouduin muotoilemaan kypärän takaosaa uudelleen leikkaamalla siitä osan pois, jotta sitä saattoi käyttää sellaisen niskatuen kanssa, jota ei voinut laskea alemmaksi.

Pystymmässä istuma-asennossa niskatukea ei tarvita. Mitä loivempi selkänoja on sitä tärkeämpi se on. Olen monesti ihmetellyt, miten jotkut voivat ajella hyvinkin loivassa asennossa ilman niskatukea. Onhan sellainen jo kuin kidutuspenkki. :evil:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Jo useampia niskatukia tehneenä olen samaa mieltä SauliA:n kanssa. Toimivassa niskatuessa olisi oltava säätövarat vaaka- ja pystysunnassa ja sopiva pehmustus.

Samaa mieltä. Sopiva etäisyyskin on selkänojan kulmasta, pään mallista ja sen asennosta riippuvainen. Jos se on liian takana on eteenpäin katsominen hankalaa ja jos taas liian edessä ei päätä voi oikein keventää töyssyissä. Toki jos niskatuki on riittävän takana voi etäisyyttä korjata lähemmäs pehmustetta paksuntamalla ja jos liian korkea niin sitä on helppo lyhentää.

irakas kirjoitti:

Pystymmässä istuma-asennossa niskatukea ei tarvita. Mitä loivempi selkänoja on sitä tärkeämpi se on. Olen monesti ihmetellyt, miten jotkut voivat ajella hyvinkin loivassa asennossa ilman niskatukea. Onhan sellainen jo kuin kidutuspenkki.

Riippuu ihmisestä. Kattavalla kahden ihmisen otannalla olen havainnut niskatuen tarpeen olevan hyvinkin yksilöllistä. Itse koen sen tarpeelliseksi kun selkänoja on 45astetta loivempi. Emäntä halusi sellaisen vaikka selkänoja on 60asteen kulmassa. Miksei siis joku voisi pärjät ilman niskatukea jopa alle 30asteen kulmissa :roll:
Selkänojan kulmalla 45 on sopiva niskatuen paikka ihan eri kuin sama penkki kallistettuna 30asteen kulmaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Bysmyyr

Viesti Kirjoittaja Bysmyyr »

Minäkin voisin "tilata" tommosen tulevaaan shockproofiini. (on maksettu jo, pitäis tulla lähiaikoina :) )

Kuin lopullisen kiinnityksen olet suunnitellut, jollekkin reissuille olisin tuen halunnut pois.(SauliA:n sinneristä)

Ircissä 24/7 online, paikalla aina välillä
#nojakki@ircnet

lowrides
Site Admin

Hiilikuitu on mainio materiaali niskatukeen, siihen kun saa sekä jäykkyyttä että joustavuutta.
Itse myöskin paljon erilaisia niskatukia testanneena ja niitä joitakin rakentaneena/tuunanneena yhdyn edellisiin mielipiteisiin säätöjen tärkeydestä. Tämä oma mallini tarjoaa mahdollisuudet säätää tuki jokaiselle sopivaksi (kaltevuuden voi leikata, sitä on tosin vaikea sääätää tämän jälkeen ja yläosan saa leikattua haluttuun muotoon.) Näitä ominaisuuksia ei ole esim. M5:sen eikä HPVelotechnikin hiilikuitu tuissa joita olen testannut. Siinä mielessä parempi, tosin tätä omaa tukeahan ei vielä ole konkreettisesti olemassa, joten parempi ettei liikaa mainosta vielä :D

Ajattelin perinteistä ruuvi/pultti/mutteri -kiinnitystä, mutta jos ilmenee parempia ideoita niin otetaan vastaan.

Rupean työstämään muottia tässä viikonlopun aikana vielä. Nyt olisi kasassa 5 mahdollista tilaajaa.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

lowrides kirjoitti:

Ajattelin perinteistä ruuvi/pultti/mutteri -kiinnitystä, mutta jos ilmenee parempia ideoita niin otetaan vastaan.

sumpli tuo kiinnitys siten että voit siitä tehdä sen hienosäädon.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

lowrides
Site Admin

Mustasudenkorento kirjoitti:

[

sumpli tuo kiinnitys siten että voit siitä tehdä sen hienosäädon.

Voi olla helpommin sanottu kun tehty. Tuki pitää saada kuitenkin jämäkästi satulaa vasten.

Mutta saas nähdä miten tässä käy.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

lowrides kirjoitti:

Voi olla helpommin sanottu kun tehty. Tuki pitää saada kuitenkin jämäkästi satulaa vasten.

Mutta saas nähdä miten tässä käy.

onnistuisiko siten että teet tuon niskatuen kuten olet sumplinut mutta kiinnitys kohtaa varten teet lisäkappaleen joka on ("ylösalaisin oleva V") v mallinen.

siten tätä v nostettaessa niskatuki kallistuu eteenpäin ja laskettaessa taakse päin. lukitus läpipultilla ja pintojen väliin vaikka pieni hammastus tai hiekkapaperi("grippi mitä esim skeiteissä käytetään")

teoriassa toimii miten lie käytännossä, mutta siinä ei tulisi kuin yksi osa lisää.

"edit korjattu typoja, niitä on varmasti vieläkin"

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Ilmoittaudun niskatukitilaukseen mukaan.
Kelpaa meikäläisellekin, vaikka ei juuri ole ongelmia
ollut niskan kanssa.....

Tapani

Nebulus
Sisällöntuottaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Fiksultahan tuo näyttää, tosin hieman hirvittää porailla reikiä hiilari/kevlar -penkkiin... millähän lailla pystyy varmistamaan, ettei penkki/niskatuki murru juurikin kiinnityskohdasta? Pitänee ainakin laittaa jonkinlainen alumiinilatta, johon kiinnityspultit upottaa.
Mutta joka tapauksessa, yhden olisin tilaamassa niinkuin aiemmassa ketjussa oli puhetta.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

lowrides
Site Admin

Nebulus kirjoitti:

Fiksultahan tuo näyttää, tosin hieman hirvittää porailla reikiä hiilari/kevlar -penkkiin... millähän lailla pystyy varmistamaan, ettei penkki/niskatuki murru juurikin kiinnityskohdasta? Pitänee ainakin laittaa jonkinlainen alumiinilatta, johon kiinnityspultit upottaa.
Mutta joka tapauksessa, yhden olisin tilaamassa niinkuin aiemmassa ketjussa oli puhetta.

Ei pitäisi murtua, varsinkaan jos penkissä on kevlariakin. Ainakin nuo M5:sen penkit on oikein superohutta hiilikuitua (extreme light) ja se on kestänyt vaikka siinä on ollut porattuna sekä niskatuki että takakate. Mutta jotain muovi tai alumiini putkea pitää leikata tuohon tuen ja istuimen väliin jäävään tyhjään tilaan pulttien ympärille, kun tuki on profiililtaan kaareva - tätä varmaan tarkoititkin. Pitääpä käydä rautakaupassa etsimässä sopivaa materiaalia.

Viimeistään sitten kun saan ensimmäisen kappaleen tehtyä näkee lopullisesti miten tuki toimii käytännössä ja kelpaa kenellekin. Onneksi tässä on kevättä jäljellä. Ensi viikolla jos saisi lasikuitumuotin tehtyä, viikonloppuna olisi sitten fillarimessut ja voisi samalla hakea isomman satsin hiilikuitua kevralta.

Nebulus
Sisällöntuottaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Mitenkäs tämä projekti on edennyt? Olen tuossa ollut huomaavinani, että työmatkalta pitää sulaa enää puolitoista kilometriä lunta pois, niin pääsee Optiman puikkoihin. :)

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Vastaa Viestiin