Sivu 1/3

Leveät vanteet (30/40-622)

Lähetetty: 15 Helmi 2025, 20:37
Kirjoittaja Polkumies

Mitkä olisivat hinta-laatu-suhteeltaan hyvät leveät, mutta eivät läskivanteet, esim. 30-40mm sisäleveys? 622mm vannekoko. Noita DT Swissejä kehutaan, mutta lähemmäs 100 euron kappalehinta tuntuu korkealta. Tarkoitus olisi siis itse rakentaa kiekko napavaihteiston ympärille. Siksi valmiit kiekot eivät kelpaa. Onko suositella jotain halvempaa vaihtoehtoa? En ole muistaakseni ikinä hajottanut vannetta, ja olen ajanut lähinnä halpiksilla, joten uskon niiden kestävän kun pinnakireys on oikea.

Painolla ei ole väliä. Mahdollisimman järeät vaan, ja hienoa olisi, jos vanteen saa 36:lla reiällä.

Pinnat tietysti myös tarvitaan... Oliko ne ohennetut vahvempia?


Re: Leveät vanteet (30/40-622)

Lähetetty: 15 Helmi 2025, 21:06
Kirjoittaja Wacky

Tuon levyisinä ei ole kovin paljoa valikoimaa joten ihan budjetti hinnoissa ei taida juuri löytyä.
Pikkasen kun hain löytyi DT Swiss M 502 51€/kpl hintaan, mut veikkaan että selvästi alle 50€ ei vaan löydy ja koska noi on yleensä ns. laadukkampia niin 36 reikäiset on harvassa.


Re: Leveät vanteet (30/40-622)

Lähetetty: 15 Helmi 2025, 21:46
Kirjoittaja jori

Sain käsityksen, että laadukkaammissa kiekoissa on vähemmän pinnoja. Miten pinnojen vähentäminen lisää laatua?

Katselin kiekkoja sillä silmällä ja havaitsin, että puolaus menee neljän pinnan ryhmissä. Sehän tarkoittaa sitten, että 36-pinnaisessa on 9 kappaletta noita neljän pinnan ryhmiä, 32-pinnaisessa 8 ja 28-pinnaisessa seitsemän. Kyse ei siis ole symmetrisyydestäkään, josta olisi voinut olla kyse, jos 32-pinnaiset olisivat olleet symmetrisyytensä takia etulyöntiasemassa. Koska 28-pinnaisiakin myydään ns. laadukkaina, ei kai sitten kyse ole symmetrisyydestäkään. Mikä siis on perustelu sille, ettei 36-pinnainen voi olla laadukas. :?


Re: Leveät vanteet (30/40-622)

Lähetetty: 15 Helmi 2025, 22:10
Kirjoittaja Vilijami

36 pinnaa painaa niin paljon, ettei laatua haluava kilpapyöräilijä osta sellaista vannetta.


Re: Leveät vanteet (30/40-622)

Lähetetty: 15 Helmi 2025, 22:37
Kirjoittaja Wacky
jori kirjoitti: 15 Helmi 2025, 21:46

Sain käsityksen, että laadukkaammissa kiekoissa on vähemmän pinnoja. Miten pinnojen vähentäminen lisää laatua?

Jos sulla on vähemmän laadukas vanne se ei ole yhtä jäykkä ja vaatii enemmän pinnoja pakottamaan sen pysymään suorana. Miksi laittaa 36 pinnaa jos 32 tai 28 riittää hoitamaan homman. Ylimääräiset porailut maksaa lisää rahaa samoin pinnat.
Tuo ei toki tarkoita etteikö 36 reikäinen ei voisi olla laadukas.


Re: Leveät vanteet (30/40-622)

Lähetetty: 15 Helmi 2025, 23:43
Kirjoittaja Polkumies

Ja tuotakaan DT Swiss M 502 -mallia ei näytä saavan 36-reikäisenä. Entä jos avataan budjettia reilummin, löytyykö siltikään 36-reikäistä 622mm vannetta min 30mm leveänä...

Entä reilummalla budjetilla 32-reikäinen, lähempänä 40- kuin 30-millinen? Noita kalliimpia vanteita on niin valtava valikoima jo yhdellä merkillä, että menen sekaisin.


Re: Leveät vanteet (30/40-622)

Lähetetty: 16 Helmi 2025, 03:51
Kirjoittaja Nojanalle

Re: Leveät vanteet (30/40-622)

Lähetetty: 16 Helmi 2025, 07:48
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti: 16 Helmi 2025, 03:51

https://www.tradeinn.com/bikeinn/fi/wtb ... 37154075/p Entäs tällänen vanne.

Tuokin on taas 32-pinnainen versio. Onkos nyt niin, ettei 36-pinnaisia enää tosiaan ole. Mitenkäs noiden napavaihteiden kanssa sitten on. Onko nekin muuttuneet 32-reikäisiksi. Eihän niitä muuten saa puolattua kunnolla 32-reikäiseen vanteeseen kiinni. :?

ED- Nopeasti googlailin ja huomasin, että napavaihteet ovat yhä enimmäkseen 36-reikäisiä. Shimanon Alfinea saa myös 32-reikäisenä, mutta perusstandardi napavaihteissa näyttäisi olevan yhä sama vanha 36-reikäinen. Tulin myös siihen tulokseen, ettei 32-pinnaisessa kiekossa ole mitään mekaniikkaan liittyvää etua 36-pinnaiseen nähden kuin painon ja ilmanvastuksen pieneneminen. Ollaan siis päädytty samaan tilanteeseen kuin 70-luvulla murtomaasuksien siteiden suhteen. Aina kaikille sopisvasta standardista ollaan luovuttu ja päädytty tilanteeseen, jossa mikään ei enää toimi itsestään selvästi. Läheskään kaikki napa-vanne-variaatiot eivät olekaan enää mahdollisia. Nyt kai sitten eletään seuraavat parikymmentä vuotta tätä standarditonta epäselvyyden aikaa, kunnes saamme pinnamäärään taas jonkin yhtenäisen standardin. :cry:


Re: Leveät vanteet (30/40-622)

Lähetetty: 16 Helmi 2025, 07:48
Kirjoittaja Wacky

No nyt löytyi: DT Swiss U 663 Rim 36 holes 30x622
n. 43€/kpl
https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-u-663-29-rim


Re: Leveät vanteet (30/40-622)

Lähetetty: 16 Helmi 2025, 07:52
Kirjoittaja Wacky
jori kirjoitti: 16 Helmi 2025, 07:48

Tuokin on taas 32-pinnainen versio. Onkos nyt niin, ettei 36-pinnaisia enää tosiaan ole. Mitenkäs noiden napavaihteiden kanssa sitten on. Onko nekin muuttuneet 32-reikäisiksi. Eihän niitä muuten saa puolattua kunnolla 32-reikäiseen vanteeseen kiinni. :?

On niitä onneksi joitakin malleja ja lähes kaikista napavaihteistoista on jo olemassa 32 reikäiset versiot


Re: Leveät vanteet (30/40-622)

Lähetetty: 16 Helmi 2025, 08:09
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti: 16 Helmi 2025, 07:52
jori kirjoitti: 16 Helmi 2025, 07:48

Tuokin on taas 32-pinnainen versio. Onkos nyt niin, ettei 36-pinnaisia enää tosiaan ole. Mitenkäs noiden napavaihteiden kanssa sitten on. Onko nekin muuttuneet 32-reikäisiksi. Eihän niitä muuten saa puolattua kunnolla 32-reikäiseen vanteeseen kiinni. :?

On niitä onneksi joitakin malleja ja lähes kaikista napavaihteistoista on jo olemassa 32 reikäiset versiot

Sinä vastasitkin sillä aikaa kun kirjoitin täydennystä tuohon edelliseen viestiini.
Jostain syystä napavaihteiden valmistajat eivät myyntisivuillaan kerro tästä 32-reikäisestä vaihtoehdosta. Yhden sivun löysin Alfinesta, jossa oli molemmat vaihtoehdot, muissa vain 36-reikäisiä. Hyvä kuitenkin jos niitä on ja 32-reikäisestä tulee uusi 36-reikäinen standardi. :)


Re: Leveät vanteet (30/40-622)

Lähetetty: 16 Helmi 2025, 08:27
Kirjoittaja Polkumies
Wacky kirjoitti: 16 Helmi 2025, 07:48

No nyt löytyi: DT Swiss U 663 Rim 36 holes 30x622
n. 43€/kpl
https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-u-663-29-rim

Kiitos :) ja painoakin näyttää olevan 760g eli enemmän kuin monessa muussa, jos se nyt jotain kertoo kestävyydestä...


Re: Leveät vanteet (30/40-622)

Lähetetty: 16 Helmi 2025, 10:07
Kirjoittaja Nojanalle

ED- Nopeasti googlailin ja huomasin, että napavaihteet ovat yhä enimmäkseen 36-reikäisiä. Shimanon Alfinea saa myös 32-reikäisenä, mutta perusstandardi napavaihteissa näyttäisi olevan yhä sama vanha 36-reikäinen. Tulin myös siihen tulokseen, ettei 32-pinnaisessa kiekossa ole mitään mekaniikkaan liittyvää etua 36-pinnaiseen nähden kuin painon ja ilmanvastuksen pieneneminen. Ollaan siis päädytty samaan tilanteeseen kuin 70-luvulla murtomaasuksien siteiden suhteen. Aina kaikille sopisvasta standardista ollaan luovuttu ja päädytty tilanteeseen, jossa mikään ei enää toimi itsestään selvästi. Läheskään kaikki napa-vanne-variaatiot eivät olekaan enää mahdollisia. Nyt kai sitten eletään seuraavat parikymmentä vuotta tätä standarditonta epäselvyyden aikaa, kunnes saamme pinnamäärään taas jonkin yhtenäisen standardin. :cry:

Kyllä nuo 32 pinnaset saa hyvin pinnattua ja kestää myös hyvin . Niitä on ollut jo kymmeniä vuosia saatavana. Itselläkin muutamassa pyörässä . Lisäksi levee vanne on jäykempi , joka lisää kestävyyttä huomattavasti .


Re: Leveät vanteet (30/40-622)

Lähetetty: 18 Helmi 2025, 15:00
Kirjoittaja Polkumies

Cruiser-pyöriin saa leveitä vanteita 36:lla pinnareiällä.
http://www.cruisershop.eu/pkat/59/28.html
Tuolla kapein ontelovanne on 65mm. Jos asennan 65mm leveälle vanteelle nimellisesti 60-70mm leveän renkaan, muuttuuko renkaan profiili kuinka paljon ja vaikuttaako se käytössä?


Re: Leveät vanteet (30/40-622)

Lähetetty: 18 Helmi 2025, 15:47
Kirjoittaja Wacky

Ei olis paha hyvin kevyesti kuvioidulla renkaalla, mutta nappulainen nastarengas voi tykkää kyttyrää kun renkaan profiili litistyy jo vähän liikaa. Reunan nappulat on yleensä nastarenkaissa muotoiltu tiettyyn kulmaan ja voivat alkaa repeämään irti, mutta tätä voi tapahtua muutenkin niin en tiedä miten pahasti tuo vaikuttaa loppujen lopuksi, mutta sellainen riski on olemassa.