Puolitoista metriä
Nyt olis kansalaisaloite siitä että tieliikennelakiin kirjattaisiin ihan etäisyys pyöräilijän turvalliseen ohittamiseen.
https://puolitoistametria.fi/
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Nyt olis kansalaisaloite siitä että tieliikennelakiin kirjattaisiin ihan etäisyys pyöräilijän turvalliseen ohittamiseen.
https://puolitoistametria.fi/
Kerrankin sellainen aloite, että luulisi menevän läpi vastalauseitta.
Vajaa 3th. tähän mennessä . Nyt vaan kaikki mukaan . Luulisi löytyvän riittävästi kannatusta .
Se että meneekö läpi , olen hiukan epäilevä .
Onko noista aloitteista ylipäänsä mennyt koskaan mikään läpi?
Ite en ole ihan varma, että tämä saa edes 50000 tässä vaiheessa.
Sellaiset, jotka olisivat menneet läpi ilman aloitettakin.
Mitenkäs tuo 1,5m toimii keskusta-alueilla? Olisihan se etäisyys kiva pyörän näkökulmasta mutta voi olla vaikea autoilijalle. Eikä laki mitään muuta, jos sen rikkomisesta ei tule seuraamuksia.
Pitää ymmärtää että kun on selkeä metri määrä minimi niin jälkikäteen on paljon helpompi todentaa oli ohitus tehty turvallisesti vai ei.
Ja mitä keskustoissa ajamiseen tulee niin turvallisuus ennen sujuvuutta. Ajoradat pitäisi olla turvallisia kaikille käyttäjille, eikä miettiä onko siellä liikkuminen erityisen sujuvaa tietylle ryhmälle.
Mitataanko 1,5m pyörän keskilinjasta vai ääripäästä, esim. ohjaustangon päästä tai vanhanaikaisen heijastinviirin päästä?
Olisin siis ehdottomasti tällaisen minimietäisyyden kannalla, mutta en vain näe realistisena, että poliisi alkaisi riittävän rankalla kädellä sakottamaan esim. busseja keskustoissa, jotta mitään muutosta ajokäyttäytymisessä oikeasti tapahtuisi.
Polkumies kirjoitti: ↑04 Huhti 2025, 08:09Mitataanko 1,5m pyörän keskilinjasta vai ääripäästä, esim. ohjaustangon päästä tai vanhanaikaisen heijastinviirin päästä?
Olisin siis ehdottomasti tällaisen minimietäisyyden kannalla, mutta en vain näe realistisena, että poliisi alkaisi riittävän rankalla kädellä sakottamaan esim. busseja keskustoissa, jotta mitään muutosta ajokäyttäytymisessä oikeasti tapahtuisi.
En uskaltanut aiemmin kommentoida, kun arvelin näkemystäni liian radikaaliksi tässä porukassa.
Minusta on epäreilu sääntö mitata ohitusetäisyyttä ohitettavasta, joka voi kiemurrella keskemmälle tielle millä hetkellä tahansa ja saada aina ohittajan syylliseksi.
Ohitusetäisyys pitää mielestäni mitata tien reunasta ja tehdä siitä sitten vaikka tarpeen vaatiessa pidempi etäisyys. Tässä tavassa pyöräilijän on kyettävä pysymään kokonaan tuon mitan sisällä ja ohittavan autoilijan sen ulkopuolella.
Pyörästä mittaamiseen perustuvassa säännössä ei ole mitään tolkkua muille kuin asianajajille ja muille riitelyn ammattilaisille.
jori kirjoitti: ↑05 Huhti 2025, 11:29Ohitusetäisyys pitää mielestäni mitata tien reunasta ja tehdä siitä sitten vaikka tarpeen vaatiessa pidempi etäisyys. Tässä tavassa pyöräilijän on kyettävä pysymään kokonaan tuon mitan sisällä ja ohittavan autoilijan sen ulkopuolella.
Pyörästä mittaamiseen perustuvassa säännössä ei ole mitään tolkkua muille kuin asianajajille ja muille riitelyn ammattilaisille.
Tässä on tosiaan ongelma, "tien reunasta" mitattu etäisyys ei toimi alkuunkaan kun luultavasti tarkoitat ajoradan reunaa ihan lähtökohtaisesti, mutta mites sitten pysäköityjen ajoneuvojen kohdalla jotka on ajoradan reunassa kuten kaupungissa? Mitataanko sitten erikohdasta vai muutetaanko mittaa. Kyllä se täytyy mittaa ohitettavasta, mutta ei pistemäisenä mittana vaan katsotaan arvio ajolinjasta ja etäisyys ajoneuvojen välillä, eli se luonnollinen mitä pidät ajoneuvon reunana. Ole vaan Jori erimieltä asiasta, mutta näin se täytyy tehdä jotta siinä pysyy joku tolkku ja hahmotuskyky. Tarkoitus ei takuulla ole ottaa mitään äärimmäisen tarkkaa mittaa kuten te tässä haluatte vaan se että siihen jää selvä väli, toki oikeudessa asiasta viime kädessä päätetään kuten nykyisessäkin tilanteessa joten sillä tasolla ei tule muutosta suuremmin.
Tämä etäisyys on myös helppo päässä arvioida ohitettettavan ja ohittajan väliin pitäisi mahtua ihminen makaamaan pitkin pituuttaan, sillon etäisyys on riittävä, se on helppo karkea mitta jonka ihminen ymmärtää ja on helpompi ymmärtää kuin nykyinen laki.