Sivu 1/1

Levyjarru takaperin

Lähetetty: 27 Huhti 2025, 22:51
Kirjoittaja Polkumies

Mitä mieltä olette, kestääkö levyjarru käyttöä takaperin? Jos etuhaarukan oikeanpuoleisen haarukkaputken etupuolella olisi jarrusatulalle kiinnitys, ja etukiekko olisi myös käännetty vasen puoli oikealle. Jarrusatulaa siis revittäisiin irti putkesta, kun normaalissa tilanteessa sitä työnnetään putkea vasten.

MarcGasch_EXPLOROTEAM1_160428__DSC0160.jpg

Re: Levyjarru takaperin

Lähetetty: 28 Huhti 2025, 00:18
Kirjoittaja Härski

Kestää..Taitaa 10kN uskaltaa luvata 2kpl M6 pultille vetoa hyvillä varmuuskertoimilla.

Uskoisin jarruvoimien olen huomattavasti alle 1000kg per levy :D

Noh
..180mm levyllä olisko kitkakehä noin 160 eli sem säde 80mm. 10kn x 0.08 m olis 800Nm.
700c renkailla se tietäisi kehälle reilu 2000Nm voimaa maakosketuspisteeseen, millä saadaan 400kg pysähtymään järkevällä 0.5g kiihtyvyydellä.

Saa korjata mikäli meni pahasti metsään. :mrgreen:


Re: Levyjarru takaperin

Lähetetty: 28 Huhti 2025, 09:50
Kirjoittaja Vilijami

Mutta miksi? Pitää taustoittaa kysymystä, niin ymmärtää kokonaisuuden.


Re: Levyjarru takaperin

Lähetetty: 28 Huhti 2025, 10:38
Kirjoittaja jori

Mitä ilmeisimmin tarkoitus on tehdä ohjaavaan pyörään pystympi ohjausakseli, joka vaatii jätön suurentamista. Jättö suurenee käätnämällä etuhaarukka takaperin.

Härski laski pulttikuormitukset omalla tavallaan. Minä lasken näin:

Renkaan ja maan väliin kitkakertoimeksi 1, mikä varmasti riittää ja yleensä aiheuttaa etuvoltin paljon pienemmälläkin kitkakertoimella.
Koko ajoneuvon paino tuonne
Kitkakertoimella 1 ajoneuvon paino on sama kuin renkaan vaakavoima
Akseli momenttinavaksi

Voimien suhteet = halkaisijoiden mitat.
700 kiekko / 140 jarruvoimaympyrä x renkaan vaakavoima ~ 135 kg painovoima = 675 kg vastaava voima 6,75 kN.
Pulttivoimataulukosta nähdään, että kaksi 8.8 M6 pulttia kantaa yli kolminkertaisen voiman 2 x 10,4 kN (20,8) ~ 3 x 6,75 (20,3)

Tuosta 700/140 halkaisjasuhteesta saa hyvän nyrkkikaavan.
Levyjarrun voima on 5 x jarruttava voima. (Tämä on varmalla puolella. kiekko suurin ja jarrulevy pienin, mikä on harvinainen yhdistelmä.)

Pulttivoimataulukko
Kuva


Re: Levyjarru takaperin

Lähetetty: 28 Huhti 2025, 10:48
Kirjoittaja Wacky

Mä murehtisin enemmän et kestääkö ne alumiiniset kierteet jotka on haarukassa koska ne joutuu nyt kantamaan jarrutusvoiman.


Re: Levyjarru takaperin

Lähetetty: 28 Huhti 2025, 10:56
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti: 28 Huhti 2025, 10:48

Mä murehtisin enemmän et kestääkö ne alumiiniset kierteet jotka on haarukassa koska ne joutuu nyt kantamaan jarrutusvoiman.

Nyrkkisääntö on, että kierrereiän pituus, joka on yli 1,5 kertaa pultin halkaisija kestää pultin katkaisevan voiman. Alumiini ei ole lujuudeltaan yhdä hyvä kuin 8.8 teräs, mutta hyvinkin yhtä lujaa kuin tavallinen S355 rakenneteräs, jota varten tuo nyrkkisääntö on tehty. Lisäksi alumiinilla on kierteen kestävyyttä parantavana piirteenä terästä pienempi kimmokerroin, joka tasaa voimat eri kierrekierrosten välillä terästä paremmin. Vaikken tiedä tuon haarukan alumiinin lujuusarvoja, että turha murehtia kierteiden korkkaamista, ellei niitä ole ylikiristämällä korkannut jo valmiiksi.
Yleensä alumiiniin tehdään pidemmät kierteet, joten kierteen korkkaaminen noin pienellä pultilla on todella vaikeaa, vakka yrittäisi.