Sivu 1/1

Joustokeulat

Lähetetty: 22 Maalis 2009, 16:46
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Purin ja kasasin tuossa Fieron joustokeulan. Takaisin kasaaminen oli yllättävän hankalaa, kun piti yhdellä jalalla painaa keulaa jousta vasten kasaan ja toisella kädellä sieltä kengän alta ruuvata keulan hattu kiinni. Kymmenennellä kerralla onnistui. Onko joku tehnyt tätä enemmänkin? Pitäiskö tässä olla joku ruuvipenkki tai jotain?

Ei siitä kyllä ihan uudenveroista enää tule koskaan, mutta nyt se ainakin joustaa. Talven jäljiltä oli päässyt ruostumaan kiinni.


Re: Joustokeulat

Lähetetty: 23 Maalis 2009, 10:36
Kirjoittaja Nebulus

Onkos tuossa keulassa jousen esijännitystä? Jos sellainen on, laita jousen esijännityksen säätömutteri mahdollisimman löysälle ennen asentamista. Jousta saa sillä tavoin sentin-pari enemmän keulan sisään. Omissa keuloissani säätö on ollut tuossa päällis-mutterissa (mutteri on kaksiosainen, ja "paksunee" kun ylempää mutteria kääntää)
Keulanhan pitää tietysti myös olla niin pitkänä kuin mahdollista, eli liukuputkien pitää olla niin ulkona alajalkojen sisältä kuin suinkin onnistuu.


Re: Joustokeulat

Lähetetty: 02 Huhti 2009, 20:40
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Bleh, nyt se toimii ihan hyvin muuten, mutta vuotaa öljyä liukuputkia pitkin ja sitten öljyä valuu haarukan jalkoja pitkin jarruun, joka toimii sairaan nopeasti hyvin öljyttynä. Olikohan öljyni liian löysää. Voisi melkein pistää jonkun jäykän keulan jos jostain tulisi vastaan sopiva, mutta alaohjausta varten tarvitsee haarukkaan jonkun kiinnikkeen ohjausvarrelle.


Re: Joustokeulat

Lähetetty: 02 Huhti 2009, 21:56
Kirjoittaja Trek r200
Teemu Kalvas kirjoitti:

Bleh, nyt se toimii ihan hyvin muuten, mutta vuotaa öljyä liukuputkia pitkin ja sitten öljyä valuu haarukan jalkoja pitkin jarruun, joka toimii sairaan nopeasti hyvin öljyttynä. Olikohan öljyni liian löysää. Voisi melkein pistää jonkun jäykän keulan jos jostain tulisi vastaan sopiva, mutta alaohjausta varten tarvitsee haarukkaan jonkun kiinnikkeen ohjausvarrelle.

Tiivisteet sökönä haarukassa veikkaisin.


Re: Joustokeulat

Lähetetty: 02 Huhti 2009, 23:22
Kirjoittaja Nebulus
Teemu Kalvas kirjoitti:

Bleh, nyt se toimii ihan hyvin muuten, mutta vuotaa öljyä liukuputkia pitkin ja sitten öljyä valuu haarukan jalkoja pitkin jarruun, joka toimii sairaan nopeasti hyvin öljyttynä. Olikohan öljyni liian löysää. Voisi melkein pistää jonkun jäykän keulan jos jostain tulisi vastaan sopiva, mutta alaohjausta varten tarvitsee haarukkaan jonkun kiinnikkeen ohjausvarrelle.

Niinkuin Trek R200 totesikin, keulan ylätiivisteet falskaa. Lisäksi sulla taitaa olla liikaa öljyä keulassasi. Toisaalta, jos keula ruostuu jumiin, niin kertoohan se siitä, että tiivisteet on aiemmin päästäneet vettä myös toiseen suuntaan, mikä kyllä tekee ongelmia myös kesällä hapettumisen sun muun merkeissä. (ja siitä, että fillarin ominaisuuksia saisi miellyttävämpään suuntaan, jos vaihtaisi uuden keulan; ruostuminen on merkki kohtuullisen epämääräisestä keulan rakenteesta).


Re: Joustokeulat

Lähetetty: 03 Huhti 2009, 10:24
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Veikkaan että Nazca on maksanut keulatehtaalle tuosta huimasta ZOOM-keulasta ehkä jopa kolme euroa. Siihen nähden se että se on ylipäänsä kasassa neljän vuoden ajon jälkeen on aika hyvin. Noiden 20-tuumaisten kanssa valikoima ei vain ole hirveän hyvä. Meksillä on se Carbon AC, mutta minulla ei ole hajuakaan saisiko sitä viritettyä alaohjausta varten. Tietty riittävällä määrällä työtä aina, mutta jos tuon pyörän kanssa alkaa mennä liikaa aikaa niin voi tulla motivaatio uuteen pyörään. Fierossanihan alkaa olla vikaa jo vähän joka paikassa, joten ylläpitotoimet tässä vaiheessa menevät lähinnä saattohoitosarakkeeseen.


Re: Joustokeulat

Lähetetty: 03 Huhti 2009, 14:31
Kirjoittaja jviirret

Kaikki sisuskalut keulasta mehtään, ni sittenhän se on jäykkä :lol:

Jukka


Re: Joustokeulat

Lähetetty: 03 Huhti 2009, 19:42
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Laitoin nippusiteellä paperipyyhkeitä jalkoihin imemään valuvan öljyn. Nyt sitä ei tule enää kovin paljon. Sitten pesin jarrut asetonilla. Palat pitää varmaan joka tapauksessa vaihtaa, ne tuntuvat edelleen sisältävän öljyä pesusta huolimatta. Yleiseen linjaan tuo ei tuota muutosta, takalokari on jo aikaa ollut kasassa läjällä nippusiteitä.


Re: Joustokeulat

Lähetetty: 03 Huhti 2009, 20:48
Kirjoittaja Nebulus
Teemu Kalvas kirjoitti:

Laitoin nippusiteellä paperipyyhkeitä jalkoihin imemään valuvan öljyn. Nyt sitä ei tule enää kovin paljon. Sitten pesin jarrut asetonilla. Palat pitää varmaan joka tapauksessa vaihtaa, ne tuntuvat edelleen sisältävän öljyä pesusta huolimatta.

Levyjarrujen jarrupalojahan voi muuten tekohengittää kuumentamalla ne kuumailmapuhaltimen avulla: karstat palaa pois mutta palojen pitäisi kestää hyvin.