Tasauspyörästö vai vapaarattaat

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Tasauspyörästö vai vapaarattaat

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Jos molemmat rinnakkaiset renkaat haluaisi vetäviksi - esimerkiksi deltatriken takapäässä - olisiko tasauspyörästö (esim. http://www.samagaga.com/) overkillia eli voisiko pärjätä laittamalla akselin kumpaankin päähän vapaarattaat? Nähdäkseni tällöin ulkokaarteen puoleinen rengas, joka pyörii nopeammin, olisi "vapaalla" ja vain sisäkaarteen puoleinen rengas vetäisi. Miten se vaikuttaisi suuntavakavuuteen kaarteessa, jos myös deltatriken eturengas vetäisi. Pohdiskelin tässä vaan, miten sähköavustuksen saisi liitettyä osaksi FWD-deltatrikea.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tasauspyörästö vai vapaarattaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Minusta tasauspyörästö on turhaa painoa polkupyörässä. Niissä nopeuksissa, jossa ajon vakaudella on merkitystä, on vetovoimat pyörässä niin pieniä (enintään muutamia prosentteja) kokonaispainosta, joten mitään erityistä venkoilua tuskin esiintyy.
Vapaaratassysteemillä jyrkkä käännös pehmeällä alustalla on vaikea, kun sisempi pyörä vetää, mutta se on sen verran harvinainen tilanne, etten minä ainakaan kuljettelisi usean kilon painoista murikkaa mukanani sitä varten.
Todellinen tarve molempien pyörien vedolle on suoraan ajettaessa. Tai loivasti kurvaillessa, missä sisemmän pyörän luisto korvaa tasauspyörästöä, minkä vapaaratassysteemi hoitaa tyylikkäästi.
Polkupyörän tasauspyörästön ongelma on suuret maksimimomentit, joiden mukaan pyörästö on mitoitettava, mutta näiden momenttien tarve ajossa on hyvin vähäistä. Maksimi momentiia vastaa tilanne, jossa pienimmällä vaihteella runnotaan täysillä niin, että vetävä pyörä sutii asfaltilla. Edellisestä johtuu, että riittävästi kestävä tasauspyörästö on auttamatta liian painava.
Sähköavun momentit ovat noin 3% kokonaispainosta, joten tuskin vaikuttaa paljonkaan suuntavakavuuteen.

Jori

Edit: Kakkoskappaleessa oli unohtunut kertoa, että selitän vapaaratassysteemin toimintaa.

Viimeksi muokannut jori, 29 Maalis 2009, 09:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Tasauspyörästö vai vapaarattaat

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Joskus vaan 2-pyöräveto on tarpeen, ainakin jos deltanojalla ajaa talvella. En tosin tiedä onko tasauspyörästöstä paljon hyötyä oikein liukkaalla kelillä, riippuu siitä kuinka herkästi se laskee tehon helpommin sutivalle pyörälle. Vapaarattailla saisi tehtyä 2-pyörävedon ilman kohtuutonta painonlisää ja se olisi todellinen ratkaisu pito-ongelmiin. Takanapojen vapaarattaat olisivat sopivia tarkoitukseen, tarvitsisi vain kehitellä niille sopiva pesä. Toinen vaihtoehto olisi käyttää yksisuuntalaakereita, joista on ollut muistaakseni täälläkin juttua. Kaikenlaisia apu-akselivirityksiä on olemassa, mutta painoa ja kitkaa tulee reilusti.
En tiedä mitä tyyppiä Hasen tasauspyörästö on, mutta aika pienikokoinen on ainakin. Lisäpainoa tulee tietysti enemmän, kun tarvitaan kaksi vetoakselia ja tässä tapauksessa murrosnivel. http://www.hasebikes.com/files/kw_accessories.pdf
Lisäisin vielä että sinun tapauksessa, fwd johon tulee taakse 2 pyörää ja apumoottori?, en pidä tarpeellisena tehdä molempia takapyöriä vetäviksi.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Tasauspyörästö vai vapaarattaat

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

http://www.pedalcars.info/forum/forum_p ... =3202&PN=1

tuolla on vastaavasta aiheesta juttua ja hyviä kuvia...
itse sorvautin bmx vapaarattaille holkit takaakseleita varten..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tasauspyörästö vai vapaarattaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tkarttu kirjoitti:

Pohdiskelin tässä vaan, miten sähköavustuksen saisi liitettyä osaksi FWD-deltatrikea.

Laittaa tavallisen napamoottorin toiseen takapyörään ja jos ei piisaa ni toinen toiselle puolelle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tasauspyörästö vai vapaarattaat

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Kiitoksia perustelluista näkemyksistänne. Käytännössä vain tuo Jviirretin napamoottorivaihtoehto voisi soveltua heilurivarsilla toteutuvaan kallistuvaan deltatrikeeni ja sekin edellyttäen, että moottori ja sen akseli kestäisivät yksipuoleisen ripustuksen. Alkuperäisen kysymykseni taustalla siinteli utopistinen idea oikeasti ympärivuotisesta työmatkakulkimesta, jolla jokamies pääsisi (ehkä?) perille myös niin pääkallokelillä kuin 10 cm sohjossa.

Sain muuten vastauksen Samagagalta hintatiedusteluuni: DG-72N @ US$ 61/pc + rahdit, tullit ja ALV sitten päälle.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Vastaa Viestiin