Sähköapu
Siirretäänpä tämä sivuhaara pois toisesta topikista.
Puskiko laisinkan? Ampeerin virralla täystehoisella 1,2Ah:n akulla purkuaika saattaisi olla jotain 40 min, jolloin ollaan jo huomattavasti alle nimellisjännitteen. Heikkouden vaikutelmaa saattaa lisätä sekin, että jännitteen aleneminen vaikuttaa ratkaisevasti valotehon heikkenemiseen.
En mitannut virtaa, mutta jännite tippui heti alle kymmenen voltin, mikä ei ole riittävästi tuolle 750 mA vetävälle valaisimelle, eikä tulevalle moottorinohjaimellekaan. Tämä ei ole mitenkään linjassa akun mukana tulevan speksin kanssa, joten ehkä jotain oli pielessä.
Mutta josko lähdetään haarukoimaan vaikka Bilteman/Ohlsonin/Motonetin tarjonnasta sopivaa ajoakkua tuolle triken apumoottorille, niin minkälaisista arvoista/mistä tuotteesta lähtisitte liikkeelle? Ajattelin ainakin nyt aluksi jättää NiCd- ja muut kehittyneemmät akkutekniikat sivuun.
Moottori on 500 watin planeettavaihteistollinen ketjusta vetävä sisäänrakennetulla ohjaimella oleva malli. Ohjaimen akkuvalvonta haluaa 24 volttia toimiakseen "vihreällä", 22 volttia "keltaisella" ja 20 "punaisella". Alle 20 voltin toiminta katkaistaan. Myös yläraja saattoi olla, mutta en nyt muista osuiko se 26 volttiin vai ylemmäksi.
Minulla ei ole vielä hyvää käsitystä vaadittavista virroista ja kapasiteeteista, mutta muiden saamien tulosten perusteella oletan, että moottorista ei tarvitse normaalissa ajotilanteessa ottaa lähellekään maksimitehoja. Heitän hatusta, että alle 10 A ja alle 10 Ah voisi olla lähtökohta. Ja siis kaksi nimellisesti 12 volttista akkua sarjaan.
Olisiko esim. pari 7 Ah:n hyytelöakkua toimiva lähtökohta? Vai mieluummin jotain muuta lyijytekniikka, jos noiden virrananto ei riitä? Paino ei nyt ihan kriittinen asia ole, mutta merkityksensä silläkin on, koska pyörää pitää kuljetella pystyasennossa ahtaiden ovien läpi. Lähtötilanne on noin 18 kg.